Arbeid er førstevalget NAV TELEMARK Terje Tønnessen
NAV-koden Høy sysselsetting Ledighet Kvinnene Fungerende arbeidsmarked Velferdssystem Partene i arbeidslivet … 2
NAV-koden Innvandrerbefolkningen Funksjonshemmede Psykiske lidelser Jobber # nordmenn Tilgjengelig kompetanse Velferdssystem Deltid ….. 3
Færre yrkesaktive per pensjonist ARBEID og AKTIVITET Færre yrkesaktive per pensjonist 2009 3,4 2030 2,5
Arbeid og Aktivitet NAV TELEMARK Terje Tønnessen
NAV Etablert 1. juli 2006 Partnerskap i alle kommuner 457 NAV-kontorer er nå etablert – i alle kommuner og mange bydeler Mer enn 100 forvaltningskontorer og spesialenheter 2,8 millioner brukere på landsbasis Forvalter ca 330 milliarder kroner (2011) dvs 10.000 kroner i sekundet Administrerer mer enn 50 ulike stønader Ca 19 000 ansatte totalt Ca 5 000 kommunalt ansatte Ca 14 000 statlig ansatte 6 6
NAV Etablert 1. juli 2006 Partnerskap i alle kommuner 457 NAV-kontorer er nå etablert – i alle kommuner og mange bydeler Mer enn 100 forvaltningskontorer og spesialenheter 2,8 millioner brukere på landsbasis Forvalter ca 330 milliarder kroner (2011) dvs 10.000 kroner i sekundet Administrerer mer enn 50 ulike stønader Ca 19 000 ansatte totalt Ca 5 000 kommunalt ansatte Ca 14 000 statlig ansatte Arbeid Først ! 7 7
Et blikk inn i NAV-hverdagen Brukernes kanaler Intern organisering Internett 1,5 mill. besøk hver måned Kontaktsentrene 17 fylker i 2011 Alle 19 fylker i 2012 Brukere 2,8 mill. Spesialenhet forvaltning NAV-kontor Telefon 8,5 mill. samtaler årlig til kontaktsentrene Informasjon og veiledning Saksbehandling 400 000 innkomne saker pr mnd. Mottak, informasjon og oppfølging Personlig oppmøte flere mill. besøk årlig Spesialenhet utbetaling 330 milliarder kr. i året Postmottak og skanningsenhet Post 22 mill. dokumenter årlig Mottak og distribusjon av post Utbetaling av ytelser
Målsettingene Flere i arbeid og aktivitet - færre på stønader Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En mer helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Tydelige – Tilstede - Løsningsdyktige
Kvalifiseringsprogrammet
Overgang til arbeid er relativt høy sett i lys av brukergruppe og sett i forhold til øvrige initiativ ¼ til ⅓ over i arbeid (hel eller deltid) Omlag 6-8% over i statlige arbeidsrettede tiltak Kun 3% over til uførepensjon Over 4-7% går over i ordinær utdanning/ skole 10-15% tilbake til økonomisk sosialhjelp 20% over til AAP
AAP BEHOVSVURDERINGER/Arbeidsevnevurderinger/aktivitetsplaner 1.Standardinnsats egenaktivitet, tid, informasjon og veiledning 2.Situasjonsbestemt innsats vansker med å skaffe/beholde, oppfølging og tiltak 3.Spesielt tilpasset innsats nedsatt arbeidsevne - vil kunne skaffe seg arbeid større bistandsbehov 4.Varig tilpasset innsats varig nedsatt arbeidsevne
Slik ser jeg for meg …
NAV i TELEMARK Terje Tønnessen