Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advertisements

NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
Visjoner om kommunesamarbeid
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Utredning kommunesammenslåing 2014
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Telemarksforsking-Bø Er de økonomiske insentivene til sammenslutninger sterke nok? Innlegg på TBU’s seminar om effektivisering Karl Gunnar Sanda,
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunereform - hva skjer?
ordfører Thorvald Hillestad
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
Høringsforslag - revidert inntektssystem Martin Skramstad.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Kommunal planlegging.
Regionreform og kulturpolitikk
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statlige bindinger på kommunene
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
utfordringer i en ny region
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Utskrift av presentasjonen:

Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud

Beregning av kostnadsbesparelser Beregningene tar hensyn til to typer av effekter Besparelser pga. stordriftsfordeler Merkostnader pga. økte reiseavstander

Forhold som ikke blir analysert nærmere Endringer i husholdningenes reiseutgifter og tidsbruk knyttet til lokalisering av tjenestetilbudet Engangskostnader knyttet til gjennomføringen av sammenslåinger Virkninger på politisk deltakelse og lokaldemokrati Virkninger på rekruttering av personell, fagmiljø og spesialisering i kommunene Virkninger for samordning av areal- og transportplanlegging samt næringsutvikling Virkninger på kvalitet og effektivitet i tjenesteproduksjonen

Kommunenes bundne kostnader og frie disponible utgifter Med bundne kostnader menes kostnader knyttet til å innfri minstestandarder, lovpålagte oppgaver og andre krav fra samfunnet som virker forpliktende for kommunene Frie disponible utgifter viser den delen av utgiftene som kommunen har til disposisjon etter at de bundne kostnadene er dekket Dekomponering av utgiftene Utgifter = Bundne kostnader + Frie disponible utgifter

Besparelser pga. stordriftsfordeler/ smådriftsulemper To (eller flere) små kommuner er dyrere å drive hver for seg enn sammenslått Antall kommunestyrer, formannskap, sentraladministrasjoner, skole-, helse- og flere andre fagadministrasjoner blir redusert som følge av sammenslåing Gjennom strukturendringer og samordning kan det være muligheter for å rasjonalisere tjenesteytingen overfor brukerne Gjennom rabattordninger kan det være mulig å oppnå billigere anskaffelser/varekjøp i større kommuner Større utgifter til administrasjon i små kommuner gir større utgifter til husleie og/eller avskrivninger av kontorbygninger Utnyttelsen av kapitalutstyr er trolig høyere i større kommuner

Merkostnader pga. økte reiseavstander Kommunene står overfor krav og forventninger fra staten og borgerne om å yte et desentralisert tjenestetilbud En kommune med lange reiseavstander og tynt befolkete områder vil ofte måtte bruke mye ressurser på å få tjenestene ut til brukerne. Bosettingsmønsteret er derfor av betydning for kommuner som vurderer å slå seg sammen I analysen blir det tatt hensyn til bosettingsmønsteret og hvordan reiseavstandene innenfor ulike soner for tjenesteyting vil endre seg avhengig av hvilke kommuner som slår seg sammen

Kriterier for sammenslåing Alternativ 2 Ingen kommune skal ha mindre enn 5000 innbyggere Tas hensyn til veg-samband, reisemønster og grensene mellom økonomiske soner 434 kommuner  217 kommuner Alternativ 3 Benytter standard for økonomiske regioner, SSB 434 kommuner  89 kommuner

Tabell 4. Effektene av kommunesammenslåinger i alternativ 2 etter fylke. Samlet effekt og splittet i reduserte smådriftsulemper og økte kostnader ved endret reiseavstand.

Tabell 3. Besparelser etter alternativ 2 fordelt etter sektor, 1998

Fordeling av besparelser/ tjenestetilbud mellom kommuner som slår seg sammen Det er mest rimelig å anta at tjenestetilbudet skal være likeverdig etter en sammenslåing Det er derfor mer attraktivt å slå seg sammen med kommuner med god økonomi enn med dårlig økonomi I år etter en sammenslåing vil kommunene få beholde besparelsene, slik at disse kan brukes til å øke tjenestetilbudet Hvis besparelsene ikke er store nok til å løfte de dårligst stilte kommunene opp på samme tjenestenivå som den best stilte kommunen, så vil den best stilte kommunen tape på sammenslåing Økonomisk handlefrihet blir målt ved frie disponible utgifter før og etter sammenslåing