VELKOMMEN til Konferanse om ingeniørutdanning Evaluering av norsk ingeniørutdanning - 2 år etter Quality Hotel 33, Oslo, 12. og 13. oktober 2010 FFI Forskerforbundets.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Personalmøte GFU 26. september 2012
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
,. Om meg selv Stilling/verv: Arbeidsoppgaver: Utdanning/bakgrunn:
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Historien om FURH - Behovet for en fagpolitisk forening innen helse- og sosialfag Karl-Johan Johansen 1.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
MN-08 1 Norsk Ingeniørutdanning: NOKUT-evaluering Prof. Dr.Techn. Mads Nygård NITO / FF Konferanse 23-24/ Thon Hotell, Sandvika.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Torsdag 23. oktober 2008 Kl Åpning av konferansen v/ Ove Kvammen, Leder FFI.
LUB og nasjonale planer
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Sammenslåing av fylkeslagene i Mental Helse i Nord- og Sør-Trøndelag
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN til Konferanse om ingeniørutdanning Evaluering av norsk ingeniørutdanning - 2 år etter Quality Hotel 33, Oslo, 12. og 13. oktober 2010 FFI Forskerforbundets Forening for Ingeniørutdanning

FFI har tradisjoner tilbake til 1934 (1934 – ”Lærer- og funksjonærforeningen Oslo tekniske skole”) (1946 – ”Lærerforeningen for de tekniske skoler”) (1977 – ”Norsk Ingeniørhøgskolelag”) FFI ble i 1995 medlem i Norsk Forskerforbund FFI er i dag en av 10 tidligere medlemsforeninger i Norsk Forskerforbund, som fra 1. januar 1999 fortsatte som fagpolitiske foreninger i den nye organisasjonsmodellen til forbundet. FFI har i dag ca 250 medlemmer av tilsatte innen de statlige høgskolene og universitetene. FFI har i dag medlemmer ved 12 virksomheter som tilbyr ingeniørutdanning. FFI - Forskerforbundets forening for ingeniørutdanning

FFI viderefører et fellesskap av ingeniørutdannere, og tar opp spørsmål om norsk ingeniørutdanning fra lærernes synsvinkel: Hva er status for norsk ingeniørutdanning, og hva bør vektlegges videre? Sikrer rammeplanen en god nasjonal norm for ingeniørutdanning? Gir budsjettene tilstrekkelig mulighet for fornyelse av teknisk utstyr for å kunne gi relevant og oppdatert praksisopplæring? Hvor alvorlige er problemene med svake forkunnskaper i forhold til de reelle kravene i utdanningene? Bør opptakskravene endres? Får de ansatte gode nok muligheter til faglig utvikling og oppdatering? Er lønns- og arbeidsvilkårene gode nok til å sikre tilfredsstillende rekruttering?

Bakgrunn og idé for konferansen Fra prosjektsøknaden ( ):.....Det er nå ca 1,5 år siden evaluering av norsk 3-årig ingeniørutdanning i regi av NOKUT ble avsluttet. Det er derfor nå på sin plass å gjøre opp en nasjonal status for de tiltak som er iverksatt på de enkelte virksomhetene, og samtidig øve et visst trykk på Departement og bevilgende myndigheter for å få de nødvendige ressurser som må tilføres for å få gjennomført de ulike forbedringstiltak på en tilfredsstillende måte.

God faglig kvalitet i norsk ingeniørutdanning NOKUT legger i dag frem evalueringen av norsk ingeniørutdanning. Evalueringskomiteen ledet av Dr.Techn. Birgitta Stymne, tidligere rektor ved Högskolan i Gävle, konkluderer med at den faglige kvaliteten i norsk ingeniørutdanning stort sett er god. Evalueringen er gjort på oppdrag fra Kunnskaps- departementet og har foregått i tidsrommet Pressemelding fra NOKUT,

Pressemelding, publisert Norsk ingeniørutdanning holder mål NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) har gjennomført en evaluering av alle landets ingeniørutdanninger. Konklusjonen er at kvaliteten er god. – Det er gledelig at resultatene viser at det er mulig å forene en teoretisk basis med praktiske ferdigheter og at målet med utdanningen dermed blir nådd, sier statsråd Tora Aasland. Videre kvalitetsutvikling Evalueringen er resultatet av en prosess som har pågått i to år og vil nå bli fulgt opp videre fra departementet og ved den enkelte institusjon. – Jeg er opptatt av at den videre kvalitetsutviklingen må skje i nær dialog med sektoren. Det er viktig at institusjonene sørger for at utdanningen blir enda bedre, slik at våre nyutdannede ingeniører er klare for morgendagens utfordringer, avslutter Aasland.

