Barrierestyring - menneskets rolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Krav til dokumentasjon i kap
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Standardisert arbeid.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Brann som grunnlag for design
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
Målinger generelt •I et moderne samfunn brukes målinger i mange ulike sammenhenger •Eksempler: –Sammenligne priser, lønninger –Høyde: størrelse på klær.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Kulturhistorisk perspektiv
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Malverk intern produktopplæring
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
HMS i Petroleumsnæringen
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Organisatoriske barrierer i Statoil
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Forutsetningsgruppen Møte 1:
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Møte om livbåter
Utskrift av presentasjonen:

Barrierestyring - menneskets rolle Bjørnar Heide Petroleumstilsynet Solakonferansen 16/9 2014

Tema barrierestyring Hva er barrierestyring? Hvordan? Et eksempel Hvordan? 4 tips Eksempel på framgangsmåte: Helhetlig analyse Sammenligne oljå og luftfart Utfordringer Formålstjenlig?

Hvorfor maser Ptil om barrierestyring? Sentralt krav i fag og regelverk Ordene ikke viktig, prinsippene sentrale. En av Ptils 4 hovedprioriteringer. Kravene ikke forstått og oppfylt. Ptil prinsipp-notat, fra ISO 31000. Prinsippene også gyldige utenfor norsk oljebransje?

Ptil om barrierestyring Overordnet: Sunn fornuft satt i system! Detaljene: Kan ikke komme med en ferdig løsning, mange veier til Rom. Varierer hva som er formålstjenlig. KUTTE HER??

Ptils barriere-begrep Andre sektorer bruker begrepet litt annerledes? Kalles «control» i ISO 31000. Barrierestyring: KAN DROPPES

Hva er barrierestyring? Viktige krav i faget (og ethvert regelverk): - Hva kan skje? Barriere-behov? Kreve og verifisere barriere-godhet! Gjøres systematisk!

Hvordan gjøre dette? Fullt funksjonell barriere: Bruk visualiseringsverktøy Kreativitet og innsikt Analyse: Startpunkt valg av gode løsninger, og drift! Personell bidra til og forstå strategien: Beslutninger påvirker sikkerhet og barrieregodhet. Forståelse av metode og system. Tidsriktighet: Elegante, billige løsninger Velge robust løsning, «noe ekstra å gå på». Alle scenarioer identifisert? Yter alle barrierer riktig? «Beregnet risiko» egentlig bare en rekke antakelser. Søppel inn… Håndtere rest-risiko aktivt, bl.a. pga usikkerhet. Så lavt som praktisk mulig.

Fullt funksjonell barriere Må ha litt mer detaljer!

Definisjoner Barrierefunksjon: Oppgaven til barrieren Redusere mulighet for hendelse, eller begrense skade Eksempel: Forhindre skipskollisjon. Barriereelementer: Tiltak som alene eller sammen inngår i realiseringen av en barrierefunksjon. Eksempel: Beredskapsfartøy Tekniske, operasjonelle og organisatoriske Disse er alene sjelden nok til å oppfylle funksjonen! Ytelsespåvirkende faktorer: Faktorer som påvirker evnen til å fungere som tiltenkt. Eks: Prosedyre, test, vedlikeholdsprogram, kompetanse Er ikke barriere-elementer F eks: Personell som har oppgaven å bruke fartøyet F eks: Beredskaps- fartøy Aksjon, f eks: Bruke fartøyet til avskjæring

Ytelsespåvirkende faktorer er ikke barriere-elementer Kan aldri stoppe en hendelse. Eksempler: Risikoanalyser Kan identifisere svakheter som må håndteres Prosedyrer Viktig ved etablering, bruk, testing og vedlikehold av barrierer Arbeidstillatelser Kan fastsette hvilke elementer som skal være på plass før et arbeide påbegynnes Ledelse i alminnelighet Kan bidra til at barrierer blir etablert, vedlikeholdt etc MEN: Konkrete ledelsesroller og handlinger kan være barriere-elementer. VURDERE Å DROPPE DENNE!

Teknisk design uten menneskets rolle? Barriere-funksjon Forhindre kollisjon Operasjonell: Overvåke skipstrafikk og responderer på alarmer Kontakte installasjon og beredskapsfartøy Forsøke å kontakte skip Operasjoner med beredskapsfartøy Tekniske: Radar Automatisk skips identifikasjon and sporingssystem Alarmer Beredskapsfartøy Organisatorisk Personell i overvåkingssenter Mannskap på beredskapsfartøy Kontrollroms-operatør Barriere- elementer Teknisk design uten menneskets rolle? Rekkevidde radar, krav om automatisk skips -identifikasjon, lyd og visuelle alarmer, tilstedeværelse og kapasitet på beredskapsfartøy Opplæring på overvåkingssystemet, øvelser mellom senter installasjon og beredskapsfartøy Kriterier for å varsle , Mobiliseringstid for beredskapsfartøyet Ytelseskrav Ytelses-påvirkende faktorer Kan ikke stoppe en hendelse, men er viktig: Risikoforståelse, ledelse, erfaring, vedlikehold, lys, vær, skipstrafikk omfang og regulering, tretthet, støy, språk, MMI, prosedyrer, kultur, tester, kompetanse, lønnsomhet… ANALYSEN ER IKKE MÅLET. ANALYSEN ER BARE ET VERKTØY TIL AKTIV BARRIERESTYRING. OVERVÅKE, VEDLIKEHOLDE SYSTEMET! Barrierestyring: Økt fokus på helhetlig tenkning og ikke-tekniske barrierer

Ytelseskrav Forklaring Funksjonalitet Krav til ytelse Integritet Sfr §5 Sfr §5 – Veiledning ISO 13702/Norsok S001 Forklaring Kapasitet Effektivitet Pålitelighet Tilgjengelighet Integritet Evne til å motstå laster Robusthet Den effekt barrieren har på ulykkesforløpet gitt at den fungerer som forutsatt Funksjonalitet Krav til ytelse Integritet (Pålitelighet/tilgjeng.) Barrierens evne til å være tilstede ved behov Barrierens evne til å fungere under relevante ulykkesforløp- og laster Sårbarhet Ytelseskrav kan stilles til både barriereelementer og barrierefunksjoner. Norsok S-001: Safety performance standard shall be the verifiable standard to which safety system elements are to perform.

