Tester i norsk skole Øystese 07.09.11 ØKF. Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Åsmund Sollien Schau og
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
KVALITET I SKOLEN.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
1.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ungdomstrinn i utvikling
Bokpresentasjon Bergen
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
DON´T TRY THIS AT HOME – ERFARINGER FRA ANDRE LAND. Rolf Kr Solvoll har laget et sammendrag av forskningsraporter fra Magnus Marsdals bok ”Kunnskapsbløffen”
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Kunnskapsbløffen Magus Marsdals bok høsten Sandefjord -Oslo -Hvordan står det til i Akershus? -Gjelder primært synet på nasjonale prøver / resultat-
Mål og læring hos elever
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Relasjonskompetanse på Skeie skole
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Tester i norsk skole Øystese ØKF

Ideologi eller pedagogisk nyvinning? Konkurranse Rangering Belønning Øket læringstrykk Endret ledelse Ytre styring Større effektivitet Grunnleggende ferdigheter Nasjonale prøver Karakterer Målstyring

Individ Elev StimulusRespons MiddelMål

Metodiske problemer 1 Det generaliseres –Fra testresultatet elevenes generelle kompetanse –Fra elevenes generelle kompetanse kvaliteten på læreren –Fra lærerens kvalitetsmål skolens generelle nivå (de andre lærernes kvalitet)

Nasjonale prøver snevrer inn pensum Det som ikke måles, marginaliseres. –Fokus på grunnleggende ferdigheter. –Fokus på reproduktiv kunnskap. Danning vs utdanning Har dette endret din opplevelse av hva som er viktig?

Mulige konsekvenser Fra mestringsorientering til prestasjonsorientering? Målstyringen fortrenger skolens vedtatte mål. Sakte, men sikkert flyttes de ansattes oppmerksomhet: Fra hva som er best for det enkelte barnet på lang sikt, til det som tjener den enkelte skole på kort sikt (Marsdal s. 167) Fra lærer til byråkrat? –Autonomien utfordres, det profesjonelle skjønn settes til side, det didaktiske handlingsrommet begrenses Fra et bredt kunnskapsfokus til et smalt fokus på drill? Trues dialogen med klassen?

Undervisningen endres Teaching to test –Fokus flyttes mot reproduktiv kunnskap –Elever trenes i testsituasjonen (...Barn som skal ta nasjonale prøver i femte klasse, øver seg på prestasjonstestene helt fra høsten i tredje. (Marsdal s. 77)) Spesialundervisning –78% økning i barn henvist til PPT på fire år –Ressursene settes inn på andre elevgrupper

Mulige psykologiske konsekvenser Du er verd det du måles til. Gjentatte negative testresultater utfordrer selvbildet Kan utvikle prestasjonsangst Ingen barn vil like skolen hvis de mislykkes for ofte

Moralen endres Dess mer en kvantitativ samfunnsindikator anvendes i samfunnets beslutningsprosesser, dess mer vil den underlegges korrupssjonspress og dess mer egnet vil den bli til å forvrenge og korrumpere de samfunnsprosessene som den er ment å overvåke (Assesing the Impact of Planned Sosial Change. Chambell 1976)

Erfaringer fra USA og England Diane Ravitch: Man kan ikke frambringe god utdanning med en strategi basert på å teste barn, få lærerne til å skamme seg og stenge skoler.(The Death and Life of The Great American School System - How Testing and Choice Are Undermining Education s ) Robin Aleksander: Bruken av nasjonale prøver til å evaluere lærere, skoler og lokale myndigheter underlegger lærerne et press som overføres på elevene og skader deres opplevelse av læring. (Cambridge Primary Review 2009)