10 regler for å skrive for web

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Advertisements

Demens - Test.
Datakurs i heimesida Skei hotell 15.mai  Søk opp på internett  Last ned Google Chrome – gratis  Gå inn via Google Chrome når du skal inn på pensjonistforbundet.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan lager du en konto?
Nettevett – utvidet versjon
Bokanmeldelser..
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriving for web •Fylkesbiblioteket i Akershus •10. mai 2010 •Nina Furu.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
Skriving for Web, NTNU •Nina Furu •18. november 2003.
•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Dokument med bilde, formatere i Word
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Om å skrive om litterære tekster
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Grunnkurs i webpublisering
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Logg deg inn på portalen som du pleier. Velg deretter Bibliotek i venstre kolonne.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
23. Spillere For spillere i Postenligaen og 1.div.
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

10 regler for å skrive for web En lærefil fra www.nettredaktor.no © 2004 Nina Furu (lærefil og eksempler) © Hanne Bauer, Gazette as (formulering av reglene)

1. Tenk på målgruppen Hvem er ditt publikum? Dann deg et bilde av hvem du skal kommunisere med, og skriv teksten deretter.

(- Men vil ungdom egentlig ha dette? Etter min mening er Målgruppe: Ungdom (- Men vil ungdom egentlig ha dette? Etter min mening er dette mye kaos og fint lite kommunikasjon)

Målgruppe: Oppegående og informasjonssøkende brukere

2. Skriv kort og konsist Skriv bare halvparten så langt som du ellers ville gjort Tekster som er lenger enn én skjermside blir ofte skrevet ut. Hvis du er nødt til å skrive langt, så lag et sammendrag av teksten i starten.

Aargh! Klarer noen å lese dette?

det blir med kortere tekst, ryddig tekst og ryddige linker (men mer om Se hvor mye mer behagelig det blir med kortere tekst, ryddig tekst og ryddige linker (men mer om det senere)

Ta ”heis-testen” Tenk deg at du står i en heis og døren begynner å lukkes. En du kjenner kommer forbi og spør deg hva du skriver om for øyeblikket. Det du rekker å svare før døren går igjen, er konklusjonen din. Bruk denne i overskrift/ingress!

3. Den omvendte pyramiden Plasser det du ønsker at brukerne skal få med seg helt i starten av teksten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon. Tenk tabloidavis – der skrives det alltid på denne måten. Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av siden.

Dårlig bruk av det første øyet møter! Er virkelig ISBN-nummeret det viktigste med denne boken??

Her kommer det viktigste først, og du behøver ikke lese hele saken. Godt eksempel! Her kommer det viktigste først, og du behøver ikke lese hele saken.

4. Del opp teksten i avsnitt Del opp teksten i avsnitt med jevne mellomrom. Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord. Presenter bare ett poeng i hvert avsnitt.

100 ord Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100 ord når man skal sette seg ned og skrive det for papir eller skjerm? Hvor mye er egentlig 100

Oj, oj, oj …

Mye mer lettlest med en gang!

5. Bruk titler og mellomtitler Viktig for at teksten skal være enkel å skumlese. Tittelen skal fortelle hva teksten handler om. Mellomtitlene skal hjelpe brukerne å finne frem til det de er ute etter. Første ord i tittelen skal være viktig. Titlene dukker opp i søkemotorer.

Meningsbærende mellomtitler: Lettlest og behagelig!

6. Uthev viktige ord og setninger Uthevinger gjør det enklere å skumlese teksten. Bruk fet skrift. Ikke bruk understreking, som kan forveksles med lenker. Ikke bruk versaler til utheving. Store bokstaver er tunge å lese – dessuten ser det ut som om du SKRIKER

Ingenting meningsbærende møter øyet!

Å utheve ALT er selvfølgelig like galt som ikke å utheve noe

meningsbærende stikkord Men når enkelte meningsbærende stikkord er uthevet, bedrer det lesbarheten ganske betraktelig!

7. Bruk lister og punkter Presenter viktig faktainformasjon ved hjelp av lister. Ikke pakk det du ønsker å si inn i en masse unødvendige ord.

Enkel og ryddig opplisting

8. Begrens bruken av lenker Bruk lenker med måte Samle nyttige lenker på ett sted på siden Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukerne skjønner hvor de peker Si fra hvis en lenke fører til en ekstern side

Lenker er distraherende for brukerne Lenker er distraherende for brukerne. Det er derfor ikke lurt å skrive et avsnitt, for så å fylle det med en mengde invitasjoner til brukeren om å besøke andre nettjenester. Da vil brukeren forsvinne andre steder før du vet ord av det. Eksempler Ikke slik: Klikk her for å lese min CV Men slik: Les min CV Ikke slik: Klikk her for å se på bilder fra ferien. Men slik: Bilder fra Marokko.

Her har vi kanskje tatt av litt på lenkebruk, eller ..?

Ryddige lenker, samlet på ett sted

9. Lange dokumenter som vedlegg Brukerne leser sjelden lange dokumenter rett fra skjermen. Presenter derfor lange referater, rapporter osv. som vedlegg i Word som brukerne kan printe ut. Skriv et kort sammendrag som kan leses av dem som ikke skriver ut dokumentet.

Her finner du enkelt nedlastingsfilene

10. Les korrektur Det er lettere å lese korrektur før du har publisert teksten på web. Få en utenforstående til å lese gjennom teksten du har skrevet. Samarbeid: Lag skriveregler om nødvendig.

ordet ”Internett” på flere Å skrive for eksempel ordet ”Internett” på flere forskjellige måter på samme side er ikke bra

Konklusjon: Følg de 10 reglene, og du kommer til å lage mye, MYE bedre web-kommunikasjon!