Hvordan holde hjulene i gang når alt snurrer? Betingelser for vellykket omstilling. Norsk Rådmannsforum 21.8.2014 Grand hotell Benedicte Brøgger, professor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Sommervikar i Blend.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Omstilling uten nedbemanning
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Lørenskog Idrettsforening
Innhold  Misjon, visjon, historie og struktur  Biennium mål og service prosjekter  Zonta Internasjonal (ZI) og ZIF (Zonta International Foundation)
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Velferdstjenester på gårdsbruk - et samarbeid mellom kommune, bruker og bonde.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Å skape opplevelser av Lena Mossberg
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Foresight Norge Regional foresight – en nøkkel til innovasjon? PF Nettverk for Fremtidstenkning Oslo, 4. mars 2008 Innledning v/Jan Dietz.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Kommunen som arbeidsgiver
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Lederstil og Motivasjon.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
SE i boligsektoren: eksempler og erfaringer fra UK Sarah Prosser Fotos: Marianne Gjørv.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
FREMTIDENS VINDERHOLD
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan holde hjulene i gang når alt snurrer? Betingelser for vellykket omstilling. Norsk Rådmannsforum Grand hotell Benedicte Brøgger, professor Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Agenda Motivasjon for endring – forskningsfunn Organisering av organisasjonsutvikling Siste nytt om samfunnsbygging - nye mulighetsstrukturer

Motivasjon for endring - økonomisk gevinst Nye organisasjonsformer har gitt sterk produktivitetsvekst M&A: Gir kortsiktig gevinst for aksjonærer i firmaer som selges Noe under halvparten av firmaer som kjøper får gevinst de først 2-3 årene, deretter stort sett lite å hente Inkrementelle løsninger virker best Nedbemanning: Ingen entydig dokumentasjon på varig bedret konkurransekraft eller kostnadsreduksjoner

Hva ODC-forskningen sier: Demokrati har positiv egenverdi Myndiggjøring virker ikke i enhver sammenheng; ikke alle vet best og ikke alle vil ha ansvar De som en sak gjelder må involveres Det må være reell myndighet til å ta beslutninger om egen (arbeids-)situasjon Opplevelse av rettferdighet er nødvendig for gode prosesser Motivasjonen for endring – mer demokrati

Hva kvalitetsforskning sier: Brukerne må med i design av IKT- støttesystemer Kulturelle forskjeller spiller liten rolle, mens lokal motstand spiller stor rolle ved innføring av kvalitetssystemer (MNCs) Måling er positivt, målingene må ha konsekvens og være forståelige Revider når det skjer målforskyvninger Motivasjon for endring – bedre/jevnere kvalitet

Oppsummert om organisasjonsutvikling: Ingen kjente helhetlige kost/nyttevurderinger av slike prosesser Ting virker i det konkrete, og på betingelser som må spesifiseres i hvert tilfelle En oppsummering av 60 års forskning blant de som opplever endring viser likevel noen fellestrekk: A.Høy grad av tillit øker endringsstøtten B.Deltagelse reduserer motstand C.Rettferdighet reduserer motstand

Den bebudede kommunereformen Berører rundt personer og 450 juridiske personer Hva sier den om kommunesektorens positive egenverdi? (Det Aristoteliske prinsipp) Organisasjonsutvikling som politikk med andre midler?

Hvorfor fortsetter folk å komme på jobb i krisetider? Om hvorfor er ansattes engasjement er viktig Negative forventinger gir økt helserisiko Kollegastøtte reduserer stress Rykte som arbeidsgiver påvirker rekruttering Servicenivå og kunders opplevelse formes av ansatte… Sykefravær og turnover reduseres når engasjementet øker Økonomiske resultater, servicekvalitet og ansattes ve og vel henger sammen

