VFL i Lister Vår strategi i Lister: ALLE skoler med! Skolefaglig ansvarlige «ansvarliggjort»! Info om VFL og forankring gjort i ulike sammenhenger Enkel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Generelt ved medarbeidersamtaler
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Leselos Metakognisjon - målretting
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Nasjonale prøver.
Time vidaregåande skole
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Fakultet for xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Institutt for xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tidlig registrering av språkutvikling
Praksiseksempel fra Lørenskog
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Prosjektplanen og rolleavklaringer
SVØMMESKOLEANSVARLIG
Utviklet av pedagoger i
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
Velkommen til FAU - møte
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
HORDALAND RYTTERKRETS
Skolebasert kompetanseutvikling
Kort om implementering
Skole- hjem samarbeid.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Foreldreengasjement ved Lassa Skole
Kort om implementering
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

VFL i Lister Vår strategi i Lister: ALLE skoler med! Skolefaglig ansvarlige «ansvarliggjort»! Info om VFL og forankring gjort i ulike sammenhenger Enkel spørreundersøkelse for å «plassere tema i hodet» på alle ansattespørreundersøkelse Informert skolelederne i flere omganger, bl.a. ved gjennomgang av modellen for dialogkonferansen (Karmøy) Alle skoler har ei VFL-gruppe – rektor skal være medlem! Alle skoler benytter samme type «planskjema»planskjema Til sammen 4 personer fra LPS følger opp VFL-gruppene på skolene – støtte og krav Hatt 4 regionale dialogkonferanser til nå, en til i vår – en til høsten? Positive tilbakemeldinger fra skolene Hva skjer når VFL-gruppene kommer tilbake til egen skole? (Utfordring) Vi må ikke være for utålmodige! Huske tidsaspektet ved implementering! Bruke nyervervet kunnskap om implementering!

VFL - Lister

VFL i Lister NB! Parallelt med VFL-prosjektet gjennomføres en skolering av skoleledere i kunsten å implementere! Vi bruker dialogkonferanse- modellen. (Nyervervet kunnskap prøves ut på VFL-prosjektet.) I høst har vi gjennomført en rekke kurs i læringsstrategier for 250 lærere. Kursrekka fortsetter dette ½-året. Fra LPS er vi bevisste på å omtale VFL, leselos, sol, læringsstrategier som en helhet. I erkjennelse av at «det er bedre når forelesere kommer langveisfra» Over til Sunde skole……