Forelesning i mikroøkonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Markeder med asymmetrisk informasjon
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Grunnleggende bedriftsøkonomisk analyse (3ØB112)
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Eksterne virkninger og offentlige goder
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Gjødsel Stjørdal Engebret Dæhlin. Hvorfor så dramatisk prisøkning? Tilbud/etterspørsel - forbruk - produksjonskapasitet Etterspørselen er større.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
ECON 2915 Høst 2009 Forelesning 10 Kapittel 3.2 Bævre og Vislie (2007)
Markedsmekanismen 2. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 3

Forelesning i mikroøkonomi. Etterspørselen etter et gode viser hvor mye konsumentene ønsker å kjøpe av godet til ulike priser på godet når alle andre priser, inntekten og preferansene holdes konstante.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Tilbudet av et gode viser hvor mye produsentene ønsker å tilby av godet til ulike priser på godet, når alle ressurspriser og teknologiske og organisatoriske faktorer holdes konstante.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Vi kan definere markedslikevekt som en tilstand hvor tilbyderne er villige til å tilby nøyaktig samme mengde som etterspørrerne er villige til å etterspørre.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Vi kan definere etterspørselsoverskudd som en markedssituasjon hvor konsumentene til en gitt pris er villige til å etterspørre en større mengde av godet enn det tilbyderne er villige til å tilby.

Forelesning i mikroøkonomi. Vi kan derfor definere tilbudsoverskudd som en markedssituasjon hvor produsentene som tilbyr godet til gitte priser, er villige til å tilby en større mengde av godet enn det etterspørrerne er villige til å etterspørre.

Forelesning i mikroøkonomi. Den korte siden er den delen av tilbudet eller etterspørselen som ligger nærmest prisaksen, Det er alltid den korte siden som bestemmer omsatt kvantum i markedet.

Forelesning i mikroøkonomi Følgende markedsmekanisme settes i gang i en situasjon med etterspørselsoverskudd. Det er for det første alltid den korte siden, dvs den siden som ligger nærmest prisaksen som bestemmer omsatt kvantum. I dette tilfellet er det tilbudet. Tilbyderne vil til angitt pris få omsatt nøyaktig det kvantum som produseres. Tilbyderne har dermed ingen grunn til å ville endre situasjonen. Etterspørrerne derimot vil i denne situasjon være villig til å øke prisen for å skaffe seg godet. Tilbyderne på sin side oppdager at de kan sette opp prisen, øke produksjon og likevel selge alt. Det er derfor mekanismer på gang både på tilbuds og etterspørselsiden som klart bidrar til å øke prisen på godet.

Samfunnsøkonomi mikro Følgende markedsmekanisme settes i gang i en situasjon Med tilbudsoverskudd. Det er igjen den korte siden, dvs den siden som ligger nærmest prisaksen, som bestemmer omsatt kvantum. I dette tilfellet er det etterspørselen. Etterspørrerne vil til angitt pris få kjøpt nøyaktig det kvantum som de ønsker å kjøpe. Etterspørrerne har dermed ingen grunn til å endre situasjonen. Tilbyderne derimot vil i denne situasjonen være villig til å redusere prisen for å få solgt godet pga. bl.a. høye lagerkostnader. Etterspørrerne på sin side oppdager at de kan få kjøpt alt de ønsker selv om prisen reduseres. Det er derfor igjen en dobbelmekanisme på gang både på tilbuds og etterspørselsiden som denne gangen klart bidrar til å redusere prisen på godet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Elastisiteten er et mål på hvor følsom etterspørsel og tilbud er for endring i prisen på godet. Dersom tilbudskurva er bratt (slakk) sier vi at tilbudet er uelastisk (elastisk). Dersom etterspørselskurva er bratt (slakk) sier vi at etterspørselen er uelastisk (elastisk).

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Dersom etterspørselen er uelastisk, vil høyreskift i tilbudet medføre stor reduksjon i pris og liten økning i mengde. Dersom etterspørselen derimot er elastisk, vil høyreskift i tilbudet medføre liten reduksjon i pris og stor økning i mengde. Det motsatte vil gjelde ved venstreskift i tilbudet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Dersom tilbudet er uelastisk, vil høyreskift i etterspørselen medføre stor økning i pris og liten økning i mengde. Dersom tilbudet derimot er elastisk, vil høyreskift i etterspørselen medføre liten økning i pris og stor økning i mengde. Det motsatte vil gjelde ved venstreskift i etterspørselen.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Mens mengdeendringene er større er prisendringene mindre på kort sikt sammenlignet med lang  

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.