Forklaringstyper i historievitenskapen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra ord til liv Mars 2011.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Læren om sjelen.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Å skrive en sakpreget tekst
Historiefaget i skolen
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Roman- og novelleanalyse
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
10. Organisasjoners effektivitet
8 Mål og strategier Påstandene:
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kvalitativ metode i markedsforskning
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Kapittel 2: Episk diktning
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Birgit Hertzberg Kaare IMK UiO
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Årsakssammenheng Innledning Samvirkende skadeårsaker
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Forskningsopplegg og metoder
Politisk påvirkning.
Fortellinger som metode.
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitative og kvantitative metoder
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
10. Organisasjoners effektivitet
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Danning og voksenrollen i barnehagen
Gjennomgang før eksamen
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Forklaringstyper i historievitenskapen Exfac03-HIS (Historieprogrammet) Gruppeundervisning våren 2005

Forklaringstyper i historievitenskapen Historikere vil som regel ikke bare beskrive, men også gi en forklaring på det som skjedde i en bestemt fortid Historikere søker gjerne svar på spørsmål om hvorfor noe skjedde Spørsmålet om hva som kjennetegner slike forklaringer har stått sentralt i den historieteoretiske debatten gjennom mange år Tre forklaringstyper Covering law-modellen Rasjonell forklaring Narrativ forklaring

Covering law-modellen (1) Carl Hempel: ”The Function of General Laws in History” (1942) Hempel hørte filosofisk til den logiske empirismen, og delte dens grunnoppfatning om en ”enhetsvitenskap” Metodologisk enhet i all vitenskap, en enhet som er knyttet til bruken av universelle lover Universelle lover har formen ”dersom ..., så ....” Dersom temperaturen synker under null, så utvider vann seg En forklaring er vitenskapelig bare når den omfatter minst én universell lov

Covering law-modellen (2) Det man vil forklare, følger med nødvendighet av den generelle loven og de konkrete situasjonsbetingelsene (deduksjon) Et eksempel fra Hempel: Hvorfor gikk bilradiatoren i stykker en kald vinternatt? Generell lov: vann utvider seg når det fryser Konkrete situasjonsbetingelser: det var kuldegrader og vann på radiatoren (som var gjenskrudd), bilen sto ute hele natten En slik utledning er den eneste måten å årsaksforklare et historisk fenomen på, hevder Hempel

Covering law-modellen (3) Hempel kalte sin forklaringstype ”covering law-modellen”, fordi den gikk ut på å formulere lovmessige sammenhenger som var dekkende (”covering”) for de konkrete fenomenene som ble studert F eks vil covering law-modellen innebære at vi forsøker å forklare hendelsene i Norge i 1814 ved å innordne begivenhetene under generelle teorier om konstitusjonell endring og unionsoppløsning Hempel påstår at historikere følger ”covering law-modellen” selv om de ikke er seg dette bevisst lovene som brukes til å forklare enkelttilfeller, hentes ofte fra andre vitenskaper

Covering law-modellen (4) Innvendinger mot covering law-modellen Den er i realiteten lite brukt i historiske forklaringer Den er heller ikke nødvendig for å forklare historiske fenomener I beste fall har modellen begrenset gyldighet Historiske forklaringer er ikke først og fremst deduktive

Rasjonell forklaring (1) William Dray: Laws and Explanations in History (1957) Drøfter forklaring av historiske handlinger, ikke historiske fenomener (slik som Hempel) Historiske forklaringer er ikke deduktive, slik Hempel hevdet Historiske forklaringer er rasjonelle Det betyr at historiske handlinger forklares eller gjøres forståelige ved å vise til ”grunner”: motiver, hensikter, tanker, resonnementer hos den som handler

Rasjonell forklaring (2) Rasjonelle forklaringer vil ha denne formen (1) Dersom grunn A foreligger, så følger alltid handling B (2) A forelå (3) Derfor inntraff B Altså: grunner som årsak til handling Men handlingen inntreffer ikke med nødvendighet (som i Hempels deduktive forklaringsskjema) – handlingen følger logisk av grunnen: Man handler i tråd med sine tanker, fordi man ellers ville ha handlet ulogisk

Rasjonell forklaring (3) Eksempler på rasjonelle (logiske) og ikke-rasjonelle (ulogiske) handlinger Solidarisk moral  Logisk: solidarisk handling  Ulogisk: fiendtlig handling Nestekjærlighet  Logisk: man hjelper hverandre  Ulogisk: man sørger for seg selv Hat  Logisk: fiendtlig handling  Ulogisk: solidarisk handling Egoisme  Logisk: man sørger for seg selv  Ulogisk: man hjelper hverandre

Rasjonell forklaring (4) Innvendinger mot rasjonelle forklaringer Ikke alle handlinger har en klart formulert grunn Normer og sosial tilhørighet kan legge sterke føringer på hvordan vi handler, eller ikke handler Rasjonell forklaring av handling gir ingen tilstrekkelig forklaring på større historiske hendelser og prosesser Rasjonelle forklaringer er en form for årsaksforklaring som like lite som covering law-modellen kan fange opp det sammensatte i historiske forløp

Narrativ forklaring (1) Fortelling som det mest karakteristiske ved historisk forklaring Arthur C. Danto: Analytical Philosophy of History (1965). Ny, utvidet utgave 1985: Narration and Knowledge Etablere kunnskap om de spesifikke historiske forholdene som var med på å prege en utvikling, og som førte fra en historisk situasjon til en annen Historisk forklaring har en narrativ struktur Noe blir forklart ved at det plasseres i en sammenhengende, tidsavgrenset fortelling som er kronologisk ordnet Det som skal forklares (explanandum) og det som forklarer (explanans) er knyttet sammen som ledd i en sekvens, ikke ved en deduktiv sammenheng (som i covering law-modellen)

Narrativ forklaring (2) Innebærer ikke en avvisning av covering law-modellen og rasjonelle forklaringer, men hevder at disse bare vil utgjøre deler av bildet når man forklarer større historiske prosesser Gir plass til det som skjedde med nødvendighet, og det som fulgte logisk av bestemte grunner, men også til det ”kontingente”: tilfeldige forhold (det ikke-nødvendige, det ikke-logiske) Viser hvordan det nødvendige, det logiske og det kontingente virket sammen i en større helhet

Narrativ forklaring (3) Den viktigste innvendingen mot narrativ forklaring går på hvor treffende det er å si at en historisk framstilling har en narrativ struktur En historisk framstilling må bestå av noe mer enn fortellinger for å være en vitenskap, eksempelvis av teorier om sosiale og økonomiske forhold Først med slike teorier er det mulig å sortere og avgjøre hva som er relevant og vesentlig i den historiske prosessen

Oppsummerende om forklaringstyper Covering law-modellen (Hempel) Historiske fenomener forklares på bakgrunn av generelle lover og konkrete situasjonsbetingelser Rasjonell forklaring (Dray) Historiske handlinger forklares ved å vise til den handlendes grunner Narrativ forklaring (Danto) Historiske prosesser forklares ved å plassere konkrete begivenheter i en sammenhengende fortelling