Tenk å kunne kjøre Søvika - Ålesund sentrum på under 15 minutter! 

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Hvordan ser norske havner på TBT- problematikken?
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Høyhastighetsutredningen
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Nes Arena Lang vegs ferd mot dag..
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Kjell Sandli Daglig leder Hareid Fastlandsamband A/S
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
STATUS BANEPROSJEKT
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Finansiering av Vegbygging
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Møreaksen - et samlet fylke
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
OBOS LÅN & SPAR – AVDELING BOLIGSELSKAPER Ola Braaten.
Nordfjordkryssing AS Nordfjordkryssing er et selskap som jobber for at det skal komme en bro ved Lote/anda innen Selskapet eies av Eid, Gloppen og.
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Planstrategi som nytt verktøy
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
– På lag med framtiden i 100 år!
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.


Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Sykehuset Innlandet – økonomisk situasjon
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kva? Kvifor? Korleis?. Kva? Kvifor? Korleis? Kva?
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kjell Sandli Daglig leder Hafast asap! Vanylven, 26. august 2011.
Lokalisering Marienlyst sentralt i Drammen. Kan følge opp kommunens miljøpolitikk. Har allerede viktige idrettsfunksjoner. Gunstig for både det lokale,
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Langtidsplan og budsjett
Tenk å kunne kjøre Søvika - Ålesund sentrum på under 15 minutter! 
Fv Bustneslia Rana kommune
Kjell Sandli Daglig leder Presentasjon av meg selv.
Utskrift av presentasjonen:

Tenk å kunne kjøre Søvika - Ålesund sentrum på under 15 minutter!  Med Hamnsundsambandet blir det mulig.

Kjell Sandli Daglig leder Hamnsundsambandet A/S

Hva er Hamnsundsambandet A/S Stiftet i 2008. Eies av Haram kommune, Giske kommune, Ålesund kommune, Norbert Engeseth A/S, Torbjørn Søvikhagen A/S, Sparebanken Møre, Valaker Drift A/S, Martin Uggedal A/S, Ulmatec Pyro A/S, Nogva Motorfabrikk A/S, Arthur Stokke, Mørenot Holding A/S, Vard Søviknes, Vikestrand og Søvik A/S, Næringsforeningen – Ålesundregionen, H. Koppernæs og sønner A/S I styret sitter: Svein Harsjøen (styreleder),Bente Lund Jacobsen, Jan Petter Urke, Asbjørn Schjelderup, Geir Stenseth, Hans-Peter Kaaresen og Odd Egil Valderhaug Kjell Sandli er daglig leder (10% stilling, utlånt fra Næringsforeningen – Ålesundregionen) Arbeidet er så langt finansiert av eierne, i tillegg til gavemidler fra Sparebanken Møre og tilskudd fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Hva er Hamnsundsambandet?

Om traséene.

Hva er gjort? Planprogram Kommunedelplan del 1 Kommunedelplan del 2 Reguleringsplan Byggesak Realisering

Analyser/Konsekvensutredninger Geologi Trafikk Miljø Natur Naturressurser

Geologi Ut fra tilgjengelig informasjon anses alle traséalternativene som gjennomførbare. Det må utføres grunnundersøkelser (seismikk) for den traseen som blir valgt og justering av traselinje må påregnes for å få tilstrekkelig bergoverdekning. Justering av påhugg må også påregnes for å oppnå tilstrekkelig bergoverdekning der påhuggene er lagt til skråninger som er dekket av løsmasser. I tillegg er det anbefalt å utføre geotekniske undersøkelser i forbindelse med fyllinger og bru mellom Kalvøya og Hamnsund.

Trafikk Hamnsundsambandet ser, uavhengig av trasevalget, ut til å være et samfunnsøkonomisk relativt robust prosjekt. Betydelig netto nytte for samfunnet. Prosjektet kan ikke fullfinansieres med bompenger. Analysen har imidlertid ikke vært innrettet mot å finne den bompengesats som maksimerer bompengeinntektene. Avvisning, finanskostnader, hurtigbåtavløsningsmidler og bompengeperiode er også sentrale faktorer. Denne utredningen bidrar til å danne et grunnlag for å velge mellom de 3-4 aktuelle traséalternativene. Med bruk av bompenger blir imidlertid alternativene ganske like på nyttesiden.

Natur og landskap Middels verdi for landskapsøkologisk/bio-logisk mangfold. Middels verdi for naturtyper og vegetasjon. Naturverninteresser har liten verdi. Fugl og pattedyr har middels verdi. Marint biologisk mangfold har middels verdi.

Naturressurser JORD- OG SKOGRESSURSER Jordressursene har liten til middels verdi. Skogressursene har liten verdi. Samlet gir dette liten til middels verdi for jord- og skogressursene.   FERSKVANNSRESSURSER Ferskvannsressursene har liten verdi. MINERAL- OG MASSEFOREKOMSTER Mineral- og masseforekomster har liten verdi. HAVBRUKS- OG FISKERIINTERESSER Det er registrert høstefelt for tare (25B) i området som er vurdert som et høyproduktivt område med stor verdi. Det er ingen akvakulturlokaliteter, gyteområde for fisk eller fiskeplasser med aktive redskaper i tiltaks- og influensområdet. Temaet havbruks- og fiskeriinteresser har opp mot stor verdi. OMRÅDE MED KYSTVANN Sjøområdet til det planlagte Hamnsundsambandet har gode strøm og utskiftingsforhold med grunne område som gjør at det er godt egnet som høstefelt for tare og en vurderer at området har middels verdi.

