Valgfag på Kastellet skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Månedsevaluering november 2011
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!

Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Svensedammen skole.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Media og informasjon.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Velkommen til ungdomstrinnet.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Studiespesialisering med formgivingsfag
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Media og kommunikasjon. Media og kommunikasjon? Mulighet for generell studiekompetanse Etter to år kan en gå ut i lære –Mediegrafiker –Fotograf Mer enn.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Velkommen til Tastarustå skole
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Otus 31. mai Rustå for livet.  «Rustå for livet» fokusområder  Hvem er vi?  Forventinger til hverandre?  Forsterket skole – særskilt tilrettelagt.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Velkommen til tastaveden skole
9/17/2018.
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Valfag og fordjupingsfag
Fra barneskole til ungdomsskole
Utskrift av presentasjonen:

Valgfag på Kastellet skole 8.trinn

Generell info Kjære elever på neste års 8.trinn Nå er det tid for å velge valgfag. På 8.trinn har vi lagt valgfagene i 4 timer på onsdagene på våren 2015. På høsten vil dere ha profilkurs på onsdagene og dere kan velge mellom NTF og SOS. Dere vil få tilbud om 6 ulike valgfag som dere må prioritere i rekkefølge. Vi velger så ut de 4 valgfagene som har flest valg. I brosjyren finner dere informasjon om de ulike valgfagene vi kan tilbyr for skoleåret 2014-2015:

Disse valgfagene kan du velge mellom: Design og redesign: I dette faget skal dere ved gjenbruk av materialer utvikle ett eller flere produkter med utgangspunkt i egen idé. Her inngår idéfase, å bearbeide ideer og prøve ut og vurdere materialer og teknikker, samt å vurdere de ulike estetiske og funksjonelle løsningene. Dere vil få materialkunnskap og lære håndverksteknikker og få kjennskap til hvilke konsekvenser bruk og misbruk av ressurser kan få for miljøet og samfunnet, er en del av hovedområdet. Fysisk aktivitet og helse: Gjennom å prøve nye aktiviteter, tøye egne grenser og samhandle med andre når det er naturlig, skal elevene oppleve glede og mestring. Faget omfatter så vel friluftsaktiviteter og alternative treningsformer som tradisjonelle lagidretter og individuelle idretts- og treningsaktiviteter. Sentralt er personlig planlegging og refleksjon over sammenhengen mellom fysisk aktivitet, kosthold og helse.

Disse valgfagene kan du velge mellom: Forskning i praksis Utgangspunktet er en problemstilling som man lurer på og vil finne svar på. Det omfatter videre å lage gode forskningsspørsmål, få innspill fra andre, reformulere i lys av innspillene, og planlegge undersøkelser. Elevene utvikler mulige hypoteser, henter inn andre relevante data og sammenlikner og diskuterer ideer med andre elever. Elevene prøver ut og bruker forskjellige metoder, gjør seg kjent med og tar i bruk ulike typer utstyr og samler inn og systematiserer data. I tillegg skal elevene prøve ut tolkninger og sammenlikne egne funn med andres samt formidle resultatet. Teknologi i praksis: Kunnskap om ny og gammel teknologi og se sammenhengen mellom dem. Lage og utprøve egne produkter og konstruksjoner. Få kjennskap til design og virkemåte til andre produkter. Diskusjon omkring ulike sider ved produktene er viktig i alle faser av produktutviklinga og kan også medvirke til å forbedre prosesser og produkt.

Disse valgfagene kan du velge mellom: Medier og informasjon: Å samarbeide i en redaksjon, velge mediekanal og innhold og definere målgrupper. Innsikt i redaksjonell bruk av sosiale medier for å komme i dialog med publikum inngår i hovedområdet. Bruk av regler for opphavsrett, kildebruk og personvern på Internett og i sosiale medier inngår også. Bruk av digiverktøy for å produsere, redigere og publisere bilde, tekst, film og lyd er sentralt i hovedområdet. Innsikt i forholdet mellom utforming og budskap. Sal og Scene: Faget omfatter veien fra ulike ideer til produksjon. Dette kan omfatte musikk, dans, drama, bilde og fortellinger som bærende elementer. Arbeid med lyd, lys, regi, koreografi, scenografi, kostymer, sminke og redigering er også en del av den skapende prosessen. I tillegg omfatter produksjonen markedsføring og økonomi. Faget innbefatter også kommunikasjon og samspill, bevisste valg av spillested, presentasjonsform og publikum og like kunstneriske virkemidler.

Lykke til med valget!