Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – 25.01.12 Vibeke Bjarnø, Fakultet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
OMJ-98 Avdeling for samfunnsfag Kompetansemøter mellom praksis og utdanning P 10/2005.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Å vitenskapeliggjøre lærerutdanningen UHR-seminar om Nasjonal forskerskole i lærerutdanning, Oslo, Thorolf Krüger.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Velkommen til høgskolen i Vestfold
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Forskning og innovasjon
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Den vanskelige samtalen
Bergen kommunes perspektiver på og arbeid med HO21-målsetninger Nasjonalt dekanmøte Nina mevold kommunaldirektør byrådsavdeling for helse og omsorg bergen.
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Om førstelektorprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, HiOA

Hva sier invitasjonen til dette seminaret? = Vi er for ALT! — Bredde, topp, heve kvaliteten, profesjonsretta, profesjonsrelevant, verdiskaping, innovasjon, entreprenørskap … — Kan vi klare alt? NEI! Hva er viktigst? Hva kan vi bli best på, evt. er best på?

Hva er vårt samfunnsmandat? — Levere gode reflekterte yrkesutøvere til velferdsstaten Norge — Profesjonsretta utdanning = “yrkesutdanning” — Profesjonsretta forskning = “yrkesforskning” — Bedrive forskning som leder til: — Ny kunnskap — Praksisoverskridelse (ny praksis) — I utdanning — I praksisfelt — MANGE må få vite om det!

Hva innebærer det både å satse i bredden og å samle ressursene i spissede områder? Hva skal til for å heve kvaliteten? — 2-3 spissende områder — Ivareta bredden og synliggjøre den = viktigst! — Det er denne forskninga studentene, morgendagens yrkesutøvere møter i størst grad! — Det er her vi har robuste fagmiljøer pr. i dag! Disse må utnyttes for å oppnå målsetninga om å bli Nordens ledende profesjonsuniversitet!

”Mine” robuste fagmiljøer – tre eksempler Norsk:Antall Høgskolelektor10 (2 i 1.lektor.progr, 2 stip) Førstelektor2 Førsteam.5 Postdoc-stipendiat1 Professor3 (2 kvinner) Matematikk:Antall Høgskolelektor9 (2 i 1.lektor.progr) Førstelektor3 Førsteam.5 Professor 21 (kvinne) Digital kompetanseAntall Høgskolelektor4 (1 stip, levert phd nå) Førstelektor2 (1 stip, levert phd nå) Førsteam.1 Professor1 (kvinne)

Det er disse fagmiljøene som: — Integrerer forskning og undervisning — Styrker utdanningene — Det er disse som er på praksisoppfølging: — Deler sin kompetanse — Får ny kunnskap om praksisfeltet — Knytter kontakter og avtaler muligheter for FoU i praksisfeltet