Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
“Læringsmiljø Hadeland”
Informasjonssjef Christian Fossen
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Media håndtering og kommunikasjon
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Omstilling uten nedbemanning
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
- roller og forventinger
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
”Med hodet over vannet…”
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
God intern kommunikasjon vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Lederstil og Motivasjon.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Krise: fare & mulighet.
Dårlig økonomi, omorganiseringer og nedbemanninger på Forskningsinstituttene Hvilke erfaringer har vi?
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
For lokale tillitsvalgte
Politisk påvirkning.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Nettverksbygging Hvorfor og hvordan bygge nettverk?
Verdensdagen for Psykisk Helse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Gang.
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
«Den gode timen på Saltvern»
Utskrift av presentasjonen:

Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg Omstilling og endring Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg Bente Erlien 12.-13. Mars 2002

Hva tok mest tid? Å skape forståelse for hvorfor endringene skulle skje Å skape nye sosiale relasjoner Å planlegge og gjennomføre en ny organisasjonsstruktur Å rive vegger og bygge om lokalene

? ? Samspill ! @ z % Formelle Uformelle Internavis Intranett epost Møter Video Formelle ! @ % ? ? z Uformelle

Formell/uformell Jo bedre formell/planlagt kommunikasjon desto mindre spekulasjoner, rykter og gruff på den uformelle frekvensen Planlagt og tilrettelagt kommunikasjon handler både om fakta og følelser

Motivasjon for endring FORSTÅELSE Lav Høy Forstår og er enig Adlyder blindt Høy OPPSLUTNING, ENGASJEMENT Lav Blir sittende Forstår, men er kritisk

Hvorfor motstand Tungt å legge om vaner, mister trygghet Redd for å miste sosialt nettverk Usikker på det nye og ukjente Redd for ikke å strekke til. Nok kompetanse? Hurtige endringer skaper stress Hyppige endringer gir stadig uro Uten medvirkning øker motstanden Dårlig motivasjon, vet ikke/forstår ikke hvorfor

Ta folk på alvor Vær forberedt på å møte motstand mot forandringer Husk at det det tar tid å endre vaner La folk på snakke om uro og bekymringer Regn med å bruke tid på å endre relasjoner, spilleregler etc

Målgruppens behov OBS: Det er ikke alltid målgruppen er bevisst sitt eget behov Ved endring hender det at man ”ikke vil” ta inn informasjon om det som skal skje BOHICA (bend over, here it comes again) Utfordring: Å få dem til å se virkeligheten i øynene

”Enkle” endringsprosesser Selvvalgt, starter nedenfra Deltakerne har innflytelse Kan reverseres eller justeres Kan studere andre som har prøvd før Bygger på det vi har, med litt tillegg eller forandring Tar ett skritt av gangen

Vanskeligere endringsprosesser Pålagt ovenfra Alt i ett sprang – kan ikke skje gradvis Ikke mulig å snu eller justere etterpå Har aldri vært prøvd før Snur opp-ned på vante forestillinger Når flere endringer skal skje samtidig

Vellykkede endringsprosesser Ytre press for å skape trykk på prosessen Tydelig visjon som er kommunisert og forstått Deltakerne har myndighet, ansvar og ressurser til å kunne gjennomføre forandringene Prosessen er stykket opp i delmål Hold fast på og gjenta endringsmålene

Diskusjon Kommunikasjonsutfordringer Nye Oslo Hvordan kan vi bruke vår samlede kompetanse og våre ressurser best mulig i forhold til Moderniseringsprogrammet Hvordan skape effektiv kommunikasjon om Nye Oslo

Ti utfordringer Å forankre en kommunikasjonsplan Avklare roller, grenser og gråsoner Journalistiske grep, åpenhet, propaganda Rykter og spekulasjoner, lojalitet Autoritet og tillit, informasjon som maktmiddel, kommunikasjonsklima

Ti utfordringer…. (fortsatt) 6. Omstilling, påvirkninger internt og eksternt 7. Omstilling og medvirkning 8. Dokumentere verdiskaping, integrere i kjernevirksomheten 9. Beredskap ved kriser, tidsaspekter 10. Ledernes kommunikasjonsrolle

Hensikten Trygghet i egen rolle ved å utøve og tilrettelegge for god intern kommunikasjon: Samspill formell/uformell kommunikasjon Målgruppenes behov og relasjoner Å selge inn en plan Informatørens rolle og nettverk