Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning PIUs betydning for utviklingen innen forskning og høyere utdanning i Innlandet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
1 Ny struktur i høyere utdanning? Studieveiledersamling UMB Steinar Stjernø.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Status
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning PIUs betydning for utviklingen innen forskning og høyere utdanning i Innlandet Per Hetland

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Dagens tema Milepæler PIU-prosjektet Noen nøkkeltall for å illustrere utviklingen fra 1999 til 2007 Hvordan ser framtida ut?  Et forsøk på å se inn i krystallkula Tre konkurransearenaer Innlandsuniversitetet 2012  Organisasjon  Forskning  Studenter  Regional relevans

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Innlandsuniversitetet anno høsten 1999 Nettverksuniversitetet: Utredning av styrings- og ledelsesstruktur, organisering, faglige, økonomiske og administrative føringer og konsekvenser Etter- og videreutdanningsvirksomheten (EVU) Felles oppdragsenhet for forskning og utviklingsarbeid (FOU) Oppbygging av ”Forsknings- og utviklingsfond” Igangsetting av Master-/hovedfagsutvikling innenfor Innlandsuniversitet på tvers av institusjonene

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning En vurdering av mulige PhD-program i søknader Robuste faglige spesialiseringer? Faglig samarbeid mellom de ulike programmene? Organisatoriske fellesutfordringer  Den faglige profilen styrkes gjennom forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til den påtenkte profil (de eksisterende søknadene illustrerer bl a at den utførte forskningen av faglig ansatte og påtenkt faglig profil på PhD-programmet ikke alltid er i samsvar) Bør etablere et ”Doktorgradsfakultet” (Graduate School) som ville innebære at man over tid bygger opp en organisatorisk og faglig forpliktende enhet på tvers av dagens faglige og geografiske strukturer  jmf Stjernøutvalgets forslag om satsing på forskerskoler

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Midtveis 2006 Positive sider  Studietilbudene er godt forankret i fagmiljøene med hensyn på både undervisningskompetanse, veiledningskompetanse og egen forskning  Det har vokst fram en rekke nyskapende studietilbud som kan vekke interesse i studentmarkedet Negative sider  Svak koordinering på tvers, spesielt når koordineringen skal skje på tvers av fagmiljøer som ikke til daglig samhandler  Nyskaping har i stor grad blitt knyttet til de enkelte fagmiljøene, i bare noen få tilfeller har man fått til samarbeid på tvers av fagmiljøene

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen nøkkeltall Mastergradsstudier  2003  1  2007  17 Mastergradsstudenter  2003  27  2007  579 Doktorgradssatsinger  2003  0  2007  6 under forberedelse Stipendiater  2003  24  2007  48

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel toppstillinger

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel mellomstillinger

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel med doktorgrad

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Totalt vitenskapelig personale

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i UoH-utdannede FoU-årsverk (1999=100)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Oppsummert ”skryteliste” Markert økning i toppstillinger og mellomstillinger de siste 5 årene  fra 35% til 48% Fordobling i prosentandelen med doktorgrader siste 6 år  fra 10% til 20% 60% økning i FoU-årsverk de siste 4 år Kraftig økning i mastergradsstudier og mastergradsstudenter siste 4 år Fordobling i antallet stipendiater på 4 år 6 doktorgradsprogrammer under planlegging

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning 2012/2015? Hvordan ser framtida for Innlandsuniversitetet ut?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Mitt forsøk på å se inn i krystallkula - 1 Fleksibilitet og omstillingsevne blir enda viktigere  derfor elitesatsinger, ikke eliteinstitusjoner De statlige høgskolene som utvikler egne universitetssatsinger kommer primært til å utvikle seg til profesjonsuniversiteter Profesjonsuniversitetene får et særlig ansvar for forskning innenfor praksisfeltet De utvikler mastergrader og doktorgrader primært rettet mot praksisfeltet Økende krav om at høgskoler og universiteter blir mer aktive partnere i innovasjonsarbeidet (Mode 2, Triple Helix, system og samspillmodeller for innovasjon) De ”gamle” breddeuniversitetene, vitenskapelige høgskoler, profesjonsuniversiteter/høgskoler og instituttsektor vil løpende delta i prosesser som preges av både konvergens og divergens

