Organisering av offentlig sektor

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
De politiske partiene i Norge
Advertisements

Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Hvem styrer i kommunen?.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Oslo kommune Fakta om Oslo
Formelt interkommunalt samarbeid
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Skolen – en kommunal virksomhet
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
POLITIKK.
Christian Grorud
Punkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 23. august 2004
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
innholdet i enkeltvedtak
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
FORVALTNINGSRETT.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
AKTUELLE VIRKEMIDLER FOR Å SKAPE EN HELHETLIG KIRKEORGANISASJON FOR DEN NORSKE KIRKE AUGUST 2015 FOREDRAG AV DIREKTØR I KIRKERÅDET JENS-PETTER JOHNSEN.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Kommunal styring og privatisering.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Den politiske styringskjeden
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Organisering av offentlig sektor
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Kommunen og Fylkeskommunen
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Organisering av offentlig sektor
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av offentlig sektor Pensum: Fimreite/Grindheim, kap.1-3 og 5-7.

Offentlig sektor – kjennetegn Myndighetsutøvelse og tjenesteyting i stat, kommune og fylkeskommune. Statens særtrekk: Utøver myndighet innenfor et bestemt geografisk område. Monopol på legitim bruk av voldsmakt. Skatteinnkrevingsmonopol.

Størrelse Disponerer 50 % av BNP. Ca. 700 000 ansatte (1/3 av den norske arbeidsstyrken). 65 % er kommunalt eller fylkeskommunalt ansatt. Helse- og sosialsektoren og utdanningssektoren er størst.

Organisasjonsprinsipper Territoriell oppdeling: sentrale (statlige) organer lokale (kommunale) organer Funksjonell oppdeling: Maktfordelingsprinsippet (sentralt), politikk, administrasjon og tjenesteproduksjon (sentralt og lokalt), sektorisering: helse, forsvar, politi, osv. (sentralt og lokalt).

Organiseringen på sentralt nivå Myndighets- og ansvarsfordeling mellom lovgivende, utøvende og dømmende institusjoner. Organiseringen innenfor lovgivende, utøvende og dømmende institusjoner.

Lovgivende myndighet Negativ parlamentarisme. Regjeringen endres på fem måter: valgnederlag, mistillit i Stortinget, kabinettspørsmål, indre oppløsning, riksrettssak.

Stortingets viktigste oppgaver Vedta, endre eller oppheve lover. Bestemme statens inntekter/utgifter. Behandle planer for statlig virksomhet. Kontrollere regjeringen.

Kontroll med regjeringen Stortinget: Parlamentarisme (debatter og spørsmål). Komitéordningen i Stortinget. Høringer. Riksrevisjonen. Stortinget ombudsmann. Riksrett. Andre kontrollmekanismer: Den korporative kanalen. Lobbyisme. Massemedia. Domstolene/Høyesterett.

Utøvende myndighet Regjeringens roller: Forvaltningsfunksjon: håndheve lover, innkreve skatter/avgifter, iverksette stortingsvedtak, eiendoms- og selskapsdrift, osv. Normfunksjon (regelutforming). Dagsordensfunksjon.

Sentralforvaltningen Særtrekk: politisk nøytralt, lojalitet til politisk ledelse, hierarkisk oppbygning, skriftlig og regelbasert saksbehandling, faglig integritet, profesjonalisering (karrierestruktur).

Verdigrunnlaget Demokrati: politisk styrt og lojalt, innsyn, åpenhet, deltakelse og medvirkning Rettssikkerhet: styrt av lover – ivareta rettssikkerheten mht. innholdet i avgjørelser og saksbehandlingsprosessen Faglig integritet – gi råd basert på beste ekspertskjønn; partipolitisk nøytral Effektivitet – oppfylle politisk bestemte mål på den mest ressursbesparende måten

Departementene ”Sekretariat” for statsrådene. Forberede saker for statsråd. Bestemmer de ”store linjene” i politikken på sitt område. Utøver myndighet (bl.a. fatte enkeltvedtak). Instruerer og kontrollerer underliggende forvaltningsorganer. Svarer på spørsmål.

Direktorater Ca. 25 direktorater (eks. UDI og UDIR). Ledet av embetsmenn. Underlagt departementenes instruksjonsmyndighet. Spesialisert ekspertise. Saksbehandling, veiledning, informering, forskriftsarbeid og tilskuddforvaltning.

