Bruk av Institusjoner som intervention for atferdsvanskelige unge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Presentasjon av LP-modellen
Nasjonal strategi for diabetesområdet
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Barne- og ungdomskonferansen 2005, Værnes oktober, 2005
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Erfaringer fra implementering av MST i Norge Bernadette Christensen Leder nasjonalt implementeringsteam for ungdom NORSK SENTER FOR STUDIER AV PROBLEMATFERD.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Depresjon og rusmiddelproblemer
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Forebygging av urinveisinfeksjoner Hvorfor trenger vi prosedyrer?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Ansvarliggjøring og tydeliggjøring – voksne som rollemodeller og forebyggere ”TENK TID” Oslo Kongressenter, fredag 3. desember 2010.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Placeboeffekter i smerte
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Problematferd i skolen – rådgivers rolle
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Modeller for rusbehandling
Avdeling for Barn og ungdom, St Olavs Hospital
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Tore Andreassen Prosjektleder Institusjonsprosjektet (BFD)
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Strategier og prinsipper for implementering
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Funksjonell familieterapi (FFT) -en evidensbasert familieterapeutisk behandlingsmodell for ungdom og familier med alvorlige atferdsvansker Joan Christian.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Student i ”moden” alder
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Behandling er teamarbeid !!!!
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Dilemmaer og muligheter når tvang er nødvendig
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Workshop, Dokka – 9. nov
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Korte kontra lange institutionsanbringelser Hvad skal til for at oppnå de bedste resultater for anbragte børn og unge? Tore Andreassen - Bufdir, Norge.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
God praksis i trondheim kommune
Utviklingshemning og psykiske lidelser
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av Institusjoner som intervention for atferdsvanskelige unge MultifunC Et norsk-svensk samarbeidsprosjekt

Institusjonsprosjektet Samarbeidsprosjekt BLD, SiS og IMS Forskningsgjennomgang om institusjonsbehandling av alvorlige atferdsproblemer hos ungdom (2001-2002). ”Behandling av ungdom i institusjon-Hva sier forskningen?”. Kommuneforlaget, 2003. Utvikling av forskningsbasert behandlingsmodell ”Multifunksjonell Behandling i Institusjon og Nærmiljø” (2003-2004). Implementering av ”MultifunC” i Norge og Sverige (2005-2007). Implementerings- og Evalueringsstudie (2006-10)

Kunnskap om behandling bygger på: Longitudinell forskning om hvilke risiko- og beskyttelsesfaktorer som predikerer problematferd Kontrollerte studier som identifiserer effektive intervensjoner Meta-analyser av store antall enkeltstudier 3

Prinsipper for effektiv behandling Risikoprinsippet: Velg tiltak ut fra vurdering av risikonivå eller sannsynlighet for framtidig problematferd. Intensive tiltak kan virke postivt for høyrisiko ungdommer, men kan øke problematferd hos lavrisiko ungdommer. Sannsynlighetsnivå bestemmes ut fra totalt antall risikofaktorer. Alvorlighetsgrad ved bestemt handling gir liten informasjon om risiko for gjentagelse. Behovsprinsippet: Størst effekt oppnås dersom tiltak rettes mot forandring av problemfremmende faktorer (risikofaktorer) ved individet og omgivelsene. Behandlings- eller responsivitetsprinsippet: Bruk effektive metoder som inkluderer øvelse, rollespill, modellæring, rettledning og forsterkning for trening i ferdigheter og forandring av holdninger, og tilrettelegg for individuelle forskjeller

Lovende forandringsmål Ungdom: Forandring av antisosial atferd og holdninger Lære økt selvkontroll og problemløsende ferdigheter Erstatte ferdigheter i negativt miljø (lyve, stjele, aggresjon) med mer prososiale alternativer Forandring av belønningssystem fra støtte til negativ atferd til støtte for prososial atferd (på alle arenaer) Venner: Reduksjon av assosiering med antisosiale venner/miljø Økning av identifisering og assosiering med prososiale rollemodeller og miljøer Familie: Forbedring av familiekommunikasjon Forbedring av foreldrenes oppdragelsesstil Skole/arbeid: Bedret fungering og deltagelse i skole eller arbeidssituasjon

