Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra belærende til lyttende kvalitetsutvikling
Advertisements

Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
AKB-Pårørende en ressurs
En merkavare i endring…
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Brukerne tar ordet; Hvilke krav og ønsker har egentlig brukerne?
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos Aksjon mot fødekaos  Start: Opprop mot for få fødeplasser, videresendinger og dårlig.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Demensteam Lier Kommune
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Brukerstyrte helsetjenester - har vi råd til å la det være?
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samarbeid i svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Brukernes erfaringer og ønsker
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Mødrehelse som politisk spørsmål. Norske erfaringer
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Hva vet vi? Brukernes erfaringer og ønsker. 26. mai 2008Brukerkonferanse2 Offentlige brukerundersøkelser Legkvinnekonferansen fra 1999 –Arrangert av Helsetilsynet.
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Samhandlingsreformen
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Velferdsteknologi.
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Orientering til styret om AMUS mars 2017
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
1 Kommunikasjon.
Resultat frå kvalitetsindikatorane i fødselsomsorga
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Helse og velferd i nye Stavanger
Trygge fødsler ved hjelp av IKT
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 1

Mål for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen Gi flest mulig brukere god kvalitet på tjenestene og gjennom det gi dem en best mulig opplevelse, innenfor de naturlige forutsetningene. Målbare kvalitetskrav 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 2

18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 3 Brukere – tre vinkler

Enkeltbrukeren i møte med tjenesten Sårbare mennesker – Respekt og empati – Bagateller setter spor Helsetjenesten = menneskene – Kompetanse på kommunikasjon og omsorg – Personlig egnethet Systemet – ødelegger eller tilrettelegger – Veiledning, ledelse – Oppsigelsesvern Reformer, skinndemokrati og arbeidskår 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 4

Brukerne som gruppe Nasjonale retningslinjer – Organisering: ressursbruk i fht. behov – Innhold: igangsetting av fødsler – Kvalitetskravene Kvalitet i alle ledd – og i kjeden som helhet Nasjonale brukerundersøkelser 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 5

Borgere – lokalsamfunnet Borgerne som brukere – Demokratisk styring i foretakene Forutsigbarhet – Lønne seg å forbedre kvaliteten – Rekruttere fagfolk Kvalitetsforbedring framfor nedleggelse / omstrukturering – Størrelse og kvalitet 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 6

Kvalitetsindikatorer og -krav Kontinuitet Seleksjonskriterier Differensiert Informasjon og kommunikasjon – Psykisk helse – Innvandrere Kapasitet Barsel Rapportering av hendelser 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 7

Kommunikasjon 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 8

Kontroll og frihet Utfordringen er å finne et system som sikrer nok kontroll til å begrense feil, og nok frihet til å fremme arbeidsglede. 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd for fødselsomsorg 9