Tilsyn Ca. 40 statlige tilsyn. Legge til rette for og kontrollere etterlevelsen av lover og forskrifter. Hovedoppgaver: Saksbehandling. Informering og veiledning. Stedlige eller brevlige kontroller. Utredning, kunnskapsoppbygging.

Forvaltningspolitikk Hva skal det offentlige gjøre? Hvordan skal forvaltningen organiseres – hvem skal gjøre hva? Hvordan skal forvaltningens arbeidsoppgaver løses?

Den dømmende makt Rettsstat = offentlige myndighetsutøvelse hjemles i lov. Folkesuverenitetsprinsippet vs. rettsstatsprinsippet. Domstolenes kjennetegn: Interesseuavhengighet og faglighet. Anvende generelle regler i konkrete saker. Høyesterett: siste nasjonale rettsinstans, lovlighetskontroll (regjering og storting), forutsigbarhet (for den enkelte borger).

Organiseringen på lokalt nivå Organiseringen av kommunale og fylkeskommunale myndigheter. Den funksjonell (interne) oppdelingen av lokalforvaltningen. Statlig styring av lokalforvaltningen.

Sentrale og lokale myndigheter Sentrale myndigheter: oppgaver som er for store eller spesialiserte til at lokale myndigheter kan løse dem. Lokale myndigheter: oppgaver som er for små eller lokale til at sentrale myndigheter kan løse dem. Skandinavia: lokalnivået utfører store oppgaver (velferdsområdet)

Kommunal forvaltning Begrenset selvstyre. Ikke grunnlovsfestet. Avledet statsmakt. Generalistprinsippet.

Verdigrunnlaget Lekmannsstyre – vanlige borgere utøver politisk myndighet Nærhet mellom styrende og styrte – kort avstand mellom de som fatter avgjørelser og de som berøres av dem Prioriteringseffektivitet – ressurser brukes til å ivareta lokale behov (”de som har skoen på vet best hvor den trykker”).

Kommunale roller Iverksettingsorganer for statlig politikk. Tjenesteprodusenter. Lokalsamfunnsutviklere. Velferdsstatspionerer.

Formannskapsmodellen Kommunestyret (KS) velges direkte. KS velger ordfører. Formannskapet utgår fra kommunestyret. Konsensusorientert. Kommunal parlamentarisme (bl.a. i Oslo – byråd og bystyre + folkevalgte bydelsutvalg).

Kommunal administrasjon Ledes av rådmannen. Etater (skole, helse/sosial, kultur, teknisk). Operative enheter/virksomheter. Speilte departementsinndelingen på statlig nivå. Etatsstrukturen er endret – tonivåmodell vanlig (rådmannens stab + operative enheter).

Finansiering av kommunene Inntektsskatten (eiendomsskatt enkelte steder) – ca. 40 %. Statlige overføringer (øremerkede tilskudd og rammeoverføringer) – ca. 40 %. Kommunale avgifter, gebyr og egenbetaling – 12-13 %.

Fylkeskommunal forvaltning 1976: direktevalg til fylkestinget; fylkesskatt. Oppgaver: opplæring, samferdsel, arealplanlegging og miljø, næringsutvikling, tannhelse og kultur. Fylkesordfører velges av tinget; fylkesrådmannen leder administrasjonen. Formannskapsmodellen (fylkesting og fylkesutvalg). Hovedutvalg, etater og operative enheter. Finansiering: statlige overføringer og fylkesskatten.

Styring av lokalforvaltningen Lovstyring: pålegge/frata kommunene oppgaver og myndighet. Pedagogisk styring: råd, informasjon, veiledning. Økonomisk styring: rammeoverføringer og øremerkede tilskudd. Nasjonale satsninger (f.eks. barnehageutbygging). Tjenestestandarder. Statlige tilsyn. Fylkesmannen.

Fylkesmannen Statens representant i lokalforvaltningen. Har ansvaret for egne forvaltningsområder (beredskap, landbruk, miljø, arealplanlegging, osv.). Føre lovlighetskontroll med lokale vedtak. Samordne statlige krav overfor kommunene. Representere lokale (kommunale og fylkeskommunale) interesser overfor staten.