Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Mål med oppgaven - fremme samarbeid og motivasjon hos elever
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
FYR – yrkesretting og relevans Jessheim videregående skole
FYR Ny GIV
Praksisnær opplæring på Bygg- og anleggsteknikk
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Tallknuserne og de fire regnearter
Velkommen til Mysen videregående skole!
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Overgangsprosjektet NY GIV
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Ny læreplan, nye utfordringer
Hjalmar Johansen videregående skole
Tallknuserne og de fire regnearter
Overgangsprosjektet – NY GIV
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Foreldremøte Delt kontaktlæreransvar
ÅRSHJUL - ET VERKTØY FOR FYR-ARBEID
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Bygg- og Anleggsteknikk Konferanse om relevant og meningsfylt fag- og yrkesopplæring, Høgskolen i Akershus onsdag 27. oktober 2010 Dag midtland Yrkesretting.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Kompetanse for manfgfold
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Nasjonale prøver Sandved skole
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Riska ungdomsskole
Velkommen til Apalløkka
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Geir Løkhaug, seksjonsleiar
Utskrift av presentasjonen:

Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL

Hvordan forberedte vi oss? Satsingsområde! Fag-/og timefordelingsarbeidet

Lokal arbeidstidsavtale og møteplan Årshjulet med møteplan og bruk av 6.planleggingsdag (=ettermiddagsmøter) avspeiler at FYR-arbeidet skal være i fokus Møtene starter med at en fellesfag-/og en programfaglærer presenterer det de har gjort siden sist

Organisering Faste tverrfaglige grupper av fellesfag- /og yrkesfaglærere,......men....

Hva er annerledes enn tidligere yrkesretting av fellesfagene? Samarbeidet/samhandling mellom yrkesfag- /og fellesfaglærerne

Yrkesfaglærernes rolle Arbeidet med de grunnleggende ferdigheter også yrkesfaglærernes ansvar Yrkesfaglærernes holdning til fellesfagene og signalene de gir til elevene om at fellesfag er viktig og må tas på alvor

Fellesfaglærernes Ny Giv- kompetanse Andre læringsstrategier og metoder Forståelse for praktisk tilnærming til fagene for å skape motivasjon og mestring Større grad av tilpasset opplæring gjennom den praktiske måten det jobbes på

Hva har vi gjort? TP: –Matematikk: Bruk av skyvelære Volum, vekt (Volum i moped sylinder, Areal i sylinder for å beregne skyvekraften) –Norsk: Yrkesfaglærer inn i enkelte timer –Engelsk: Engelsklærer inn i verkstedtimene RM : –Naturfag og kost og ernæring –Matte og råstofflære med hovedfokus på % - regning av svinn SS: Norsk, engelsk og reiseliv

Hva har vi gjort? HO: –Naturfag – kost og helse –Matte – kost og helse og pepperkakehus –Engelsk og helsefag (2HA) EL og BA: –PAL- prosjektet, der alle fellesfagene skal være en integrert del av undervisningen på byggefeltet

Hva har vi gjort? Norsklærer: «Vi driver jo og «fyrer» hele tiden!»