Psykodynamisk perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Advertisements

Møte med ”den vanskelige” innsatte
Læren om sjelen.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Motivasjon.
Personlighetsteorien
Utviklingspsykologi. Faget Psykologi - vitenskapen om mennesket.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Personlighetsbegrepet i veiledning
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
ID-vurderinger i asylsaker Seniorrådgiver Siv Blindheim Jacobsen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
Personlighet Historisk tilbakeblikk Personlighetstrekk
Introduksjonssenteret
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Diagnose – forståelse eller merkelapp
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Pedagogisk relasjonskompetanse
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
ROLLELEK ”Lekens kjennetegn er at den er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i, leken er ”på liksom”, den ligger utenfor det vi oppfatter.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori
Erikson og Freuds stadier
HVA ER SEX? ”Ha det er et enkelt spørsmål!
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Lek og Læring i barnehagen
Språk- og leseveileder
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
”Bevissthetspsykologien”
Den moralske atmosfæren i skolesamfunnet Litteratur: Clark Power (1997) Roger Säljö (2001) Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold.
Om identitet og sosialisering
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Sigmund Freud og psykoanalysen Geir Overskeid
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Hysteriform PF Utredning med SCID 2:. Hysteriform PF  Hysteri tidligere brukt mot de nevrotiske med ”spekulasjoner” om kjønn med klar referanse til Freuds.
1 Barns utvikling og psykiske symptomer Overlege Dagrun Breirem-de Beer St. Olavs Hospital / RKBU, NTNU.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Behov og utviklingsfaser
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Samhandling med ungdom
Marthe Tverbakk Tjærandsen
Massesuggesjon.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Hvis psykologi er svaret – hva er spørsmålet?
Framtidens ledelse i kommunene
Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Yngre personer med demens
Selvfølelse og selvtillit
Hvordan møte mennesker i krise?
Utskrift av presentasjonen:

Psykodynamisk perspektiv Sigmund Freud 1856 – 1939 Erik H.Eriksson 1902 - 1994

Personlighetsinstanser Id Superego Ego

Personlighetsinstanser Id Superego Ego Drifter Seksualdrift Dødsdrift Styres av lystprinsippet Samvittighet Det moralske Internalisering foreldre/samf Normer Fornuften Styres av realitetsprins.””Forhandler” med id og sup.ego

Faser 2-3 Anale Freud Erikson 0-1 4-5 6-12 Latens 12 - Genitale Ca alder Freud Erikson 0-1 Orale Oral sensorisk. Tillit versus mistillit 2-3 Anale Autonomistadiet. Selvstendighet vs skam/tvil 4-5 Falliske / ødipale Initiativ. Initiativ vs. skyldfølelse 6-12 Latens Ferdighetsfase. (plikt,arbeid) Arbeidsevne vs mindreverd 12 - Genitale 4 faser til

Eriksons siste faser 13 – 20 Pubertetsfasen: Identitet vs rolleforventning 20 – 40 Tidlig voksen: Intimitet vs. Isolasjon 40 – 65 Midtre voksen: Skape vs. Stagnere 65 + Moden alder: egointegritet vs. fortvilelse

Bevisst / Ubevisst Fortrengning Traumatiske opplevelser Det ego ikke makter Kommer fordekt til overflaten gjennom drømmer, forsnakkelser, ulik ”ubevisst” atferd, fantasier Vår atferd styres mye av det ubevisste uten egentlig viljekontroll

Forsvarsmekanismer / Egoavverger Fortrengning Projeksjon Reaksjonsdannelse Rasjonalisering Hysterier Fobier

Strategier /metoder Psykoanalyse - samtaleterapi Drømmeanalyse Fri assosiasjon Hypnose Målsettingen er å bearbeide det ubevisste som hindrer menneskelig utvikling