Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL
Hvordan forberedte vi oss? Satsingsområde! Fag-/og timefordelingsarbeidet
Lokal arbeidstidsavtale og møteplan Årshjulet med møteplan og bruk av 6.planleggingsdag (=ettermiddagsmøter) avspeiler at FYR-arbeidet skal være i fokus Møtene starter med at en fellesfag-/og en programfaglærer presenterer det de har gjort siden sist
Organisering Faste tverrfaglige grupper av fellesfag- /og yrkesfaglærere,......men....
Hva er annerledes enn tidligere yrkesretting av fellesfagene? Samarbeidet/samhandling mellom yrkesfag- /og fellesfaglærerne
Yrkesfaglærernes rolle Arbeidet med de grunnleggende ferdigheter også yrkesfaglærernes ansvar Yrkesfaglærernes holdning til fellesfagene og signalene de gir til elevene om at fellesfag er viktig og må tas på alvor
Fellesfaglærernes Ny Giv- kompetanse Andre læringsstrategier og metoder Forståelse for praktisk tilnærming til fagene for å skape motivasjon og mestring Større grad av tilpasset opplæring gjennom den praktiske måten det jobbes på
Hva har vi gjort? TP: –Matematikk: Bruk av skyvelære Volum, vekt (Volum i moped sylinder, Areal i sylinder for å beregne skyvekraften) –Norsk: Yrkesfaglærer inn i enkelte timer –Engelsk: Engelsklærer inn i verkstedtimene RM : –Naturfag og kost og ernæring –Matte og råstofflære med hovedfokus på % - regning av svinn SS: Norsk, engelsk og reiseliv
Hva har vi gjort? HO: –Naturfag – kost og helse –Matte – kost og helse og pepperkakehus –Engelsk og helsefag (2HA) EL og BA: –PAL- prosjektet, der alle fellesfagene skal være en integrert del av undervisningen på byggefeltet
Hva har vi gjort? Norsklærer: «Vi driver jo og «fyrer» hele tiden!»