Byggesaksforskriften (SAK 10)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Byggavfall – fra problem til ressurs
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Krav til dokumentasjon i kap
Ansvar og ansvarsregler
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1

Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Bedre kommunikasjon Line Sagberg
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Organisasjonsplan Plan som skal følge søknaden om godkjenning av foretak som viser foretakets organisasjonsstruktur med hensyn til kvalifikasjonskrav til.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Stavanger kommune Byggesak, Krav til avfallsplaner/sluttrapport
Implementering av NyttBygg Styringssystem
Produktdokumentasjon og uavhengig kontroll
HMS i praksis i lys av ny Byggherreforskrift
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Statens bygningstekniske etat
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Bygg- og anleggsavfall Kontroll med nytt regelverk ved Geir-André Thorstensen.
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kurs for søkere 2013.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Vestfjorden byggtilsyn
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
Ansvarlig søkers rolle
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
TILSYN.
Ulike tilsynsmetoder i Bergen kommune
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Alt henger sammen med alt
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Arbeidsmiljøet for ansatte
3. juni 2015 Geir Egil Paulsen Felles utvalgsmøte Arkitektbedriftene i Norge.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Kvalitet, risiko og avvik
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Gjennomføringsplan.
Ansvar og ansvarsregler
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Kurs for brukere av KFF-KSS
Oppfølging på byggeplass – KS og HMS
Oppfølging på byggeplass – KS og HMS
Systembeskrivelse av foretakssystem i Mestergruppens huskjeder
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Utskrift av presentasjonen:

Byggesaksforskriften (SAK 10) Kapittel 10 -Krav til foretakenes system - Kapittel 11 -Krav til utdanning og praksis Dokumentasjon -på hvordan Cerum foretaksystem, samt rutiner og sjekklister i Mesterhus og Systemhus bidrar til oppfyllelse av byggesaksforskriftens krav. h00_131_oppfyllelse_systemkrav_SAK10_cerum.ppt

Strenge nye lover og forskrifter - Trussel eller mulighet? Krav om bla. Foretakssystem Skriftlige rutiner/sjekklister Avvikshåndtering Dokumentstyring Sporbarhet Avfallshåndtering Ansvarsretter Årlig revisjon HMS Uavhengig kontroll Tilsyn/”Avskilting” INTRA NETT Dokument : h00_131

Hvorfor er Cerum så viktig ? Medlemsbedrifter ber om hjelp til tolkning, opplæring og tilgang til ”verktøy” som løser de nye utfordringene. Kjeden sørger for at systemet er i henhold til lov/forskrift Bedrifter med gode kvalitetssikringssystemer vil få lettere regime med statlig kontroll . Varslet økt tilsyn av foretakssystem Sparer tid og penger ved å ha “alt i ett” system Dokument : h00_131

Cerum foretakssystem - Alt i ett foretaksystem for boligbyggere Kundeoppfølging (CRM) Kontaktregister Prosjektmodul Kalender Fremdriftsplan Kommunikasjon (Brev, sms, mms, mail) Avvikshåndtering HMS /SHA Dokumentstyring/arkiv Lovpålagte Rutiner/Sjekklister - m/versjonshåntering Sjekklister tilpasset også uavhengig kontroll Kobling til blankettpakke fra Standard Norge Kobling mot Byggsøk Kompetanseoversikt medarbeidere, firma, prosjekt Lovpålagt dokumentasjon og FDV mot forbruker Dokument : h00_131

I Cerum løses kravet gjennom registrering av personers §10-1 a) - Organisasjonsplan med faglige ansvars- og myndighetsfordelingen og kompetanseoversikt i Prosjektet I Cerum løses kravet gjennom registrering av personers Kvalifikasjoner Utdannelse Erfaring Ansatthistorie Kurs/videreutdannelse Kompetanseoversikt for Foretaket Hvert enkelt prosjekt Dokument : h00_131

§10-1 b) Hvordan andre foretak som foretaket knytter til seg, styres I Cerum løses kravet gjennom Forslag til rutine og sjekkliste som beskriver hvordan foretaket styrer andre foretak og tar inn og prekvalifiserer underleverandører. Maler for underentreprenørkontrakter som regulerer HMS ansvar, oppstartmøte, byggemøter, avviksbehandling etc. Verktøy som gjør det mulig å registrere ansvarsforhold og kompetanseoversikt for også underentreprenørens ansatte, på samme måte som man registrerer kvalifikasjoner til egne ansatte. På den måten kan entreprenører som selv står ansvarlig for tekniske installasjoner forsikre seg om at underentrepriser blir utført av kvalifisert personell. Dokument : h00_131

