Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mötesplats Medborgare-MSM

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mötesplats Medborgare-MSM"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mötesplats Medborgare-MSM http://www.motesplatsmedborgare.se/ http://www.motesplassmedborgere.no/ http://www.motesplatsmedborgare.se/ http://www.motesplassmedborgere.no/ Uddevalla og Fredrikstad kommuner 1.9.2008-31.8.2011

2 Hva er MSM Et 3-årig interreg.prosjekt Totalbudsjett ca 13,5 millioner kroner 50 % finansieres av EU/interreg.midler 50 % finansieres av kommunene Offentlige partnere som bidrar med ressurser og kompetanse til aktivitetene 7 lokalsamfunnsområder i Fredrikstad (24`) og 5 nærdemokratiområder i Uddevalla (12`)/36000 ib

3 Fokus i MSM Tre målgrupper; ungdom, innvandrere og bedriftsledere To tema; miljø og trygghet

4 Tre hovedmål knyttet til lokalsamfunnene 1.Innbyggernes opplevelse av påvirkning og innflytelse; 10% høyere enn gjennomsnittet i kommunen 2.Innbyggernes opplevde trygghet; 5% høyere enn gjennomsnittet 3.Innbyggernes opplevelse av at de bidrar til et bedre miljø/klima; 10% høyere enn gjennomsnittet

5 Forventede resultater (måles i 2008/2009 og 2011) 70% av innbyggerne og 50 % av bedriftene i 7/5 lokalsamfunn/nærdemokratiområdene; kjenne til MSM 50 % av innbyggerne i kommunene; kjenne til MSM 70% av innbyggerne i aktuelle lokalsamfunn skal vite hvilke handlinger som fører til - mindre avfallsmengder - mindre forbruk av ikke fornybare ressurser - reduserte klimagasser/CO2 - 10 fysiske møteplasser og 1 digital, hjemmeside MSM - 11 lokalsamfunn involveres med faddersystem sve-no - nye metoder for kommunikasjon, informasjon, undersøkelser og målinger

6 Indikatorer i MSM IndikatorMålResultat hittil Antall kvinner som deltar i prosjektet 535989 Antall menn som deltar i prosjektet 535919 Antall deltakende bedrifter som eies av kvinner 513 Antall deltakende bedrifter som eies av menn 59 Antall deltakende bedrifter med mixed eierskap 01 Antall kvinner /menn som deltar i felles utdanning og praksis 50/50 (100)12/13 (25)

7 Teste metoder Hvilke metoder for informasjon og kommunikasjon fremmer medvirkning og innflytelse for innbyggerne/målgruppene ? Hvilke metoder for undersøkelser og målinger tar vi i bruk ?

8 Hva har vi gjort i 2008-2010 Studentprosjekt HiØ; testet eksperimentelle metoder - ungdom og innvandrere Uddavalet og Fredrikstadvalget; Deltakende budsjett - ungdom Testet metoden Miljø- og Trygghetsvandringer (MoT); - innbyggere Beslutning om å utvide testen på Medborgarbudget/Deltakende budsjett

9 Ungdom

10 Miljø- og Trygghetsvandringer MoT Grupper av innbyggere kartlegger utfordringer i lokalsamfunnene ”Hva er bra i vårt område, hva kan vi selv gjøre noe med, hva trenger vi hjelp til”

11 Hva har vi gjort i 2008-2010 Etablert faddersystem. Infospredning Dugnadsmetode; energisparing i butikker Testet metoden Future City Game; innspill til Sentrumsplanen i Fredrikstad - ungdom, innvandrere, bedriftsledere Rekruttert 10 miljøcoacher Gjennomført måling ift prosjektmålene Læring i SKL-nettverk og av Barcelona

12 Hva skal vi gjøre i 2010-11 Teste Medborgarbudget/DB koblet med MoT 10 miljøcoacher ut på 2 oppdrag; påvirker 20 nettverk til å gjøre miljøvennlige valg Teaterforestilling HiØ; speiler erfaringene i prosjektet og kunnskapen i kommune- organisasjonen Lære av Sevilla; medvirkning og innflytelse

13

14 Hva skal vi gjøre i 2010-11 Lage metodebok til sluttrapport Evaluering av tester og metoder Måling ift prosjektmålene Fremtidsseminar – hva gjør vi etter MSM Informasjonsspredning om resultater Sluttrapport og anbefaling fra prosjektet til Uddevalla og Fredrikstad kommuner


Laste ned ppt "Mötesplats Medborgare-MSM"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google