Arbeid er førstevalget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NETF’s kurs i arbeidsdeltakelse – Trondheim
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
NAV-kontor NAV Rogaland
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Arbeidsevnevurdering i NAV
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Departementsråd Ellen Seip
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
ETABLERING NAV Tromsø. NAV, Side 2 Etablering – NAVs oppgaver  Informere om regelverket  Dele ut søknader  Veilede i forbindelse med søknader.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NAV Hordaland Tilbake til fremtiden Jubileumskonferanse i Bergen 27. oktober 2011 ”Vekstbedriftene og NAV sin rolle i arbeidsmarkedspolitikken” Fylkesdirektør.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Larvik – der det gode liv lever!
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Status og utfordringer i NAV og kvalifiseringsprogrammet Fagforbundet torsdag 9. oktober 2008 Per Inge Langeng fung direktør avdeling Levekår og sosiale.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
Arbeidsrettede virkemidler
Nettverksmøte den
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
NAV mulighetenes marked
Resultater 2016…. og noen refleksjoner
NAV ANDØY.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid er førstevalget NAV TELEMARK Terje Tønnessen

NAV-koden Høy sysselsetting Ledighet Kvinnene Fungerende arbeidsmarked Velferdssystem Partene i arbeidslivet … 2

NAV-koden Innvandrerbefolkningen Funksjonshemmede Psykiske lidelser Jobber # nordmenn Tilgjengelig kompetanse Velferdssystem Deltid ….. 3

Færre yrkesaktive per pensjonist ARBEID og AKTIVITET Færre yrkesaktive per pensjonist 2009 3,4 2030 2,5

Arbeid og Aktivitet NAV TELEMARK Terje Tønnessen

NAV Etablert 1. juli 2006 Partnerskap i alle kommuner 457 NAV-kontorer er nå etablert – i alle kommuner og mange bydeler Mer enn 100 forvaltningskontorer og spesialenheter 2,8 millioner brukere på landsbasis Forvalter ca 330 milliarder kroner (2011) dvs 10.000 kroner i sekundet Administrerer mer enn 50 ulike stønader Ca 19 000 ansatte totalt Ca 5 000 kommunalt ansatte Ca 14 000 statlig ansatte 6 6

NAV Etablert 1. juli 2006 Partnerskap i alle kommuner 457 NAV-kontorer er nå etablert – i alle kommuner og mange bydeler Mer enn 100 forvaltningskontorer og spesialenheter 2,8 millioner brukere på landsbasis Forvalter ca 330 milliarder kroner (2011) dvs 10.000 kroner i sekundet Administrerer mer enn 50 ulike stønader Ca 19 000 ansatte totalt Ca 5 000 kommunalt ansatte Ca 14 000 statlig ansatte Arbeid Først ! 7 7

Et blikk inn i NAV-hverdagen Brukernes kanaler Intern organisering Internett 1,5 mill. besøk hver måned Kontaktsentrene 17 fylker i 2011 Alle 19 fylker i 2012 Brukere 2,8 mill. Spesialenhet forvaltning NAV-kontor Telefon 8,5 mill. samtaler årlig til kontaktsentrene Informasjon og veiledning Saksbehandling 400 000 innkomne saker pr mnd. Mottak, informasjon og oppfølging Personlig oppmøte flere mill. besøk årlig Spesialenhet utbetaling 330 milliarder kr. i året Postmottak og skanningsenhet Post 22 mill. dokumenter årlig Mottak og distribusjon av post Utbetaling av ytelser

Målsettingene Flere i arbeid og aktivitet - færre på stønader Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En mer helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Tydelige – Tilstede - Løsningsdyktige

Kvalifiseringsprogrammet

Overgang til arbeid er relativt høy sett i lys av brukergruppe og sett i forhold til øvrige initiativ ¼ til ⅓ over i arbeid (hel eller deltid) Omlag 6-8% over i statlige arbeidsrettede tiltak Kun 3% over til uførepensjon Over 4-7% går over i ordinær utdanning/ skole 10-15% tilbake til økonomisk sosialhjelp 20% over til AAP

AAP BEHOVSVURDERINGER/Arbeidsevnevurderinger/aktivitetsplaner 1.Standardinnsats egenaktivitet, tid, informasjon og veiledning 2.Situasjonsbestemt innsats vansker med å skaffe/beholde, oppfølging og tiltak 3.Spesielt tilpasset innsats nedsatt arbeidsevne - vil kunne skaffe seg arbeid større bistandsbehov 4.Varig tilpasset innsats varig nedsatt arbeidsevne

Slik ser jeg for meg …

NAV i TELEMARK Terje Tønnessen