Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
DASH En kort teoretisk og praktisk innføring i testen
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Askøy 11. november 2005 – del 2 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Kjennetegn og følgevansker
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Signatur 3.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
1 Grunnleggende ferdigheter i Naturfag – hva og hvordan Faglig-pedagogisk dag 3. feb Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Hvordan lage passepartout
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Lese- og skrivetrening for ansatte ved Aker Kværner Verdal AS
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Læringsform: Tilegnelse
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt

Rammeplan for grunnleggende ferdigheter Digitale ferdigheter Muntlige ferdigheter Leseferdigheter Regneferdigheter Skriveferdigheter

Rammeplan for grunnleggende ferdigheter ”Lesing gir innsikt i andres erfaringer…” (s.10) Skriving er ”…å kunne ytre seg forståelig … å utvikle egne tanker og egen læring” ..å utvikle rettskriving, legge grunnlaget for en funksjonell håndskrift og tastaturbruk…(s.14) ”Digitale ferdigheter …å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser” og ”..å tilegne seg faglig kunnskap og til å uttrykke egen kompetanse” (s.6)

Barn og skriving Hvorfor håndskrift? Viktig at barn blir gitt muligheten til å skape tekst helt fra barnehagen; skrive sine egne tekster og lese de; lage sine egne lesebøker For å kunne skrive kan flere hjelpemidler eller verktøy brukes: blyant og papir, nettbrett, PC og vi trenger å lære å bruke alle disse verktøyene Hvorfor håndskrift?

Håndskrift – en del av vår kultur Å kunne skrive for hånd er et 4000 år gammelt håndverk Håndskrevne brev, historiske dokumenter, er en del av vår kultur Grafiske tegn og grafisk kultur er en del av bildende kunst

Håndskrift For å kunne skrive for hånd trenger man enkelt, billig utstyr som kan tas med over alt Man blir ikke avhengig av industrien, elektrisk strøm, pengemakten for å kunne uttrykke seg skriftlig - har med menneskets frihet å gjøre

Å lære håndskrift Alle barn kan lære å skrive for hånd – dvs. å utvikle funksjonell håndskrift Men hvor godt de lykkes er avhengig av at læreren vet hvordan han underviser håndskrift Men - Blir det undervist på lærerhøgskolene hvordan man skal lære barn å skrive for hånd?

Å lære å lese ved gjennom å skrive for hånd Mange barn, spesielt gutter, strever med lesing og foreldre og lærere har problemer med å motivere de til å lese Hvorfor ikke å tilnærme seg lesing gjennom å skrive egne tekster? Fokusere på skriving i leseundervisningen,

Vilborg 8 år

Håndskrift hjelper hukommelsen Omfattende forsking som viser at det man skriver for hånd huskes bedre enn det man skriver på PC Dette gjelder både barn (visuell gjenkjenning av bokstaver) og voksne (notere på forelesninger)

Noen artikler om håndskriftens fordeler fremfor å skrive på PC Longcamp, M., Boucard, C. , Gilhodes, J-C., & Velay, J-L. (2006). Remembering the orientation of newly learned characters depends on the associated writing knowledge: A comparison between handwriting and typing. Human Movement Science, 25, 646-656. Longcamp, M., Zerbato-Poudou, M-T. & Velay, J-L. (2005). The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica, 119, 67-79. Mueller, P. A. & Oppenheimer, D. M. (2014). The Pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychologial Science, 25(6), 1159-1168. Handwriting in the 21st Century? Research shows why handwriting belongs in today’s classroom. Saperstein Associates.

Rapport - biologi