TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE Hvordan kan de knyttes til lærerutdanninga? Birgitte Eek og Kjersti Lersbryggen Mørk, Norsk barnebokinstitutt
Hvorfor vil vi knytte prosjektet til lærerutdanninga? NBI opplever stor etterspørsel etter praksisnære litteraturformidlingsmetoder for lærere. NBI tilbyr kurs i litteraturformidling som bidrar til å utvikle tre av Kunnskapsløftets grunnleggende ferdigheter; det å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og det å kunne lese. I tråd med den nye læreplanen i norsk legger Teksten i bruk vekt på opplevelse, refleksjon og vurdering og på utvikling av lese- og skrivelyst.
Hvorfor vil vi knytte prosjektet til lærerutdanninga? Teksten i bruk imøtekommer den enkelte elevs behov for tilpasset opplæring. Teksten i bruks metodikk er fleksibel og benyttes også i andre fag, som matematikk, samfunnsfag og språk. Teksten i bruk er knyttet til tiltaksplanen Gi rom for lesing som videre- og etterutdanningstilbud for lærere.
Teksten i bruk - kursinnhold Grunnleggende arbeidsmåter: Grunnmodellen Personlig tilnærming til litteratur Biodikt/ personskjema Ulike typer loggarbeid Noen mulige fordypningstema: Høytlesning Lese- og skriveverksted Korttekster Bok og film
Teksten i bruk Grunnmodellen Lese/lyttetid Tenketid Samtaletid i par, gruppe, klasse Skrivetid – hurtigskriving Responstid – tilbakemelde i par, gruppe, klasse
Samarbeid med høgskolesektoren Kursing av allmennlærerstudenter i litteraturformidling ut fra Teksten i bruk-modellen. Kursdagen på 4-5 timer legges til NBI eller høgskolen i forkant av studentenes praksisperiode. Fokus på nyere barne- og ungdomslitteratur
Studentene i praksis To mulige modeller: Studentene får praksisplass hos erfarne TiB-lærere, dersom dette lar seg gjøre. Disse fylkene har skoler som har deltatt i prosjektet: Buskerud, Hordaland, Møre og Romsdal, Nordland, Oslo, Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark, Vest-Agder og Østfold. 2. Studentene prøver ut metodikken i en klasse som ikke har vært med i TiB-prosjektet før.
Oppstart og oppfølging Oppstart skoleåret 2007/2008 Høgskolene må integrere prosjektet i sine planer. Høgskolene velger ut studenter og klasser som kan delta i prosjektet. Forslag 1: Kurs for studenter i siste fase av norskfaget. Forslag 2: Kurs for studenter både ved oppstart og i siste fase av norskfaget. Studentene kan henvende seg til NBI under praksisperioden.
Evaluering NBIs kursholdere kommer til høyskolene i etterkant av praksisperioden. I evalueringen av prosjektet deltar studenter, høgskolelærere, NBIs kursholdere og ev. øvingslærere.
For mer informasjon: NBIs nettsted: www.barnebokinstituttet.no Prosjektleder Marianne Lillesvangstu: marianne.lillesvangstu@barnebokinstituttet.no Informasjonskonsulenter ved NBI: birgitte.eek@barnebokinstituttet.no kjersti.lersbryggen.mork@barnebokinstituttet.no