I Cerum løses dette gjennom §10-1 c) Hvordan foretaket ivaretar de plikter og oppgaver som følger av foretakets ansvar og funksjon I Cerum løses dette gjennom Forslag til rutiner og sjekklister for Ansvarlig søker, Ansvarlig Prosjekterende og Ansvarlig Utførende For ansvarlig søkerfunksjonen ivaretas kravet videre gjennom bruk av Byggsøk koblet til Cerum I Cerum Prosjekthåndbok ligger alle ”verktøy” i de forskjellige faser av byggeprosessen. I Cerum distribueres rutiner og håndbøker til rett person Dokumenter og kommunikasjon i byggeprosessen loggføres og arkiveres. Identifikasjon av tillatelser og bestemmelser gjøres gjennom Identifikasjon av plankrav gjøres ved at reguleringsplan lastet opp i Prosjekthåndbok i Cerum Fordeling av referat fra forhåndskonf.. sendes alle berørte parter gjennom Cerum Igangsettingstillatelse lastes opp i Prosjekthåndbok i Cerum. Fordeles til alle berørte parter gjennom Cerum. Identifikasjon av tekniske krav i pbl. gjøres gjennom bruk av sjekkliste med angivelse av detaljerte krav. Identifikasjon av krav til saksbehandling i pbl.gjennom aktiv bruk av Byggsøk Identifikasjon av HMS krav gjennom egne sjekklister og rutiner   Dokument : h00_131

I Cerum løses dette gjennom §10-1 f) Rutiner for å identifisere, behandle og lukke avvik, herunder hindre gjentagelse av avvik, fra krav gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven I Cerum løses dette gjennom Egen elektronisk avviksmodul integrert i Prosjekt Alle krav i forskrift/Veiledning til registrering, behandling og lukking av avvik ivaretas. Ved oppdagelse av avvik, fravik, manglende dokumentasjon eller kontroll av plan- eller tekniske løsninger, sendes avviksrapport til kommunen. Dokument : h00_131

I Cerum løses dette gjennom §10-1 g) Rutiner for hvordan foretaket ivaretar registrering, versjonshåndtering, videreformidling og oppbevaring av dokumentasjon som viser at krav gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven er oppfylt. I Cerum løses dette gjennom Overlevering av FDV til Byggherre (Perm eller elektronisk) Dokumentasjon på Overtagelsesprotokoll Registrering og versjonshåndtering av dokumenter (rutiner, sjekklister, tegninger etc.) er innebygd i Cerum dokumentstyring . Videreformidling skjer gjennom Cerum kommunikasjon (Brev, mail, sms, mms) Byggeplassperm med standard innholdsfortegnelse som er arkivsted for dokumenter som skal brukes og oppbevares på byggeplassen. Beskrivelser, arbeidstegninger og kopi av offentlige dokumenter skal ha en styrt distribusjon og fordeles iht. distribusjons- og tegningslister.  Oppbevaring av dokumenter skjer i Cerum arkivfunksjon Dokumentasjon av Byggevarers egenskaper løses gjennom Systemet ”Min Bolig”, utarbeidet av Norsk Byggtjeneste (fra 01.07.2011) og knyttet til Cerum. Systemet genererer ut NOBB registrert informasjon knyttet til produkter brukt på hvert prosjekt. Produktdatablad HMS Faktablad FDV Dokumentasjon Monteringsanvisninger NBI teknisk godkjenning NBI Byggdetaljblader I tillegg genereres FDV dokumentasjon i form av ”Min Bolig” til kundens egen hjemmeside ”Min bolig” Dokument : h00_131

I Cerum løses dette gjennom Foretaket skal ha rutiner for å sikre jevnlig gjennomgang og oppdatering av systemet I Cerum løses dette gjennom Egen Rutine for jevnlig revisjon av foretaksystemet  I tillegg har Mestergruppen jevnlige Kvalitetsforumsmøter hvor det overordnede systemet oppgarderes i forhold til nye myndighetskrav, og forbedringsprosjekter av systemet. Dokument : h00_131