Nordisk biogasskonferens

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Biogass – hvordan bør biogass- satsningen i fylket styrkes? Henrik Lystad Biogasskonferanse for Østfold Sarpsborg, 23. mai 2013.
Advertisements

Alger, fiskefór og biodrivstoff
Teknologidirektør Asbjørn Høivik Lyse Energi AS
Erfaringer med biogass i Østfold fylke
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Informasjons- og dialogkonferanse
Biogassprosjekter Østfoldforskning AS
Biogass – kost/nytte – mulighetenes kunst
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Markedsinformasjon Helse Bergen HF - Prosjektkontoret
Høyhastighetsutredningen
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
Klima og fallskjermhopping
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Enovas time Status og muligheter Fjernvarmedagene , Petter Hersleth, Enova.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
Erfaringer med dampleveranse til industri - basert på avfallsforbrenning Fjernvarmedagene september, Oslo.
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Slik gjør vi det! Veileder for bygging av ladestasjoner.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
Biogass 11 Ørlandet 8.mars 2011 Enovas støtteprogram for produksjon av biogass Jens Musum Enova SF.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi satser på fjernvarme
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Fornybar kraft og varme
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Ressursoptimalisering eller problemløsning
ENERGIFORUM BIOGASS Miljøstiftelsen Bellona 19.Juni 2009 Tone Knudsen
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Biogassproduksjon ved kommunale avløpsrenseanlegg.
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Forpliktende samarbeid for å redusere klimagassutslipp Klima Østfold.
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Transportnyheter Jernbaneverket v/Helle Toft. Status Tilgjengelige stasjoner 2012: : 102 Universelt utformede stasjoner 2012: 2 (Heggedal, Spikkestad)
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Zero Emission Resource Organisation
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Øra Industripark Nettverk for økt energiutnyttelse og overgang fra fossil til fornybar energi KRONOS TITAN AS.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
Stiftelsen Østfoldforskning  STØ SMARTiNG I perioden ble det satt av 55 mill. til utbygging av gang- og sykkelveier. I hvor stor.
HR nettverk Østfold - Bakgrunn og rammer. Morten Oppegaard, rådgiver.
Driftsassistansen i Østfold IKS Tor Gunnar Jantsch Energiforum Østfold 20. april, 2016.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Fossilfrie maskiner.
Østfoldstatus kommuneproposisjonsmøte Rakkestad 15. mai 2017
Busser på biogass i Trondheim
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Virksomhet barnehage i finanskomiteen
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Nordisk biogasskonferens Skive, 31. jan 2013 – Joakim Sveli

Hvorfor arbeider vi med dette? Den globale og den nære delen Vindstille dager og mye trafikk – våkner om natten med pustebesvær

Risikostyring Den globale delen Hva er god risikostyring

Østfold

Biogass i Østfold – status produksjon Saugbrugs, 750’ NM3 Potensial 2,5 mill NM3 oppgradert FREVAR – 4 mill NM3 rågass Vår 2013 Tomb - eget bruk Biotrinn ved kommunale avløpsanlegg – eget bruk

Biogasspotensialet - Case Rakkestad Vi har gjennomført analyser knyttet til råvarepotensial – brukt GIS for å samle data

Biogasspotensialet - Case Rakkestad 1. Juli kommer 97 busser gradvis i drift – to nye fyllestasjoner Hva har skjedd i Østfold Bussanbud Nedre Glomma, Råde, Hvaler Eidsberg og Rakkestad Tilbud både på biogass og diesel (miljøkriterier 20%) Landet på biogass, 97 biogassbusser

Biogassbusser i Nedre Glomma 97 busser + reserve 4,64 mill km – 1,62 mill liter diesel – ca 4 400 tonn CO2 Ca 2,92 t Nox 7,2% høyere kostnad totalt – fra 125 mill til 134 mill per år Anlegg, busser, drift

Hvordan kom vi dit? Økonomiplan 2012-2016 Tidligere erfaring med og vilje til å satse på biogass Prosjekt Biogass Østfold – regional utvikling Budsjett 2012: Konkrete satsninger 2012: I kommende anbud på buss legges det til grunn at flest mulig av bussene skal gå biogass Økonomiplan 2012-2016 Trafikkproblemene og utslippene fra biltrafikken er Østfolds største miljøproblem. Dette vil vi redusere ved å dempe biltrafikken ved hjelp av bedre kollektivtilbud og mer gods over fra vei til bane, ved å gå over til biogassdrift på bussene og ved å legge til rette for ladestasjoner for el-biler Anbud med to priser – biogass og diesel Under Samferdsel: Bussene i Østfold skal gradvis gå over til gassdrift, etter hvert som det blir mulig å skaffe miljøvennlig biogass. Konkrete satsninger 2012: I kommende anbud på buss legges det til grunn at flest mulig av bussene skal gå biogass Trafikkproblemene og utslippene fra biltrafikken er Østfolds største miljøproblem. Dette vil vi redusere ved å dempe biltrafikken ved hjelp av bedre kollektivtilbud og mer gods over fra vei til bane, ved å gå over til biogassdrift på bussene og ved å legge til rette for ladestasjoner for el-biler

Biogass i Østfold – status infrastruktur Øra industriområde, Fredrikstad Østsiden, Fredrikstad Sarpsborg Moss/Askim/Råde Infragreen Trekk frem Askim Vi har kr 500 000, støtte fra Transnova på

20% antall kjøretøy på fornybar drivstoff i Østfold innen 2020