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Mitt forsøk på å se inn i krystallkula - 2 I løpet av perioden øker  Antallet akademikere fra til  Kvinneandelen fra 26% til 42% Forholdet mellom tilbud og etterspørsel ser ut til å balansere godt totalt, men antakelig høyere etterspørsel enn tilbud for matematikk, naturvitenskap og teknologi Utdanningstilbudene retter seg i sterkere grad mot privat sektor og sysselsetting i privat sektor blir viktigere for akademikerne som gruppe Økende konkurranse om talentene  både studenter og akademisk arbeidskraft Det blir viktig å rekruttere ”utlendinger” som tar utdanning i Norge Den typiske representanten for de ”nye” studentgruppene er ”Kvinnelig høgskolestudent over 25 år med foreldre uten høgere utdanning”

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Andel doktordisputaser med utenlandsk statsborgerskap (hele landet)

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning To parallelle studieløp Bachelorprogrammer Mastergradsprogrammer (§3) PhD-programmerErfaringsbaserte PhD-programmer Erfaringsbaserte Mastergradsprogrammer (§5) Arbeidslivserfaring av minst 2 års varighet

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Scenario Innlandet Tre konkurransearenaer  Den regionale  Innlandsuniversitetet er Innlandets fremste akademiske institusjon  Den nasjonale  Innlandsuniversitetet er fremragende innenfor noen nisjer/satsingsområder  Den internasjonale  Innlandsuniversitetet er en interessant samarbeidspartner innenfor noen nisjer/satsingsområder

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Innlandsuniversitetet organisasjon Stor vekt på ledelse og styring (effektivitet, produktivitet og kvalitet) Sammenslåing, men lite samlokalisering - multicampus, nettverksorganisering er krevende modeller  en måte å gjøre modellen mindre krevende på er å etablere klarere arbeidsdeling Fusjonsprosesser skal skape nye (fysiske/virtuelle) arenaer og møteplasser, og dette er det kostbart å få til

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Innlandsuniversitetet forskning I iveren etter å fornye seg risikerer man å fjerne man seg fra det kanskje største profileringselementet – historien og tradisjonen (Genuin ”identitet” er vanskelig å kopiere) FoU-satsing etter Matteusprinsippet (de som har..)  Mange institusjoner ytre styrt når det gjelder FoU, mangel på egen strategi  ”Tellekantene” tvinger fram klarere prioriteringer Felles oppdragseenhet for forskning?  oppdragsforskning viktig for kontakten med praksisfeltet

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Innlandsuniversitetet studenter Hvordan ivareta de som ikke er ”heltidsstudenter” (livslang læring, deltidsstudenter, EVU, etc)? Geografisk og sosial stabilitet i studievalg (I et 30- årsperspektiv har høgskolenes studentandel som er ”lokal” økt) Konkurransefordel? ”Nærhet” til studentene/ tilgjengelighet Innovasjon like gjerne som et resultat av utdanningssamarbeid som av FoU-samarbeid

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Spesielt om regional relevans Viktig utdanningsinstitusjon for innlandet  en satsing på Innlandsuniversitetet kan motvirke urbaniseringstrenden i studentenes studievalg Innlandsuniversitetet en stor og krevende kunde  over 900 ansatte og over studenter Etterspør praksisplasser og samhandling med arbeidslivet Leverer kandidater, forskning og etterutdanning til regionalt arbeidsliv Samarbeidsrelasjonen mellom universitet, arbeidsliv og offentlige myndigheter bygges ut for å stimulere til videre regional utvikling