LÆRINGSUTBYTTE i kulturskolen – forventning eller fyord?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Veiledet lesing Mørkved skole
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Landsorganisasjonen i Norge
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Didaktiske analysekategorier
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidlig innsats i matematikk
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Mål og læring hos elever
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

LÆRINGSUTBYTTE i kulturskolen – forventning eller fyord? wenche.waagen@ntnu.no

Forskning.no 29. januar 2014: Svake elever tror ikke på ros: En av de viktigste faktorene for at et barn skal lykkes i skolen, er at både foreldre og lærere har forventninger til at barnet skal lære.

4 typer lærere: Den autoritative Den autoritære Den ettergivne Den forsømmende

LÆRINGSBEGREPET Rammeplan fra 2003, På vei til mangfold Elevene skal - lære seg å bruke verktøy for tekstutforming.. lære seg å uttrykke eigne kjensler, meininga og erfaringar… (skapende skriving) Ellers: oppleve dans.. - utvikle evnen til vokal/instrumentalferdighet.. - få øving i.. - få tiltro til sin egen evne.. - oppleve skaperglede.. - bli glade i.. få erfaringer med..

Nytt RAMMEPLANutkast, mars 2014 Innledningen: Gjennom et tredelt programtilbud skal kulturskolen ivareta læring, opplevelse og formidling på alle nivå Formål: Kulturskolen skal gi opplæring av høy faglig og pedagogisk kvalitet til alle barn og unge som ønsker det. Formålet med opplæringen er å lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk.

2.1.4. Samarbeid om elevenes læring 2.2.3. Vurdering for læring i kulturskolen 2.2.4. Kulturskolen som lærende skole ..

Læringsutbytte: de kunnskaper, ferdigheter og kompetansen eleven har etter fullført program, emne, periode, men også etter den enkelte undervisningstime.

Målfokus, ikke Målstyring

Kan kulturskolen i større grad beskrive læringsmål ?

Læreren som aktivitetsdesigner Læreren som designer av god vurdering 2 tilnærmingsmåter til undervisningen: Læreren som aktivitetsdesigner Læreren som designer av god vurdering (baklengs planlegging) G.Wiggins og J.McTighe, (2005) Understanding by design

Kulturskolelæreren som aktivitetsdesigner Har et bredt tilfang av aktiviteter… Stiller gjerne spørsmålene: Hva er morsomt for eleven å gjøre? Hva er Interessant? Motiverende? Hva har Kari lyst til å spille? Hvor godt fungerte undervisningen min?

BAKLENGS PLANLEGGING Læringsmål Identifisere ønskede resultater Hva skal oppnås-læres-mestres-oppleves? Definere kriterier, kjennetegn Planlegge læringsakiviteter, und.opplegg, oppgaver instruksjon, lærestoff

Mental representasjon Ønsket mål/resultat   Framføring her og nå Motoriske aspekter

8- åringer: Når er et stykke fint spilt? når det bare er riktige toner når det er riktig med lange og korte toner når det er sterkt og svakt slik vi har bestemt når det er brukt riktig fingersetning når vi sitter riktig på stolen (Fostås 2002, s. 132)

Læring - skjer best når vi forventer det av eleven - forutsetter organisering og strukturering av kunnskap - tar hensyn til mål og personlig motivasjon - forutsetter mestring, at noe internaliseres - forutsetter at det lærte kan hentes fram og brukes i nye sammenhenger - forutsetter egeninnsats, trening og kontroll (metakognitive strategier) - handler om å få realisert sine muligheter

FORSKNINGSBASERT KUNNSKAP Torben Westergaard: Didaktisk kompetanse, en undersøkelse av gode instrumental- og samspillærere i rytmisk musikk på profesjonelle musiker- og musikkpedagogutdannelser i Norden.

Forskning på systematisk og effektiv undervisning ( i Westergaard 2012) Overblikk: Hvor kommer vi fra? Hvor er eleven både på et overordnet plan og i forhold til forrige time? 2. Presentasjon av målet: Hvor skal vi i dag? Å ha retning for timen. Letter avgrensingen / gir elevene en førforståelse 3. Læreren veileder ved å øve med eleven. 4. Eleven får korreksjon og feedback umiddelbart i utførelsen Fungerer motiverende, er også av faglig karakter 5. Ukentlige og månedlige overblikk over hvor langt eleven er i prosessen, om framdrift og øving

HVA ER DEN DIDAKTISKE BEGRUNNELSE FOR LÆRINGSMÅL ? Gode læringsmål - styrker elevens oppmerksomhet - er et godt utgangspunkt for den arbeidsinnsatsen eleven selv må gjøre - er et egnet utgangspunkt for elevens vurdering av egne prestasjoner, innsats og framgang - er et egnet utgangspunkt for å definere vurderingskriterier - er et egnet utgangspunkt for differensiering og Tilpasset Opplæring - sier noe om hva foreldrene kan forvente å få i kulturskolen

«Livet må leves forlengs, men forstås baklengs» (S. Kierkegaard)

”Jeg reiser ikke for å komme frem” (Johann Wolfgang von Goethe)

Referanser: Norsk kulturskoleråd (2003). På vei til mangfold. Rammeplan for kulturskolene. Rammeplanforslag, 10.mars 2014 Dale og Wærness. (2003). Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen. Cappelen Akademisk Forlag Eide, S./Bjerke, M. (2012). Vil ha kvalitetsdiskusjon. Musikkultur 8/9. Fostås O. (2002). Instrumentalundervisning. Universitetsforlaget. Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner, how professionals think in action. New York. Bentam Books. Waagen W.(2011). Kulturskole, profesjon og bærekraft. Oslo. Gyldendal akademisk. Westergaard, T. (2012). Didaktisk kompetence i kunstneriske musikuddannelser. En undersøgelse af gode instrumental- og sammenspilslærere i rytmisk musik på professionelle musiker- og musikpædagoguddannelser i Norden. NMH-publikasjoner;2012:2 Wiggins G. & McTighe J. (2005). Understanding by Design, Expanded 2nd Edition. ASCD.