Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Mötesplats Medborgare-MSM http://www.motesplatsmedborgare.se/ http://www.motesplassmedborgere.no/ http://www.motesplatsmedborgare.se/ http://www.motesplassmedborgere.no/ Uddevalla og Fredrikstad kommuner 1.9.2008-31.8.2011
2
Hva er MSM Et 3-årig interreg.prosjekt Totalbudsjett ca 13,5 millioner kroner 50 % finansieres av EU/interreg.midler 50 % finansieres av kommunene Offentlige partnere som bidrar med ressurser og kompetanse til aktivitetene 7 lokalsamfunnsområder i Fredrikstad (24`) og 5 nærdemokratiområder i Uddevalla (12`)/36000 ib
3
Fokus i MSM Tre målgrupper; ungdom, innvandrere og bedriftsledere To tema; miljø og trygghet
4
Tre hovedmål knyttet til lokalsamfunnene 1.Innbyggernes opplevelse av påvirkning og innflytelse; 10% høyere enn gjennomsnittet i kommunen 2.Innbyggernes opplevde trygghet; 5% høyere enn gjennomsnittet 3.Innbyggernes opplevelse av at de bidrar til et bedre miljø/klima; 10% høyere enn gjennomsnittet
5
Forventede resultater (måles i 2008/2009 og 2011) 70% av innbyggerne og 50 % av bedriftene i 7/5 lokalsamfunn/nærdemokratiområdene; kjenne til MSM 50 % av innbyggerne i kommunene; kjenne til MSM 70% av innbyggerne i aktuelle lokalsamfunn skal vite hvilke handlinger som fører til - mindre avfallsmengder - mindre forbruk av ikke fornybare ressurser - reduserte klimagasser/CO2 - 10 fysiske møteplasser og 1 digital, hjemmeside MSM - 11 lokalsamfunn involveres med faddersystem sve-no - nye metoder for kommunikasjon, informasjon, undersøkelser og målinger
6
Indikatorer i MSM IndikatorMålResultat hittil Antall kvinner som deltar i prosjektet 535989 Antall menn som deltar i prosjektet 535919 Antall deltakende bedrifter som eies av kvinner 513 Antall deltakende bedrifter som eies av menn 59 Antall deltakende bedrifter med mixed eierskap 01 Antall kvinner /menn som deltar i felles utdanning og praksis 50/50 (100)12/13 (25)
7
Teste metoder Hvilke metoder for informasjon og kommunikasjon fremmer medvirkning og innflytelse for innbyggerne/målgruppene ? Hvilke metoder for undersøkelser og målinger tar vi i bruk ?
8
Hva har vi gjort i 2008-2010 Studentprosjekt HiØ; testet eksperimentelle metoder - ungdom og innvandrere Uddavalet og Fredrikstadvalget; Deltakende budsjett - ungdom Testet metoden Miljø- og Trygghetsvandringer (MoT); - innbyggere Beslutning om å utvide testen på Medborgarbudget/Deltakende budsjett
9
Ungdom
10
Miljø- og Trygghetsvandringer MoT Grupper av innbyggere kartlegger utfordringer i lokalsamfunnene ”Hva er bra i vårt område, hva kan vi selv gjøre noe med, hva trenger vi hjelp til”
11
Hva har vi gjort i 2008-2010 Etablert faddersystem. Infospredning Dugnadsmetode; energisparing i butikker Testet metoden Future City Game; innspill til Sentrumsplanen i Fredrikstad - ungdom, innvandrere, bedriftsledere Rekruttert 10 miljøcoacher Gjennomført måling ift prosjektmålene Læring i SKL-nettverk og av Barcelona
12
Hva skal vi gjøre i 2010-11 Teste Medborgarbudget/DB koblet med MoT 10 miljøcoacher ut på 2 oppdrag; påvirker 20 nettverk til å gjøre miljøvennlige valg Teaterforestilling HiØ; speiler erfaringene i prosjektet og kunnskapen i kommune- organisasjonen Lære av Sevilla; medvirkning og innflytelse
14
Hva skal vi gjøre i 2010-11 Lage metodebok til sluttrapport Evaluering av tester og metoder Måling ift prosjektmålene Fremtidsseminar – hva gjør vi etter MSM Informasjonsspredning om resultater Sluttrapport og anbefaling fra prosjektet til Uddevalla og Fredrikstad kommuner
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.