Hva rådmenn/ledere kan gjøre for ansatte Holde seg informert om hvordan ansatte vurderer for dem selv Være tydelig om hva som kan være konsekvensene for de som omfattes av endringer Hjelpe med a) å finne ut hvordan opplevde trusler kan møtes og b) å finne mulige fordeler Gi rom for deltagelse og trygghet for en rettferdig prosess Være en leder som gir feedback

Drift Utvikling a)Holde hjulene igang (ikke alt skal være en arena for endring) b) Bistå i å organisere opp organisasjonutviklingen Verdi Hva rådmenn/ledere kan gjøre for kommunen

. Prosjekter QA Mai Lok. team Uke 9 Rydd e Mai Team utvikling Skatte- Funn April Et eksempel: Styringsgruppe Utviklingsapparat: Driftsapparat: Ledermøter Teammøter Allmøter Daglig produksjon/ støtte Kundemøter osv. Parts- apparat Klubb Div. utvalg Forhandling er osv.

De klassiske motpolene i modeller for organisasjonsutvikling Top-down, hierarkisk linje, stordrift, aksjonærer, mål-middelrasjonalitet Bottom-up, bredde, mangfold, nettverk, interessenter, egenverdi

Den bebudede kommunereformen Virker som et klassisk top-down design med liten grad av medvirkning Det betyr en bestemt mulighetsstruktur som den som har vist seg virksom for ”community development” – bred og målrettet mobilisering om faktiske problemer, mobilisering av ressurser – spe på med ”bottom up”.

Topdownbottomup

Eksempel på nye løsninger I Social bonds – sosiale obligasjoner UK 2010 Australia 2011 USA 2011 Nedeland 2013

LETS (local exchange trading system) Kilde: North London LETS Eksempel på nye løsninger II

Eksempel på nye løsninger III Crowdsourcing (folkekilder) Engasjere innbyggernes egne ressurser Engasjere de ansattes kompetanse på nye måter Mobilisere skoleelver med elevbedrifter Ta i bruk ny teknologi/sosiale medier i tjenesteleveransene Blogs.scientificamerican.com

Andre lignende initiativer Partnership for public services ( Rights to request, UK, flexible working arrangements ( working) working Sosiale børser : Brasil, Sør-Afrika, Kenya, en global Om fremveksten av global impact investment (

Rådmenn/lederes mulighetsstrukturer Oversette strategiske (politiske) beslutninger til organisatorisk praksis Sikre systematisk planlegging og klarhet i (drifts-) arbeidsoppgaver Engasjere alle interessentene Etablere en utviklingsorganisasjon Skape rom for nye løsninger/lokale eksperimenter Levendegjøre demokratiet

5 (nye) ideer har gitt grobunn for en sosial vending i business Få moralen tilbake i økonomien Imøtekom alle interessentene Tenk bærekraft for fremtiden Mål trippel bunnlinje Shared value CSR og FNs Global Compact Sen, Amartya Development as freedom. Oxford: Oxford University Press. Freeman, R.Edward Strategic Management: A Stakeholder Approach, Boston: Pitman Brundtland-kommisjonens rapport om bærekraftig utvikling. Our common future, Oxford University Press (World Commission on Environment and Development (WCED)) Elkington, John Cannibals with forks. The triple bottom line of 21st century business. Gabriola Island, B.C. : New Society Publishers Brundtland-kommisjonens rapport om bærekraftig utvikling. Our common future, Oxford University Press (World Commission on Environment and Development (WCED)) Porter, M. and Kramer, R Creating shared value. Redefining Capitalism and the Role of the Corporation in Society. Harvard Business Review jan/feb Midttun, Atle CSR and Beyond. A nordic Perspective. Oslo: Cappelen Damm

Grad av lokalsamfunns- deltagelse Høy KooperativSosialt entre- prenørskap Lav ForetakVelferdsstat LavHøy Grad av strategisk involvering i sosiale problemer Oversatt fra: Nicholls, A. (2006), ’Social Entrepreneurship’, in Carter, S. and Jones-Evans D. (eds) Enterprise and small business. Principles. Practice and Policy. Prentice Hall.: 230