Observasjon, planlegging og dokumentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

OBSERVASJON.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra prøving og feiling til
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Sommervikar i Blend.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kartlegging Observasjon og evaluering
«Entusiasme for endring»
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
(Barne-og ungdomspsykologi)
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Aggression Replacement Training
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Mot målet -Et ferdighetsbasert læreverk «Vi skal ikke lære for å sluke, men for å se hva vi kan bruke.»
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Tidlig registrering av språkutvikling
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Workshop, Dokka – 9. nov
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
MÅLRETTET MILJØARBEID
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Høgskolen i Sørøst-Norge Forlesning A Samtale Observasjon Kildehenvisning og litteraturliste GLU 5 – 10 H2016.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka

Mål : gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge Lav Middel Høy Beskrive begrepene observasjon, planlegging og dokumentasjon. Forklare hensikt med og bruk av bservasjon, planlegging og dokumentasjon. Komme med eksempler på ulike observasjons-metoder. Kan gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge og kan gi eksempler på hvordan dette kan brukes i praksis. Vurdering: innlevering observasjon fra praksis - bestått/ikke bestått

Hva er observasjon Fra latin, betyr iakttakelse eller undersøkelse Å legge merke til noe i hverdagen

Observasjonsmetoder Løpende protokoll (side 172) Tilskuer m penn og papir eller video - Når, hva For å få med mest mulig av det som skjer Et utvalg av hendelsene Aktivitetsskjema (side 174) Hvilke aktiviteter Hvor lenge Med hvem Hva (type samspill, lek)

Kontaktbarometer (side 176) Kontakten mellom leder og deltagerne i gruppa Hvem får mest oppmerksomhet Positiv og negativ kontakt Sosiogram Forholdet mellom flere personer Verbal og nonverbal kontakt Hvem er populær i gruppa, hvem blir ikke inkludert

Faser Feilkilder Forarbeid Gjennomføring Etterarbeid Dagsform Likes and dislikes Første/sisteinntrykket …. http://www.youtube.com/watch?v=1z_rXk-Y82E

Hvorfor observajon? Faglig utvikling Lærer å tolke situasjoner Kunnskap om barn/unge du jobber med Nå institusjonens mål Grunnlag for foreldresamtaler Viktig del av planleggingen

Observasjonsoppgave Løpende protokoll Aktivitetsskjema Kontaktbarometer Sosiogram Sett dere inn i metodene og lag eventuelt skjema. Finn en gruppe dere kan øve dere på å observere etter gitt metode I løpet av praksisuka skal du gjennomføre en observasjon som innleveres onsdag 9.oktober

Planlegging For å kontrollere og bestemme over fremtiden Sikre at loven følges Foreldresamarbeid Egenutvikling Felles mål Barns behov

Ulike planer : Årsplan Ukeplan Aktivitetsplan Dagsrytme Skoleruta Skoledagen IOP …….

5 faser Utgangspunkt Innhenting av informasjon Planleggingsdokument rammefaktorer Planleggingsdokument Mål, innhold, arbeidsmåter Gjennomføring Evaluering

Dokumentasjon Å bevise eller synliggjøre noe Redskap for utvikling Mange måter å dokumentere på Få frem kvalitet og innhold i arbeidet Se om målene er nådd Innsyn i arbeidet

Dokuentasjon kan være ? S 191