Støtte til Risikoprinsippet Den mest dokumenterte forbindelse mellom kjennetegn ved ungdommen og effekter er risiko eller sannsynlighet for gjentatt problematferd eller kriminalitet. Gjelder både i institusjon og samfunnsbaserte tiltak. (Andrews og Dowden, 2000; Lipsey og Wilson, 1998; Tong og Farrington, 2006; Lowenkamp, 2005; Lipsey, 2007).

Støtte til behandlingsprinsippet? Campbell review omkring voksne og ungdom (Lipsey, 2007): Bekrefter tidligere konklusjoner fra en rekke meta-analyser om positive effekter av Kognitiv atferdsteori for kriminalitet med en behandlingseffekt på ca. 10% forskjell mellom behandlingsgruppe og kontrollgruppe. Campbell review omkring ungdom i institusjoner (Armelius og Andreassen, 2007): Metoder basert på Kognitiv atferdsteori viser bedre effekter enn kontrollgruppe, men også andre tilnærminger kan gi positive effekter.

Støtte til prinsippene samlet? En rekke meta-analyser støtter at tiltak som følger prinsippene om Risiko, Behov og Responsivitet gir klart større effekter enn de som ikke følger dem (Andrews et al, 1990; Andrews og Bonta, 2006; Gendreau et al., 2006). Tiltak som ikke følger noen av prinsippene viste effekt omkring 0% reduksjon av antisosial atferd eller kriminalitet mens de som fulgte prinsippene viste effekter omkring 40-50% reduksjon (Andrews og Bonta, 2006).

Konklusjoner fra forskning Kjennetegn ved Effektive Institutioner Fokuserer på ungdom med høy risiko for negativ utvikling: Rettes mot forandring av opprettholdende faktorer for atferdsproblemer innen flere områder (ungdom, familie, jevnaldrende og skole) Er i stand til å kontrollere alvorlig negativ atferd Involverer ungdom og familien i behandlingen Tilbyr systematisk trening i sosiale ferdigheter Medvirker til fungering i skole eller arbeid Er nært tilknyttet normalsamfunnet og medvirker til kontakt med jevnaldrende uten atferdsproblemer Tilbyr adekvat oppfølging etter utflytting fra institusjon Varighet på mellom 3-9 måneder pluss ettervern Inkluderer systemer for kvalitetssikring

MultifunC Institusjonsopphold Oppfølging Inntak Behandling Overføring Oppfølging/ettervern Utredning Motivering Forbered Foreldre- Motivering Fokusert Behandling utflytting støtte Struktur Behandlingsmiljø Varighet av institusjonsopphold: Varighet av oppfølging: Ca. 6 måneder ca. 4-5 måneder ungdom Behandlings-fokus skole venner familie

Tromsø Ungdomssenter Stjørdal Ungdomssenter Bergen Ungdoms-senter Kringsjå MultifunC Margrete Lund Sandefjord Ungdoms-senter Ås Ungdomssenter Brättegården Råby ungdomshem

Institusjonsprosjektet Høst-07 Nov. -05 Feb.-06 Okt. - 06 Vår-07 Ås Sandefjord Tromsø Bergen Stjørdal Kringsjå (Oslo) Margrete Lund Brättegården Råby Implementeringsstudie Effektstudie

Implementeringsstudie April-06 Aug-06 Des-06 April-07 Aug-07 Des-07 AB AB ABC AB AB ABC A = SVQ (Site Visit Questionnaire) B = Personalvurderinger C = CPAI (Correctional Programs Assessment Inventory)

Design for Effektstudie

The End Tore.Andreassen@hibo.no