Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord
2
3 Tilbakegang i alle fag Norske 15-åringers prestasjoner over tid, målt i PISA-undersøkelsen Kilde: OECD
4
5
7 Y-veien Fagbrev inngangsbillett til ingeniørutdanning - Høyskolen i Telemark og Norsk teknologi (TELFO/NELFO) har gjort en pionerinnsats - Utdanningskvalitetsprisen Høy søkning, gode resultater
9 Arbeidsklemma 100 Snitt 72,4 YRKESDELTAKELSE UTDANNING PENSJON UFØRE OPPLEVELSE TIDLIG PENSJON GUTTER PÅ RANDEN Lengre ferie Permisjoner Sykefravær Kortere arbeidstid Levealder øker
11 Norge taper terreng NHOs Konkurranseevnebarometer : Taper terreng eller står stille på ni av ti politikkområder Utdanning/forskning og transport mest kritisk – avstanden til de beste størst På viktige indikatorer er Norge dårligere enn de andre nordiske landene Norge er ”Nordens jumbo”
12 NHOs konkurranseevnebarometer Utdanning og kompetanse - kraftig fall for Norge Kilde: NHO
Befolkningsutviklingen og etterspørselen etter kompetanse vil tvinge fram helt nye studietilbud! Virksomheter vil i økende grad være ”campus” for neste generasjon av studenter.
14 Aftenposten
15 Kongsberg
16 Hvorfor så opptatt av læring i arbeid?
Læring for arbeid og på arbeidsplassen integrerer det kollektive elementet som innebærer at læringen er en del av et arbeidsfellesskap Kunnskap som tilegnes der den anvendes har lettere for å bli akseptert og anvendt Læring som tilrettelegges i tilknytning til det daglige arbeidet ser ut til å ha et større potensial til å motivere for læring og videre karriereutvikling Læring på arbeidsplassen kan i større grad utnytte realkompetansen og ”ufarliggjøre” det å være under opplæring
Det å lære i kjente og trygge omgivelser gir større effekt enn med tradisjonelle eksterne kursrammer De samlede ”lærer”/kunnskapsressursene som omgir læring på arbeidsplassen er en viktig ressurs for læringsutbyttet Læring som skjer i tilknytning til det daglige arbeidet vil i større grad fylle kravene til relevans i forhold til det å bli bedre Kostnadene for den enkelte, for bedriften og for samfunnet vil i de fleste tilfeller være lavere enn ved tradisjonell organisering av opplæring og utdanning
NHO er bekymret for en utvikling i sektoren som synes å være en styrket akademisering på bekostning av praksis og relevans i studiene. Det er utelukkende tradisjonell meritterende virksomhet som belønnes.
Vi må skape insentiver som stimulerer til: samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene samarbeid mellom UH-sektoren og næringslivet internasjonalt samarbeid samarbeid mellom UH-sektoren og forskningsinstituttene