Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Norges Musikkhøgskole
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Mestring og forebygging av depresjon
Standardisert arbeid.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
5.3. Kontinuerlig forbedring –
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Veiledernes oppgave og rolle
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Kurs i leiing Kommunikasjon.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Tema: Kommunikasjon i team
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Cafédialog – elevmedvirkning
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
Helsesøsterkongressen 2017
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunikasjon; forutsetninger
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6 Sterke team Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6

Utvikling av Team (kapittel 6) Spilleregler (Teamavtale) Slide 2 illustrerer at vi må få alle til å arbeide i samme retning. For å få til dette trenger teamene felles spilleregler eller team/gruppe regler. Og de trenger drivere, eller KPI-er som de selv kan styre i forhold til. Ved hjelp av team møter ved teamets egen tavle. Soria Moria illustrerer en felles drøm.. Egne Drivere (tavlemøter)

Forholdet mellom individ og kollektiv Individuell frihet Kollektiv disiplin mot Dialog i laget! Felles Spilleregler/ Teamavtaler Det er et motsetningsforhold mellom individuell frihet og kollektivt system og disiplin. Denne er der hele tiden og må balanseres gjennom egen team regler.

Hva er gruppeavtale? Felles standard for atferd og samspill Det viktigste med spillereglene gruppeavtalen er at de lages av de som skal leve etter dem. Ingen kan påtvinge en gruppe eller et team bestemte regler. De fire viktigste grunnene: Lager kjøreregler for problemer vi vet kan oppstå. Lage regler som bidrar til at hver enkelt medlem utvikler seg Lage regler for å utvikle samspillet i prosjektet og arbeidslaget Lage regler for hvordan vi retter opp uønsket oppførsel

Gruppeavtalen Eksempel fra et team i Veidekke 2006

Gruppeavtale – eksempel 1. Vi skal gi hverandre konstruktiv tilbakemelding her og nå 2. Vi møter alltid presis og holder avtaler 3. Vi oppklarer og bekrefter felles forståelse 4. En beskjed er ikke gitt før den er notert/loggført Et annet eksempel.

Tre skjær i sjøen Disiplin, Spillerom -spillereglene for ulikheter blir ikke fulgt Spillerom for ulikheter Kommunikasjons skjæret Team møter flere ”skjær i sjøen”. Tre av dem er kommunikasjon (misforståelser med mer) Spillerom for forskjeller (bruke dem som styrke) og disiplin. Reflekter over hver av dem. Ta fram eksempler!

Kommunikasjon og lytting.. Kommunikasjon forutsetter god evne til å lytte. Hva innebærer det?

Ulikheter som teamets styrke Lære av hverandre: Det du er god på, kan også andre bli god på! Finne frem til best mulige løsninger og beste praksis. Bedre benytte hverandres kompetanse og erfaringer

Hvorfor bør vi starte med 5 S?

5 S Samspill og team arbeid Arbeid er samhandling og samspill mellom mennesker. Og vi må utvikle felles standarder, spilleregler og disiplin i forhold til disse. Det vil si at vi skal ha samsvar mellom det vi sier og det vi gjør. Vi følger standardene vi har blitt enige om. Dette skaper vi kun ved lyst og ikke press. Når alle spiller på samme lag, skaper dette trivsel. Den 5 S fokuserer på menneskene i organisasjonen og er grunnlaget for å etablere en forbedringskultur.

Team tavlemøter 10-15 min med fast agenda PDSA: Kontroller – Status Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs Planlegg ny dag Oppdater visuell informasjon Alle med!

10 minutter stående møte hver dag Fast agenda Alle må møte forberedt Pumpen i systemet 24 t møtet starter prosesser P U K

Tavlemøtene - hjertepumpa Involverer alle, både utførende og ledelse Tavlemøtene åpner for dynamikk og engasjement og - en ekte lærende organisasjon Nøkkel: Synliggjøring gir automatisk engasjement og ”trøkk” Synliggjør problemer raskt (gult og rødt lys..) Øker evnen til rask korrigering og til forbedringer ©TQM Center Norway AS BBW

Tavlestruktur Virksomhetsnivå Bedrift, etat Daglig styring Forbedring og fornying Virksomhetsnivå Bedrift, etat Avdeling Enhet Utførende team ©TQM Center Norway AS BBWig

Retten til å være stolt av sitt arbeid