SLT SLT er en modell for Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge. Utgangspunktet for SLT-modellen er at kriminalitet kan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Advertisements

Bevisst kommunikasjon innad og utad
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Nordisk tilsynskonferanse
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
”BARNAS PROBLEMER ER IKKE INNDELT I FAG- OMRÅDER, FORVALTNINGSNIVÅ ELLER I KONTORER. UTFORDRINGEN ER DERFOR Å SE HELE BARNET OG I TILLEGG Å FLYTTE KOMPETANSEN.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
SLT Gran kommune og Lunner. Lafton inn i alle SLT-møter
Prosjektoversikt.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Lek og Læring i barnehagen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Politisk påvirkning.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
UTEKONTAKTEN I ASKER Avdeling skolebarn og ungdom Barne- og familieeneheten.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Hvordan forebygge mobbing?
En introduksjon.
Lars Sjøløkken, SLT-koordinator Strategi og samfunn
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Temamøte: forebygging i Malvik Kommune
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
Samarbeid og medbestemmelse
BTI- Stord kommune.
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Høstrapport – tall og statistikk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

SLT SLT er en modell for Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge. Utgangspunktet for SLT-modellen er at kriminalitet kan forebygges og bekjempes. Det er mange, både enkeltpersoner, organisasjoner og offentlige instanser som ser det som sin oppgave å delta i arbeidet. Det er med andre ord mange aktører på den arenaen som kan kalles kriminalitetsforebygging.

Målgrupper SLT har barn og unge som sin viktigste målgruppe, både enkeltindivid og grupper.

Organisering på tre nivå: Politiråd for Gran- og Lunner kommune (styringsgruppe som etablerer overordnede rammer) Fordi forankring på topplan har vist seg nødvendig. Rådmenn, Lensmann, ordførere og SLT-koordinator. Koordineringsgruppe (arbeidsutvalg med avgjørelsesmyndighet) Fordi noen må tenke konstruktivt og sørge for at beslutninger settes ut i livet Utføringsnivå (det konkrete arbeidet) Fordi uten dette blir det ikke noe av noe. Eksempler er kulturkontoret, psykisk helse, barnevern.

Oppgaver i politiråd Styringsgruppens oppgaver er å etablere de overordnete rammene for kommunens totale innsats for forebygging av kriminalitet blant barn og unge. Det gjelder kartlegging, drøfting av virksomheten, utarbeiding av mål og evaluering. Aktuelle saker som skal til politisk behandling, drøftes i styringsgruppen. Det er en helt sentral oppgave for styringsgruppen å innarbeide denne virksomheten i det lokale planverket og sikre innføringen av kriminalitetsforebygging i så vel det kom- munale planarbeidet som i politiets organisasjon.

Oppgaver i koordineringsgruppa: legge til rette for informasjonsutveksling systematisere og koordinere de forskjellige tiltakene skape prosess om prioriteringer initiere nye sektorovergripende tiltak gi råd samle og systematisere konkret erfaring evaluere og formidle resultatene

Politiets rolle i SLT-arbeidet Være en aktiv del av SLT. Synlig tilstedeværelse og kommunikasjon med barn og unge. Delta i felles prosjekt gjennom SLT-arbeidet. Avdekke kriminelle handlinger, og sette inn tiltak mot uheldige miljø under utvikling. Samarbeide med foreldre og andre i nærmiljøet(foreldremøter). Delta i holdningsskapende arbeid.

Erfaringer SLT er en modell for samordning, ikke et nytt aktivitetsprogram. Samordningen fungerer bare optimalt når det forankres på toppen i kommune og politi. Samordningen fungerer best etter hensikten når det tilsettes en koordinator.