ÅDT Langsiktige effekter av de alternative trasene for Hamnsundsambandet etter bompengesats (2014 prisnivå). ÅDT 2018 ved bomstasjon. Bompengefritt Kr 31 per retning Kr 63 per retning V2 - Ytterland 3900 1800 800 E1 - Kverve 3600 1900 1000 E3 - Hella 3500 1900 1000

Grovt kostnadsanslag Fra 650 mill kr til 1.150 mill kr. Grovt anslag på investeringskostnader for de ulike alternativene V2 - Ytterland E 1 – Kverve E3 - Hella Lavt anslag (=sannsynlig anslag/1.2) 650 700 800 Sannsynlig anslag 800 850 950 Høyt anslag (=sannsynlig anslag*1.2) 950 1000 1150 Fra 650 mill kr til 1.150 mill kr.

Økonomi Nøkkeltall for Hamnsundsambandet Alternativ V2 E1 E3 Investeringskostnad 950 1000 1150 Bompenger 276 288 284 Bompengeandel 0.29 0.28 0.25 Offentlig finansiering (mill kr.) 674 712 856 Forutsetninger: Investeringskostnader; Høyt anslag. Bompengesats kr 31; Lavt beløp, men da flest passeringer. Trolig mer aktuelt med dobbel sats? 15 års bompengeperiode; 20 år bør være mulig? Lengre?? 25-30 % brukerfinansiering; Kan økes betraktelig, hvis avvisingen ikke blir så høy som forutsatt, trafikkveksten blir høyere enn forutsatt, brukerbetalingen blir satt høyere og bompengeperioden forlenges. Offentlig finansiering; tilskudd, hurtigbåtavløsningsmidler. Annet?

Hamnsundsambandet – noe å glede seg til Eiksundsambandet - Nøkkeltall. Forventet nedbetalt i 2023. Avvikling av bompengeordningen i 2014. (25% dekkes av brukerne, 75% av storsamfunnet) 2000: Prognose: ÅDT på 900. 2011: Realitet: ÅDT på 2000. Prognose for engangsvekst i ÅDT: 30%. Realitet: 95 %. Prognose for årlig vekst i ÅDT: 1 %. Realitet: Mellom 5-6% hvert år.

Hva kan man forvente seg av Hamnsundsambandet? Hamnsundsambandet vil korte inn avstand og reisetid fra Hamnsund til Ålesund sentrum med ca. 30-35 minutter. Om vinteren noe mer. Hamnsundsambandet vil være viktig for «regionforstørringen» rundt Ålesund. Hamnsundsambandet vil bidra til å skape en større og mer differensiert bolig- og arbeidsmarkedsregion. Hamnsundsambandet vil knytte næringsliv og befolkning i Haram kommune nærmere til Ålesund lufthavn, Vigra og til regionsenteret Ålesund. Og vice versa. Hamnsundsambandet vil knytte næringslivet i Haram nærmere til Høgskolen, til det maritime kompetansesenteret i Ålesund og til næringslivet i og rundt Ålesund. Og vice versa. Hamnsundsambandet legger til rette for mer offentlig samarbeid og effektivisering. På både kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå. Hamnsundsambandet vil bidra sterkt til at de store offentlige investeringene i Nordøyvegen får maks effekt. Hamnsundsambandet vil gi lettere tilgang på hele regionens rekreasjonstilbud og friluftsområder. Hamnsundsambandet vil være nødvendig for å sikre fast bosetting på Store Kalvøy.

Vegen videre Ferdigstille kommunedelplan med utredninger og analyser. Herunder avklare trasé. Kostnad ca. 1 mill ex mva. Finansiere regulering. Kostnad ca. ….. kr. Regulere, herunder lage mer eksakte estimat på inntekter og kostnader. Finansiere sambandet. Realisere sambandet……………

Hamnsundsambandet A/S sin økonomiske situasjon: Bankinnskudd: 800 000 Tilskudd fra kommunene: 220 000 SUM 1 020 000 Ferdigstillelse kommunedelplan: 1 020 000 ex mva Daglig ledelse 2014: 70 000 ex mva Delsum: 1 487 000 inkl. mva. Reetablere aksjekapital: 190 000 (Ønskelig, men ikke nødvendig) Reguleringsplan: 1 400 000 ex mva. SUM 3 ,5 mill kr inkl. mva. Kalde fakta: Hamnsundsambandet A/S mangler rundt 2,5 mill kr for å regulere Hamnsundsambandet.

Noen tanker fra daglig leder: Selv om Hamnsundsambandet har blitt et hjertebarn har jeg ingen vanskeligheter på en objektiv måte å se det regionale potensiale i et slikt samband – for enkeltmennesker, for næringslivet og for den offentlige forvaltningen. Jeg er glad for at mange så behovet for å komme i gang og holde tempoet opp over lang tid. Men, det er litt overraskende når deler av eierskapet synes å miste litt av piffen, når vi vitterligen er så godt i gang, og ingen forhold som er avdekket under planleggingen/utredningene så langt tilsier at dette sambandet ikke kan/bør bygges. Jeg trodde at nettopp det var meningen med all planlegging og utredning – det å få avklart realismen i prosjektet. Appell: Det kommer aldri å bli billigere å bygge Hamnsundsambandet – bygg sambandet asap og få effektene av det asap. Foreløpig konklusjon: Hamnsundsambandet kan, og bør, bygges!