TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Vurdering for læring.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Bridgetinget 5. juni Rogaland Haugaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Hordaland Buskerud Vestfold Aust Agder Vest Agder Telemark Nordisk Standard.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Overgangsprosjektet NY GIV
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
1. versjon av RealDok RealDok ble utviklet av Jærtek etter oppdrag fra Rogaland fylkeskommune, og 1. versjon av programmet var ferdig i Programmet.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Ved fylkeslege Petter Schou
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Utskrift av presentasjonen:

TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE Hvordan kan de knyttes til lærerutdanninga? Birgitte Eek og Kjersti Lersbryggen Mørk, Norsk barnebokinstitutt

Hvorfor vil vi knytte prosjektet til lærerutdanninga? NBI opplever stor etterspørsel etter praksisnære litteraturformidlingsmetoder for lærere. NBI tilbyr kurs i litteraturformidling som bidrar til å utvikle tre av Kunnskapsløftets grunnleggende ferdigheter; det å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig og det å kunne lese. I tråd med den nye læreplanen i norsk legger Teksten i bruk vekt på opplevelse, refleksjon og vurdering og på utvikling av lese- og skrivelyst.

Hvorfor vil vi knytte prosjektet til lærerutdanninga? Teksten i bruk imøtekommer den enkelte elevs behov for tilpasset opplæring. Teksten i bruks metodikk er fleksibel og benyttes også i andre fag, som matematikk, samfunnsfag og språk. Teksten i bruk er knyttet til tiltaksplanen Gi rom for lesing som videre- og etterutdanningstilbud for lærere.

Teksten i bruk - kursinnhold Grunnleggende arbeidsmåter: Grunnmodellen Personlig tilnærming til litteratur Biodikt/ personskjema Ulike typer loggarbeid Noen mulige fordypningstema: Høytlesning Lese- og skriveverksted Korttekster Bok og film

Teksten i bruk Grunnmodellen Lese/lyttetid Tenketid Samtaletid i par, gruppe, klasse Skrivetid – hurtigskriving Responstid – tilbakemelde i par, gruppe, klasse

Samarbeid med høgskolesektoren Kursing av allmennlærerstudenter i litteraturformidling ut fra Teksten i bruk-modellen. Kursdagen på 4-5 timer legges til NBI eller høgskolen i forkant av studentenes praksisperiode. Fokus på nyere barne- og ungdomslitteratur

Studentene i praksis To mulige modeller: Studentene får praksisplass hos erfarne TiB-lærere, dersom dette lar seg gjøre. Disse fylkene har skoler som har deltatt i prosjektet: Buskerud, Hordaland, Møre og Romsdal, Nordland, Oslo, Rogaland, Sør-Trøndelag, Telemark, Vest-Agder og Østfold. 2. Studentene prøver ut metodikken i en klasse som ikke har vært med i TiB-prosjektet før.

Oppstart og oppfølging Oppstart skoleåret 2007/2008 Høgskolene må integrere prosjektet i sine planer. Høgskolene velger ut studenter og klasser som kan delta i prosjektet. Forslag 1: Kurs for studenter i siste fase av norskfaget. Forslag 2: Kurs for studenter både ved oppstart og i siste fase av norskfaget. Studentene kan henvende seg til NBI under praksisperioden.

Evaluering NBIs kursholdere kommer til høyskolene i etterkant av praksisperioden. I evalueringen av prosjektet deltar studenter, høgskolelærere, NBIs kursholdere og ev. øvingslærere.

For mer informasjon: NBIs nettsted: www.barnebokinstituttet.no Prosjektleder Marianne Lillesvangstu: marianne.lillesvangstu@barnebokinstituttet.no Informasjonskonsulenter ved NBI: birgitte.eek@barnebokinstituttet.no kjersti.lersbryggen.mork@barnebokinstituttet.no