Forelesning i mikroøkonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Advertisements

Kap 4 Investment-consumption decision model
Enkel Keynes-modell Lukket økonomi
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Eksterne virkninger og offentlige goder
3 Jeg og mitt.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Professor Erling Eide Rettsøkonomi, 4. avdeling
Orientering om rettsøkonomi, 4. avd
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
Verdsetting av miljøgoder1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 11 Verdsetting av miljøgoder Kapittel 6 Foreleser: Finn R. Førsund.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 3 Modellering økonomi – miljø Avsnitt 3.2, 3.1, 3.3 Foreleser: Finn R. Førsund.
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Teorier om lønnsdannelse 1. Teorien om lønnsdannelse ved fullkommen konkurranse (FK) En viktig referansemodell for å karakterisere løsningene i modeller.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Allmenningens tragedie
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Kapittel 14 Offentlige investerings- og prissettings-beslutninger
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 15 Public goods 1.
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Roller.
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning i mikroøkonomi. Kapittel 9

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Forutsetninger fullkommen konkurranse (1). 1. I markedet omsettes et privat gode uten eksterne virkninger (f.eks. forurensninger). 2. Det er et stort antall av både tilbydere og etterspørrere, og ingen av dem er store i forhold til markedet. Denne forutsetningen sikrer at ingen av markedsdeltakerne er så store at de kan påvirke prisene. 3. Produsentene i et marked fremstiller identiske produkter, og for konsumentene er det likegyldig hvem de kjøper godet av.

Forelesning i mikroøkonomi. Forutsetninger fullkommen konkurranse (2). 4. Økonomisk rasjonell atferd. I dette ligger at produsentene ønsker å gjøre fortjenesten størst mulig, mens konsumentene ønsker å oppnå størst mulig totalnytte. 5. Alle markedsdeltakere har full kjennskap til priser og andre forhold som har betydning for hvordan de oppfører seg i markedet. 6. Prisen i markedet blir bestemt i et samspill mellom tilbydere og etterspørrere. 7. Markedsdeltakerne kan fritt og uten spesielle kostnader gå inn og ut av markedet.

Forelesning i mikroøkonomi. Fullkommen konkurranse, både i streng og i svak forstand, innebærer at indifferensens lov gjelder, dvs. at det i markedet gjelder én og bare én pris på godet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Sammenhengen mellom effektiv ressursutnytting og velferd er åpenbar: Ønsker et samfunn å få størst mulig velferd ut av de ressursene det disponerer må samtidig ressursene utnyttes samfunnsøkonomisk effektivt.

Forelesning i mikroøkonomi. Den marginale betalingsvilligheten for et gode kan defineres som det konsumenten ut fra sine nyttevurderinger maksimalt er villig til å betale for én ekstra enhet av et gode. Den marginale betalingsvilligheten er en god indikator på grensenytten til en konsument ved konsum av en ekstra enhet av godet.

Forelesning i mikroøkonomi. Den samlede betalingsvilligheten for en bestemt mengde av et gode kan defineres som summen av de marginale betalingsvillighetene for hver enkelt enhet av godet. Den samlede betalingsvilligheten er en god indikator på den nytten som konsumenten har ved konsum av en bestemt mengde av godet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Konsumentoverskuddet ved å konsumere en bestemt mengde av et gode kan nå defineres som samlet betalingsvillighet minus det konsumenten faktisk må betale for denne mengden av godet.

Forelesning i mikroøkonomi. En konsument som ønsker å maksimere egen velferd, skal fortsette å kjøpe en ekstra enhet av godet inntil prisen er identisk med marginal betalingsvillighet.

Forelesning i mikroøkonomi. Generelt vil konsumentoverskuddet til alle konsumentene være identisk med arealet mellom markedsetterspørselskurven og prisen på godet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Produsentoverskudd kan definere som den inntekten produsenten får for et gode, minus alternativkostnadene ved å produsere den samme mengden.

Forelesning i mikroøkonomi. En produsent som ønsker å maksimere sitt produsentoverskudd, vil tilby så mange enheter av godet at de marginale alternativkostnadene for det siste kiloet med oppdrettslaks er akkurat lik prisen på godet.

Forelesning i mikroøkonomi. Generelt vil produsentoverskuddet til alle produsentene være identisk med arealet mellom markedstilbudskurven og prisen på godet.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi. Kriteriet for maksimalt samfunnsøkonomisk overskudd, og dermed også kriteriet for effektiv ressursbruk i samfunnet, er at marginal betalingsvillighet ved produksjon av en ekstra enhet av godet skal være lik de marginale alternativkostnadene ved å produsere denne enheten.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.

Forelesning i mikroøkonomi.