Sammenligning oljå og luftfart

Legg inn bilder av rigg, plattform og landanlegg

West Vanguard Halvt nedsenkbar boreinnretning (Semi-sub)

Nyhamna Landanlegg

Ekofisk feltsenter Permanent plasserte bunnfaste innretninger på stålunderstell

Veslefrikk A Brønnhodeinnretning på bunnfast stålunderstell og halvt nedsenkbar bolig- og produksjonsinnretning

Statfjord C Integrert bolig-, bore- og produksjonsinnretning på betongsunderstell

Norne Produksjonsskip; med boligkvarter, lagertanker og lossearrangement

Skirne Undervannsanlegg knyttet til overflateinnretning (Heimdal)

og fjernkontroll Ormen Lange Undervannsanlegg med rørledningstransport til land Rørledning til Easington, UK 1200 kilometer Langdistanse brønnstrøms- overføring Undervanns kraftdistribusjon og fjernkontroll Avstand til land 100 kilometer Undervannsinstallasjon og intervensjon vanndybde 850-1100 meter Undervanns gass- kompresjonssystem

Sammenligning oljå og luftfart Oljå: Ingen like plattformer. Ikke stanse næringens utvikling med utdaterte detaljkrav. «Historien viste at detaljkrav var del av problemet, ikke del av løsningen». Ptil krever sikkerhetsnivå. Næringen finne løsninger fritt, er ansvarlig for sikkerheten. Næringen ressurssterk / kompetent nok til å håndtere ytelseskrav? Partsamarbeid. Fokus på dialog, Ptil har ikke fasit. Utfordring: Når dialog ikke er nok! Vanskelig å si stopp. Idealistisk regelverk. Luftfart: Større grad av like løsninger, men også forskjeller? Internasjonale regler innen luftfart. I praksis lite sær-norsk i Ptils regelverk. Sertifikater og godkjenninger enda mer sentralt enn hos Ptil? Noen må uansett drive med barrierestyring? Hva er formålstjenlig?

Sammenligning: Utfordringer Mange nevnt allerede. Venstre side av BowTie ofte svak i oljå. Luftfart større fokus på venstre side 10 X høyere ulykkesfrekvens innlands helikopter enn offshore. Epler og pærer. Men Sikkerhetsstudien viser betydelige utfordringer. «Det offentlige med et betydelig ansvar for en radikal forbedring av forholdene i bransjen» Forstå at avvik fra standard må kunne dokumenteres som like godt (ikke så viktig på Sola, kan fjerne) Forstå at krav ikke kan settes til side, uansett kostnad (ikke så viktig på Sola, kan fjerne)

Felles utfordringer oljå og luft? Vet at ulykker kommer til å skje. Kunne vært unngått, bl.a ved barriere-styring? Manglende forståelse av barrierestyring Hvordan kan man stole på barriere-data som mottas? «Fritt valg» av barrierer, standarder, prosedyrer etc. Bukken og havresekken? Dokumentere sikkerhetsnivå Skille beslutningstakere og økonomiske interesser, og/eller forbedre deres evne til å se sammenheng økonomi og sikkerhet?

Utfordringer ved ekspansjon Ptil har opplevd ekspansjon: Høy aktivitet, flere aktører, fokus på kostnadsreduksjon. «Ytelsespåvirkende faktor» Fokus - mest ut av arbeidet: Tidlig i prosjekt. Barrierestyring Styringssystem. Ikke detaljer, lite tid og nytte. Aktør selv finne løsning Teorien: Ikke problem med høyt aktivitetsnivå. Funksjonelt regelverk der aktørene selv er ansvarlig. Praksis: Forstår bransjen hva som kreves? Nok erfarent personell?

HMI: Eksempler på dårlige menneske-maskin interface HMI: Eksempler på dårlige menneske-maskin interface. Antikollisjonssystem. Regner med at luftfart har ekstremt mye som er avhengig av mennesker. Tekniske elementer ikke fullt automatisert. Hierarki i luftfarten? Tør man å utfordre hverandre selv om man er lengre ned i hierarkiet?

Oppsummert Gir økt fokus på helhetlig tenkning og ikke-tekniske barrierer DROPPE OPPSUMMERING? Viktige krav i faget (og ethvert regelverk): - Hva kan skje? Barriere-behov? Kreve og verifisere barriere-godhet! Gjøres systematisk!

Oppsummert Takk for oppmerksomheten  Fullt funksjonell barriere: Bruk visualiseringsverktøy Kreativitet og innsikt Analyse: Startpunkt valg av gode løsninger, og drift! Personell bidra til og forstå strategien: Beslutninger påvirker sikkerhet og barrieregodhet. Forståelse av metode og system. Tidsriktighet: Elegante, billige løsninger Velge robust løsning, «noe ekstra å gå på». Alle scenarioer identifisert? Yter alle barrierer riktig? «Beregnet risiko» egentlig bare en rekke antakelser. Søppel inn… Håndtere rest-risiko aktivt, bl.a. pga usikkerhet. Så lavt som praktisk mulig. Takk for oppmerksomheten 