Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva som skjer når vi kaster søppel i naturen. Tok utgangspunkt i søppel som ofte blir igjen etter oss når vi er ute på tur + litt til
Lærer legger siste hånd på verket før akvariet settes vekk Fornøyd med innsatsen
Vi valgte å ha prosjektet i 4-5 uker. Og for at prosessen skulle gå rask valgte vi å oppbevare akvariet i klasserommet hvor det fikk lys, varme og vann. Etter 1 uke lurte vi noen meitemarker i akvariet for å få fortgang i noen av prosessene…..
Elevene skriver og tegner hva vi har gravd ned Elevene viste stort engasjement til oppgaven
Mange spente barn….. Elevene tipper hva som har skjedd med søppelet
Var det gulrota? Eller …….Var det melkekartongen ?
Noe måtte analyseres litt nærmere for å kjenne det igjen Andre ting var som før, bare litt tilgriset av jord
Mye ble som elevene hadde tippet på forhånd: Det meste av maten var borte Plast, glass og metall hadde ikke forandret seg, så det er ikke lurt å legge fra seg i naturen Overraskelsen blant elevene var at brødskiva og salatbladet var der ennå, men at matpapiret nesten var borte Morsomt prosjekt med ivrige og nysgjerrige elever.....
Nuddelsuppe i fjæraSnåmannbygging i Furuskogen
skøyteturPinnebrød