SLT er en modell for samordning, ikke et aktivitetsprogram. Målet er å få mer effekt ut av allerede igangsatte tiltak ved at forskjellige instanser støtter og utfyller hverandres arbeid. Det er ikke noe poeng å sette i gang så mange nye aktiviteter og møtepunkter som mulig. Dersom SLT oppfattes som et aktivitetsprogram, blir resultatet et penge- og ressurskrevende merarbeid som blir mer til frustrasjon enn til besparelse og gevinst.

Samordningen fungerer bare optimalt dersom det forankres på toppen innen kommunen og i politiet. Det må ligge bevisst politisk vilje bak samordningen, og kommunens og politiets ledelse må sitte sentralt i styrende organ. Dersom ikke ansvaret plasseres på toppen, blir det fort glemt og oppfattet som et særanliggende for spesielle ildsjeler.

Når barn og unge begår kriminalitet, slås det ofte stort opp Når barn og unge begår kriminalitet, slås det ofte stort opp. Mediene er sterkt medvirkende til å gi et bilde av unges lovbrudd som er temmelig skjevt. Kartlegging og analyse av barn- og unges atferd er helt sentralt som utgangspunkt for strategier og tiltak i rammen av SLT.

Det er minst fem måter å få kunnskap om barne- og ungdomskriminaliteten: Den første er den offentlige kriminalstatistikken. Den kommer årlig, men som kjent er det en kunst å lese statistikk. Vi må regne med såkalte mørketall. Sirus. Den andre er selvrapporteringsundersøkelser. Info fra ungdommen selv. Eksempel er ungdomsråd. Den tredje er det lokale politiets nedtegnelser og statistikkførsel basert både på anmeldelser og observasjoner i miljøene. Den fjerde er fagpersoners kjennskap til enkeltpersoner og miljø. Den femte er forskning som foretas av forskjellige høgskoler, universitet og frittstående forskningsinstitutt. For å være i forkant av problemene må de som jobber etter SLT-modellen holde seg à jour på alle de fem områdene.

Suksess-kriterium: Et overordnet mål for SLT-arbeidet er å få alle til å samordne innsatsen og jobbe mot felles mål. Det å møtes å snakke sammen er viktig. Men, finn effektive møtepunkter. Viktig å ikke møtes for møtes skyld.

Samarbeid med ungdommen! Få førstehåndskunnskap om ungdomsmiljøet direkte fra ungdommen selv. Ungdomsråd Ungdomsklubber Andre arenaer der ungdom ferdes

SLT i Gran kommune Politiråd Koordineringsgruppe SLT-fagteam ved ungdomsskolene Er implentert i Ruspolitisk handlingsplan Foreldrenettverk i grunnskolen TRG-tverrfaglig rusforebyggende gruppe Nattevandrerne/frivillighetssentralen Ung@Gran. Bok og facebookside. Spørreundersøkelsen «Ung i Gran» 2011 Kulturkontoret med byggende aktiviteter. Kultur-og helsenettverk. Inntaksteam(helsesøstertjenesten, PP-tjenesten, psykisk helse og barnevern). Familieveiledning Ungdomsråd. Førstehåndskunnskap ungdom

Kriminalitetsforebygging Primær, sekundær og tertiær forebygging Denne måten å sortere på kan også være ganske nyttig. Primærforebyggende tiltak er det holdningsskapende arbeidet. Tiltak av denne kategorien er ofte identiske med tiltak som betegnes som proaktive. Sekundærforebyggende tiltak er ofte både proaktive og reaktive. Bekymringsamtaler, alternativt skoletilbud med mer. Tertiærforebyggende vil alltid være reaktive. De settes inn når problemene allerede har oppstått og noe må gjøres.(TRG, politi)

Situasjonell forebygging Dette er forebyggende tiltak som tar utgangspunkt i situasjoner hvor kriminalitet er en mulighet. Drosjekøer, parkeringsplasser, utesteder ved stengetid, natt til syttende mai for å nevne noen.