HÖJNING AV KVALITETEN I UTBILDNINGARNA - åtgärder som kräver resursförstärkning Problem 1: Kvalitetsskillnader mellan institutionerna Åtgärd: En förbättrad forskningsanknytning av utbildningen genom anställning av fler lärare med 1.e-kompetens med möjligheter att forska Problem 2: Brist på möjligheter att uppfylla rammeplanens mål Åtgärd: Förbättrade förutsättningar att omsätta teoretiska kunskaper till ingenjörsfärdigheter genom projektbaserad undervisning som kräver god tillgång till lärare lokaler med god tillgång till grupprum god tillgång till relevant utrustning god tillgång till personal för drift och underhåll av laboratorier/verkstäder Problem 3: Brist på lärare på grund av konkurrens från näringslivet Åtgärd: Förbättrade förutsättningar att anställa lärare incitament måste skapas Birgitta Stymne på sluttkonferansen:

5.2. Kvalitetsheving av norsk ingeniørutdanning Evalueringen har identifisert mange svakheter når det gjelder kvaliteten på de ulike ingeniørutdanningene, og i avsnitt 4.1– 4.14 er det foreslått en hel del tiltak. Mange av disse tiltakene kan iverksettes gjennom omfordeling av nåværende ressurser og/eller gjennom ekstern økonomisk støtte. På noen områder kreves det imidlertid tilførsel av nye statlige midler for å oppnå en varig kvalitetsheving. 5. Synspunkter og forslag ut over oppdraget (s122 – 125 i Del1: Hovedrapport) I løpet av evalueringen kom det fram flere interessante aspekter ved utdanningene enn de som går direkte fram av evalueringsoppdraget. Komiteen har valgt å se på noen av disse i et eget avsnitt.

5. Synspunkter og forslag ut over oppdraget (s124 i Del1: Hovedrapport) Forbedrede muligheter til å omsette teoretisk kunnskap til ingeniørferdigheter For å oppøve evnen til å kombinere teoretiske og teknologiske kunnskaper med praktiske ferdigheter kreves det god tilgang til funksjonelle laboratorier og verksteder på høgskolen/universitetet. Institusjonene har i dag store mangler på utstyrsfronten. Dette skyldes problemer både med oppdatering og daglig drift av utstyret. Institusjonene har i samarbeid med næringslivet, andre eksterne organisasjoner eller ved hjelp av lokale fond kunnet anskaffe dyrt utstyr. Slike finansieringskilder skal imidlertid kun anses som verdifulle tillegg til finansiering av laboratorier, verksteder og utstyr innenfor egne ressurser. I tillegg er det svært viktig at det finnes midler til å ansette personale med ansvar for drift og vedlikehold.

Fordi en stor del av utdanningen skjer på laboratorier eller i tilknytning til eksperimentelt arbeid, som er kostnadskrevende, blir ingeniør- utdanningens kvalitet følsom hvis finansieringen svekkes. God finansiering er derfor en viktig forutsetning for god ingeniørutdanning. Finansieringen påvirker lærernes muligheter til å holde seg faglig oppdatert på relevante fagområder. Dette er viktige for å kunne drive en forskningstilknyttet undervisning. 9. Finansiering Leif Sydnes, Kjemi på delkonferanse 1 :

Kl NOKUT sin evaluering av norsk ingeniørutdanning – 2 år etter. Hva har skjedd – og hva venter vi på? Marte Braseth Johansen, leder for seksjon for universitetspedagogikk NTNU Roy Rasmussen, instituttleder Høgskolen i Vestfold Lene Karin Wiberg, rådgiver Kunnskapsdepartementet. Spørsmål/diskusjon.

Bakgrunn og idé for konferansen Fra prosjektsøknaden ( ):....Viktige prosesser som vi står overfor i det kommende år og som det er viktig for oss å få diskutert på en nasjonal arena er også den varslede revisjon av rammeplanen for ingeniørutdanning, samt innføring av kvalifikasjonsrammeverket i studie- og fagbeskrivelser.

Kl Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanningen v/Ole Bernt Thorvaldsen, sekretær arbeidsutvalget i NRT Revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning v/Mette Mo Jakobsen, leder for rammeplanutvalget. Spørsmål/diskusjon. Kl Lunsj. Kl Innsjekk mm. Kl Nasjonalt råd for Teknologiutdanning NRT sitt arbeid med innføring av kvalifikasjonsrammeverket v/ Ole Bernt Thorvaldsen Implementering av kvalifikasjonsbasert utdanning v/Mette Mo Jakobsen og Karl Johan Holmås, HiB og medlem i arbeidsgruppe nedsatt av NRT. Spørsmål/diskusjon.