Observasjon, planlegging og dokumentasjon Kap 8 side 170 i boka
Mål : gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge Lav Middel Høy Beskrive begrepene observasjon, planlegging og dokumentasjon. Forklare hensikt med og bruk av bservasjon, planlegging og dokumentasjon. Komme med eksempler på ulike observasjons-metoder. Kan gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge og kan gi eksempler på hvordan dette kan brukes i praksis. Vurdering: innlevering observasjon fra praksis - bestått/ikke bestått
Hva er observasjon Fra latin, betyr iakttakelse eller undersøkelse Å legge merke til noe i hverdagen
Observasjonsmetoder Løpende protokoll (side 172) Tilskuer m penn og papir eller video - Når, hva For å få med mest mulig av det som skjer Et utvalg av hendelsene Aktivitetsskjema (side 174) Hvilke aktiviteter Hvor lenge Med hvem Hva (type samspill, lek)
Kontaktbarometer (side 176) Kontakten mellom leder og deltagerne i gruppa Hvem får mest oppmerksomhet Positiv og negativ kontakt Sosiogram Forholdet mellom flere personer Verbal og nonverbal kontakt Hvem er populær i gruppa, hvem blir ikke inkludert
Faser Feilkilder Forarbeid Gjennomføring Etterarbeid Dagsform Likes and dislikes Første/sisteinntrykket …. http://www.youtube.com/watch?v=1z_rXk-Y82E
Hvorfor observajon? Faglig utvikling Lærer å tolke situasjoner Kunnskap om barn/unge du jobber med Nå institusjonens mål Grunnlag for foreldresamtaler Viktig del av planleggingen
Observasjonsoppgave Løpende protokoll Aktivitetsskjema Kontaktbarometer Sosiogram Sett dere inn i metodene og lag eventuelt skjema. Finn en gruppe dere kan øve dere på å observere etter gitt metode I løpet av praksisuka skal du gjennomføre en observasjon som innleveres onsdag 9.oktober
Planlegging For å kontrollere og bestemme over fremtiden Sikre at loven følges Foreldresamarbeid Egenutvikling Felles mål Barns behov
Ulike planer : Årsplan Ukeplan Aktivitetsplan Dagsrytme Skoleruta Skoledagen IOP …….
5 faser Utgangspunkt Innhenting av informasjon Planleggingsdokument rammefaktorer Planleggingsdokument Mål, innhold, arbeidsmåter Gjennomføring Evaluering
Dokumentasjon Å bevise eller synliggjøre noe Redskap for utvikling Mange måter å dokumentere på Få frem kvalitet og innhold i arbeidet Se om målene er nådd Innsyn i arbeidet
Dokuentasjon kan være ? S 191