Byggende og forebyggende tiltak Det foregår mye godt barne- og ungdomsarbeid i Norge, men det er feil å kalle alt godt barne- og ungdomsarbeid for kriminalitetsforebyggende arbeid. Det er greit å skille mellom byggende og kriminalitetsforebyggende arbeid. Byggende tiltak er alle gode oppveksttiltak hvis hovedanliggende er å skape gode livsvilkår for barn og unge. Arbeidet som drives i skole, barnehage, kommunale fritidstiltak og frivillige organisasjoner, er i all hovedsak byggende aktivitet. Målgruppen her er alle. Dette arbeidet utgjør selve fundamentet i oppvekstmiljøet, og er forutsetningen for at også forebyggingstiltak skal kun- ne virke. Kultur- og fritidstiltak for barn og unge verken bør eller skal begrunnes ut fra et kriminalitetsforebyggende perspektiv, men ut fra aktivitetenes egenverdi, og ut fra den byggende effekt slike tiltak har. Det kan ikke gjentas for ofte hvor viktige disse byggende tiltakene er. At de har en kriminalitetsforebyggende bieffekt er likevel et stort tilleggsgode som SLT kan dra nytte av. Kriminalitetsforebyggende tiltak avgrenses til målrettet arbeid for å hindre at enkeltpersoner eller grupper i faresonen skal videreutvikle problemer. Slike tiltak forutsetter kunnskap om både personer og situasjoner. Her vil målgruppen være de som registreres i faresonen.

SLT-byggende eller forebyggende? Byggende tiltak Alle gode oppveksttiltak (skole, barnehage, fritidstiltak, frivillige organisasjoner osv). Fundamentet i et oppvekstmiljø Målgruppe: Alle Forebyggende tiltak Målrettet arbeid for i hindre videreutvikling av problemene enkeltpersoner (unge) eller grupper av unge Målgruppe: De som registreres i faresonen

Suksess-kriteriumer: Skal SLT lykkes, må det integreres som en selvfølgelig del av kommunenes arbeid på alle sektorer. I arbeidet mot kriminalitet trenger vi ikke først og fremst de gode rådene, men handling!

Oppgaver for SLT På styringsnivå: Samle kunnskap og viten om barns og unges oppvekstvilkår hva som finnes av aktiviteter i kommunen Kartlegge og analysere tegn på kriminell aktivitet, mistilpasning og problem mulige lokale årsaker til disse forholdene

SLTs oppgaver forts. På grunnlag av denne viten skissere lokale muligheter foreslå en samlet lokal plan for SLT-arbeidet utarbeide hjelpestoff og kurstilbud bidra til at kommunen får en konstruktiv barne- og ungdomspolitikk analysere kriminalitetsutviklingen og vurdere effekten det forebyggende arbeidet sørge for at kriminalitetsforebyggende hensyn tas inn i kommunens ordinære planverk

Koordinatoren – organisatorisk Kulturkontoret for Gran og Lunner kommuner 20 % Stilling

Taushetsplikten en hindring? Hensikten med taushetsplikten er å beskytte klienten, i dette tilfellet barna og de unge. Kan være til hinder, men er ofte nødvendig. Ved samtykke lettes arbeidet.

Skape enighet Det må skapes enighet om hva som er problemet og hvordan det skal løses. Det må også skapes enighet om hva som er barn og unges beste.

Økonomi Samordning kan gi en rasjonaliseringsgevinst både økonomisk og tidsmessig, men dette er selvfølgelig vanskelig å bevise. Vanskelig å bevise effekten av forebyggende arbeid.

Hindringer Samarbeid er merarbeid Manglende felles problemforståelse Manglende informasjon Økonomi som rammefaktor Etatskulturer Profesjonskrig Forebygging kan vanskelig måles Taushetsplikten Propper i systemet

Åpne for samarbeid SLT-modellen forutsetter at politiet og de ulike fagområdene i kommunen stiller med åpne og fleksible sinn.

Hindringer til tross: Forebygging er bedre enn brannslukking!

Mer info om SLT i Norge? www.krad.dep.no