Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, 030308 Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud 020308.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Diversiteten i den norske UH-sektoren
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Barratt Dues fremtid Strategisk samarbeid NMH og Barratt Due NPH 19. oktober 2009 Alf Richard Kraggerud Barratt Due musikkinstitutt.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Melding til Stortinget…
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Dynamikk i norsk høyere utdanning sett i et internasjonalt perspektiv Peter Maassen NOKUT-Konferansen 2008 Hamar, 29 April 2008.
Velkommen til rådslag og møte i RSA! Høgskolen i Telemark Porsgrunn, 4. juni 2013.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Hvorfor høyere utdanning? Teknologisk utvikling Demokratisk utvikling Sosial inklusjon Nasjonale fortrinn? Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Kunnskapens ”natur” Samarbeid Autonomi ”Dess mer man deler sin kunnskap....dess mer blir det av den” Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Typisk norsk.. Nyttefokus Kapasitet Tilgjengelighet …men times they are a’changin'.. Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Hvor går studentene? I 2007: 57 studiesteder – 41 med mindre enn 2000 og 19 med mindre enn 1000 studenter 8 studiesteder ved høyskolene har færre enn én primærsøker per studieplass og ytterligere 16 har 1,0- 1,2 primærsøker per studieplass Nedgang i ungdomskullene etter 2015 En større del av ungdommen bor i byer Flere unge ønsker å studere i urbane miljøer Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Så; hva skjer i Norge? Konvergens: –1811: profesjonsuniversitetet –1991: felles stillingsinstruks –1995: forskning ved høyskoler –1998: PhD’er ved høyskoler –2001- likt finansieringssystem & kategorihierarki –2004: lik lov Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Samfunnsoppdraget ”omfanget av regionalt finansierte FOU-prosjekter ved høgskolene svært lavt. Dette skyldes dels manglende kompetanse og interesse ved høgskolene for å utføre slike oppdrag, [og] betalingsvilligheten og betalingsevnen blant småbedrifter og i lokalforvaltningen for å gjennomføre slike prosjekter er overvurdert” NIFUSTEP Rapport 7/2006, Marheim Larsen og Kyvik Tolv år etter høgskolereformen - en statusrapport om FOU i statlige høgskoler Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

NIFUSTEP RAPPORT 37/2007 Høyskolesektorens rolle i utdannings- og forskningssystemet i Vest-Europa Svein Kyvik Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Små-konge-fenomenet Alle kjemper mot hverandre –Samme lov og finansieringssystem..men på ulike premisser –NOKUTs hierarki –Ulik størrelse og kvalitet Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Sett under ett – eller er det ett fett? Konvergens: H/U Homogenisering Svekket innsats ift korte profesjonsutdanningene Fragmentering: –Forskningspenger –PhD’er Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Utvalgets forslag_1 Endret universitetskriterium Kategoriskifte for de minste? ”Forskerskoler” Rapportering ift næringsrettet virksomhet Kompetanseløft for profesjonene Sentre for Framragende Undervisning (SFU) Mer forskning innen HU (10 MNOK pr år) Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Utvalgets forslag_2: fin.syst. Prospektiv finansiering Ekstern diversitet –Medvirkende bevilgningssystem –Internasjonalt sammensatt råd Intern diversitet –Mangfold i resultatkrav Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Utvalgets forslag_3: større enheter Fusjoner som prinsipp 8-10: et måltall Frivillig partnerskap Frihet i intern org. Frihet i merkevare Krever strategisk ledelse Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud StortingFagmiljø ?

Internasjonal kontekst Andre land konsentrerer de faglige og økonomiske ressursene i større fagmiljøer I Finland og Danmark fusjonerer institusjonene Finland, Danmark og Tyskland utvikler toppuniversiteter – Storbritannia og USA har det Voldsom ekspansjon i høyere utdanning i Asia Økende internasjonal konkurranse om talentene Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Look to Sweden?..or Denmark? Högskolechef tror på fem universitet ”vi (har) ett robust högskolesystem som utbildnings- och forskningsmässigt fungerar på ett rimligt sätt, men vi har inget individuellt universitet som hävdar sig bland toppuniversiteten i världen” sier Anders Flodström Danmark får tre superuniversiteter ”Fra nyttår kuttes antallet universiteter i Danmark fra tolv til ni, og de tre største institusjonene øker slagkraften internasjonalt.” (UA) Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud

Med andre ord.. Mangfold gjennom medvirkning Størrelse betyr ikke kvalitet, men ansvar/autonomi Mindre marked, mer faglig fokus Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud