Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Studier i Tyskland.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Ekspertgruppa for kvalitet i IKT-støttet.
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
… når klasserommene fylles med PCer NDLA, Bergen Kjell Atle Halvorsen Program for lærerutdanning, NTNU.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Jesus – kilden til glede
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Foreldreundersøkelsen høsten Kommunikasjon Helt uenigUenigDelvis enigHelt enig 1. Samarbeidet mellom skole og hjem er preget av tillit og gjensidig.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Gruppe for digitale medier i læring «DML-gruppen tilbyr IT-støtte til utdanning ved UiO. Målsetningen vår er å legge til rette for god og fleksibel undervisning.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Norgesuniversitetet:
NKIs erfaring med Læringspartnere
Sett inn synes eller tro.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Tine Widerøe Rektor NKF Oslo
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
NUV: kriterier for kvalitetssikring av teknologistøttet utdanning Seniorrådgiver Astrid Børsheim. NOKUT.
vil deltagerne lære blant annet:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Tjenesteeier IKT / høst 2015 Velkommen til informasjon fra HiOA’s IKT avdeling.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 ”NTNU - en trendleder?”. 2 The Horizon report 2010 En av trendene nå: åpne digitale læringsressurser NTNU har både fokus på og lang erfaring med bruk.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Hva vi snakker om SIS 1070 Teknologiledelse-1 obligatorisk fag i siv.ing.utdanninga (unntatt IØT) ca 1200 studenter H stud.ass’er 4 faglærere +
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
Senter for læring og utdanning
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Utskrift av presentasjonen:

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet… Hilde Gaard Norgesuniversitetet Oslo, 3. november 2014

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. 6 av 10 studenter sier at det passer meget og ganske godt at bruk av digitale verktøy: «øker kvaliteten på utdanningen min»

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. 8 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «gjør studie- arbeidet mitt lettere å gjennomføre» 9 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «viktig hjelpemiddel i studiehverdagen» 8 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «gjør det lettere å samarbeide med andre studenter» 8 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «det gir meg frihet til å studere når jeg vil og hvor jeg vil»

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. 5 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «bidrar til at jeg lærer fagene bedre» 5 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «bidrar til at jeg jobber mer kreativt med fagene» 5 av 10 studenter sier at: «bidrar til at jeg jobber mer strukturert med fagene» 5 av 10 studenter sier at bruk av digitale verktøy: «motiverer meg og øker arbeidsinnsatsen min»

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Hvilke muligheter ser du for å bruke digitale verktøy?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Fagansatte 1. Enklere kommunikasjon med studenter 2. Bedre informasjonsflyt 3. Mer studentaktiv undervisning 4. Utvikle fleksible utdanningstilbud 5. Økt kvalitet i utdanningene 6. Samarbeide med andre institusjoner om utdanningstilbud 7. Administrative forbedringer 8. Bedre ressursutnyttelse 9. Bedre rekruttering av studenter Ledere 1. Enklere kommunikasjon med studenter 2. Mer studentaktiv undervisning 3. Utvikle fleksible utdanningstilbud 4. Bedre informasjonsflyt 5. Økt kvalitet i utdanningene 6. Samarbeide med andre institusjoner om utdanningstilbud 7. Administrative forbedringer 8. Bedre ressursutnyttelse 9. Bedre rekruttering av studenter Hvilke muligheter ser du for å bruke digitale verktøy?

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. «Kunnskap hos faglærere om "nett-pedagogikk" for å unngå at man ukritisk overfører tradisjonelle undervisningsmetoder til nett uten tanke på de utfordringer og gevinster som følger med bruk av det digitale.» Student «Kunnskap hos faglærere om "nett-pedagogikk" for å unngå at man ukritisk overfører tradisjonelle undervisningsmetoder til nett uten tanke på de utfordringer og gevinster som følger med bruk av det digitale.» Student «Ledelsen må implementer det i planer. Få ildsjeler/dyktige brukere til å spre entusiasme og vilje til å heve kompetansen (og brukeviljen)i lærerkollegiet» Leder «Ledelsen må implementer det i planer. Få ildsjeler/dyktige brukere til å spre entusiasme og vilje til å heve kompetansen (og brukeviljen)i lærerkollegiet» Leder «Teknisk og pedagogisk kompetanse. Gode støttefunksjoner. Utviklingsprosjekter. Noen ildsjeler må gå foran og demonstrere potensialet» Fagansatt

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.  Pedagogiske muligheter og bruk av digitale verktøy/medier i faglige sammenhenger: 64 % (uendret fra i 2011)  Teknisk bruk av digitale verktøy/medier: 55 % (uendret fra i 2011)  Redigering av lyd, bilder el film: 52 % (nedgang på 4 % fra 2011)  Bruk av opptaksutstyr: 43 % (ny i 2014) Fagansatte har behov for mer opplæring/kompetanseheving innen:

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Instruktør Lærer/underviser/fagansatt Medstudenter Bibliotek/læringssenter Brukerstøtte/helpdesk Ikke viktig Venner/familie 65 % 10 % 9 % 8 % 7 % 1 % Modus Ansikt-til-ansikt Web/nettkurs Ikke viktig 70 % 12 % 18 % Varighet Kortvarige kurs Hele semesterkurs Ikke viktig 47 % 42 % 11 % Form Tradisjonelt kurs/»kateter» Brukerstøtte/helpdesk Nettkurs Ikke viktig 49 % 18 % 17 % 16 % På hvilken måte vil du helst få opplæring. Jeg foretrekker følgende (studenter):

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat.

Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Kvalitetskjeden Institusjonsnivå Fakultetsnivå Utdanningsnivå Tilgjengelighet Institusjonsnivå Fakultetsnivå Utdanningsnivå Kompetanse Institusjonsnivå Fakultetsnivå Utdanningsnivå Relevans