Telenor 150 år Bruk av adresser fra GAB-registeret Innlegg på lokale kartdager Bodø 16.02.05 Terje Sørensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Mobile løsninger i EB Bent Gabrielsen 2. okt
Distriktsråd D2275 Rica Hell Hotel 2. mars 2013 kl
Innsynsløsninger og tilleggsfunksjonalitet Jan Kocbach
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Studentutveksling ved UiA Info til studentambassadørene.
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Flåtestyring via PC og internett
Kapittel 28 Norgeskartet

Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Bluetooth community i J2ME for mobiltelefoner, hovedprosjekt hos Telenor Mobil A/S, Utviklet av: •Arve Waltin •Per Ola Sæther.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Sende e-postmelding videre
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Frokostseminar Bjørn Ove Klubbenes Fredrikstad kommune
"Bo lenger hjemme".
Hamarøymodellen Presentasjon ved ordfører Rolf Steffensen
Grunnkurs gesisPLAN - Del 8
Fremtidens matproduksjon
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
MENTORPROSJEKTET VED UiB 2003 – 04 OPPSUMMERING AV AKTIVITETENE I PROSJEKTET FRA FORBEREDENDE FASER TIL OPPSTART OG FREM TIL 3.FELLESSAMLING 14.JUNI 2004.
Hvordan vil og kan Norfund mobilisere norsk næringsliv?
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Tore Hermansson RE Kart- og byggsak Ringsaker kommune
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Fremtidens matproduksjon
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
GAB i Nordland Nils-Arnt Moen GEOFORUM 16. februar 2005.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
Innføring av EUREF i Nordland Erfaringer fra Rana
"Verdier fra havet - Norges framtid"
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Informasjon fra reindriftsseksjonen
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
1 Regnskap Nordea Bank Norge ASA 3. kvartal Nordea Bank Norge Finansuroen har hatt begrenset effekt for resultatregnskapet så langt i år Totale inntekter.
Nordisk adressemøte Torshavn 29. – 30. mai 2007 Adressebegrepet - i Norge Finn E. Isaksen Senioringeniør Statens kartverk Kristiansand.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
Nordea Bank Norge 4. kvartal Gunn Wærsteds kommentarer til årsregnskapet: ”Nordeas vekststrategi har gitt nok et sterkt kvartal. Driftsresultatet.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Norsk Finansbarometer 2016
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
Innledning Sandnes sin matrikkeldatabase inneholder mange feil og mangler. Hvordan kan vi kartlegge disse? Hvordan kan vi rette opp disse? Hvordan kan.
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Adresser i Det sentrale folkeregister
Utskrift av presentasjonen:

Telenor 150 år Bruk av adresser fra GAB-registeret Innlegg på lokale kartdager Bodø Terje Sørensen

TelenorKonsernet Konsernledelsen Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas Telenor International Mobile Arve Johansen Telenor Nordic Morten Karlsen Sørbye Telenor Broadcast Stig Eide Sivertsen Visekonsernsjef og CFO Torstein Moland Konserndirektør Jan Edward Thygesen

Nøkkelfakta  Betydelig internasjonal operatør med fokus på mobilvirksomhet Rangert blant de 12 største mobiloperatørene i verden ( kilde: GSM Association)  45,2 millioner mobilabonnenter world wide (I alle hel- og deleide selskap ved utgangen av juni 2004)  2,6 millioner TV-abonnenter i Norden  Markedsleder i Norge (markedsandeler) Mobil: 56 prosent og vel 2,5 mill. mobilabonnenter Fastnett: 69 prosent  Driftsinntekter 2003: NOK 53,1 mrd (opp 8,8 prosent fra 2002)  Ni første måneder 2004: NOK 45,6 mrd. – NOK 6,3 mrd. høyere enn i samme periode 2003  Årsverk : (hvorav utenfor Norge)

Felles adressemaster for Telenor FAR Systemer i Telenor system4 Statens kartverk GAB-registeret Norsk eiendomsreg. Postens websider System 1system3System2System5 Telenor Intern reg. Telenors systemer

Adressemasterprosjekt Revitalisere Telenors felles adressemaster Mer entydighet i adresser, og derav bedre automatisering av adresse-endringer i verdikjeden Redusere bomturer for montører og teknikere Redusere leveransesvikt grunnet dårlige adresser Øke automatiseringsgrad på leveranser i forhold til å ta vare på linjeføringer til en adresse når folk flytter

Bruken av adresser i Telenor Til dokumentasjon av kabelnettet vårt, med adresse og koordinater for anvisning i Kart. I dialogen med kunder validerer vi at oppgitt adresse er gyldig. Eksempelvis at gateadresse og postnummer er gyldig. Ut over dette bruker vi adresse til: Finne kabelføring til kunden B ygge nett til nye tomter, og siden identifisere tomten når eieren ønsker tilkoblet teletjenester Finne fordelere og koblingspunkter i nettet Sende montør til rett adresse finne rett eier og fakturaadresse Installasjonsadressen brukes også til opprinnelsesmarkering til nødetatene tilbake til kommunene.

Adresser til nødnumrene FAR Abn. base GAB Nød- etat Registrering av adresser Lindøya ?? Dårlige adresser på installasjonsadressene gir dårlige adresser til nødetatene

Problemstillinger rundt adresser Adresser blir registrert for sent i forbindelse med utbygging Å dokumentere nye kabelnett på tomtenummer gir manuelt arbeid og lengre leveransetider Tidlig tildeling av bolignummer som kan benyttes allerede i salgsprosessen er viktig. Gjerne Matrikkeladresse først. Automatikk fra Matrikkel til gate Adresser blir ikke registrert i det hele tatt. Veikode registrert, men ikke husnummer. Hus/hytte eiere lager husnummer selv og bruker de. Backlogg tid fra adresse blir oppgitt til publikum og til de blir reg. i GAB er for lang. Noen blir ikke reg. i det hele tatt.

Problemstillinger forts. Identiske adresser i samme kommune. Samme gatenavn, samme husnummer og samme postnummer. Tomter fradelt og gitt egne bruksnummer. Blir ikke reg.i A i GAB når huset blir bygd. Ligger i eiendomsreg, men ikke i GAB og da heller ikke som en adresse hos oss. Matrikkeladresser med husnummer – (Gårdsnr. Som veikode) Og alfanumeriske festenummer Oppdatering av postnummer mellom SK og Posten ikke synkron. Feil på koordinater

Konsekvenser ved dårlig registrering For Telenor betyr dette unødig manuelt arbeid, unødige montørkostnader, bomturer, lengre leveringstider og leveransesvikt. I tillegg også en del retur på utsendte fakturaer og annen informasjon OG MISFORNØYDE KUNDER For kundene betyr dette:  Unødvendige kostnader på leveranser  Unødig plunder og heft ved leveranser  Unødvendig irritasjon og tidsforbruk på klager

Ønsker fra Telenor knyttet til adresseregistrering Gode rutiner for tidlig registrering av adresser ifm utbygging.  1. Offisielle adresser – Gatenavn og husnummer  2. Matrikkeladresser Endringer som evt. Kommer senere er det lagt opp rutiner til å handtere automatisk. Tildele bolignummer ifm byggemelding Returkanal til kommunene for innmelding av feil og mangler.  Gjerne egen mailadresse på kommunens hjemmeside

Konklusjon Telenor er veldig avhengig av adressene fra GAB og kunne ikke være foruten adressene. Det skjer mye spennende på kvalitetssiden rundt GAB nå og vi synes vi har fått et godt samarbeid med kommunene og Statens kartverk om dette. SÅ Stå på i det videre arbeidet og tusen takk for meg !!