Norsk Monitor Synovate Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

5 Kultur.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvordan lager man gode surveyspørsmål?
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kvalitativ metode i markedsforskning
Sykehjemsetaten 17. oktober 2007 Ole Kristian Åsgård, tlf
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Segmentering Kapittel 8.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Hovedfunn – Offentlighetslovens konsekvenser for rekruttering til kommunale lederstillinger 3. november 2010.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Mötesplats Medborgare-MSM
PROFILUNDERSØKELSE APRIL Datainnsamling: Telefonintervju Utvalg: Tilfeldig, representativt utvalg på 500 personer 15 år+ ble intervjuet i Møre&Romsdal,
Identifisering og bruk av indikatorer
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Av: Anette Helene Smørdal
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kvalitative forskningsmetoder
PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Segmentering og målgruppetenkning
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Forbruker- og finanstrender 2017
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Forbruker og finanstrender 2017
Om Norsk Finansbarometer 2014
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
ORGANISASJONSENDRING OG ENDRINGSLEDELSE
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Samarbeid og medbestemmelse
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Forbruker- & Finanstrender 2018
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
JourneySwipe.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Norsk Monitor Synovate Norge

Hovedformål med undersøkelsen: Skape forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan ... tilpasse seg prosessene påvirke prosessene

Norsk Monitor Beskriver samfunnet ved hjelp av krefter som påvirker adferd og handlingsvalg: (Sosiokulturelle) VERDIER

Definisjon av verdier: Grunnleggende og dypt forankrede oppfatninger av hva som er rett og galt i livet. Altså våre overbevisninger om riktige mål og aktverdige midler for vårt levesett. På denne måten blir verdiene førende krefter på våre handlingsvalg og forklarer våre motiver for atferd.

Norsk Monitors hovedfunksjoner: Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det Fremstiller verdilandskapet i et verdikart som er et presist navigasjonsinstrument ved strategisk planlegging Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike arenaer. Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Er et kraftig og operativt segmenteringsverktøy. Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender) PC Monitor tilbyr brukerne lett tilgjengelig markedsinformasjon (leksikonfunksjon)

Verdier og verdiprofiler Verdibegrepene brukes for å beskrive overbevisninger som man mener avviker fra gjennomsnittet. De savner objektive mål Vi legger til grunn at de 25% av befolkningen som scorer høyest på hver verdi, ”har” verdien 25% er få nok til at avviket fra gjennomsnittet blir stort og mange nok til at vi kan gjøre gode statistiske analyser Samtlige verdier har en oppslutning på 25% i totalbefolkningen Vi kan identifisere hver enkelt av de 25% som har hver av de 50 verdiene vi måler i Norsk Monitor Vi kan beskrive hver deltaker i undersøkelsen med verdiprofil, dvs. de verdier som personen scorer så høyt på at vedkommende tilhører de 25% som scorer høyest

Verdier V1 V2 V3 H H H H H H H H A A A A A A A A Holdninger til konkrete objekter H 1 H 2 H 3 H 4 H 5 H 6 H 7 H 8 Atferd i forhold til objektene A 1 A 2 A 3 A 4 A 5 A 6 A 7 A 8 F.eks. biler, aviser, partier bank, reiser

Utvidet modell for forståelse av atferd Verdier Realitetsbilde Sosiale Godt dekket inn i Norsk Monitor Delvis dekket inn i Norsk Monitor Svakere dekket inn i Norsk Monitor Verdier Realitetsbilde Sosiale kjennetegn Handlings- valg (Atferd) Behovsituasjon Ressurssituasjon Valg- kontekst Normkontekst

OPPLYSNINGER OM UNDERSØKELSEN: Målgruppe: Befolkningen 15 år og eldre Tidspunkt : 24. september - 31. desember 2005 Metode: 1) Telefonintervju + verving (64% respons) 2) Postalintervju (63% respons) Utvalg: Landsrepresentativt Antall intervju: 3.909 netto.

Delspørsmål for verdien HEDONISME vs. NØYSOMHET: Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Mennesker har ikke godt av å få alt de ønsker seg I fremtiden ønsker jeg å kunne følge mine lyster og nyte livets gleder

Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander: ”Mennesker har ikke godt av å få alt de ønsker seg” (Helt enig= 0, delvis enig=1, indifferent=2, delvis uenig=3, helt uenig=4) ”I fremtiden ønsker jeg å kunne følge mine lyster og nyte livets gleder” (Helt enig=4, delvis enig=3, indifferent=2, delvis uenig=1, helt uenig=0) Nøysomme 25% Hedonister 25%

En fin høstdag på Ullevaal stadion .... Jeg har verdiene: - hedonisme - status - forbruk - osv.

Et Norge i miniatyr.....

Subkulturer i Norsk Monitor stabilitetsorientert Moderne endringsorientert Forbruker kulturen 68’er kultur Materialistisk Idealistisk Tradisjonell industri-kultur Førindustriell bondekultur Tradisjonell stabilitetsorientert

Sosiografen Moderne Materialistisk Idealistisk Tradisjonell 6,25%

Del 1 overskrift Side 25

Innvandringens betydning Nasjonale erfaringer og globalisering har sannsynligvis bidratt til mer positive holdninger til innvandring, innvandrere, nye kulturelle inntrykk og åpenhet overfor omverdenen Innvandrere vanskelige å få med i spørreundersøkelser Kulturell fremmedgjøring ift spørreundersøkelser. Kommer fra land der slike undersøkelser enten er forbudt eller svært vanskelige å gjennomføre på forsvarlig måte Utfordringer i å tolke spørsmålenes kulturelle kontekst Språkproblemer blant viktige grupper

Our curiosity is all yours. Thank you.