Nordisk biogasskonferens Skive, 31. jan 2013 – Joakim Sveli
Hvorfor arbeider vi med dette? Den globale og den nære delen Vindstille dager og mye trafikk – våkner om natten med pustebesvær
Risikostyring Den globale delen Hva er god risikostyring
Østfold
Biogass i Østfold – status produksjon Saugbrugs, 750’ NM3 Potensial 2,5 mill NM3 oppgradert FREVAR – 4 mill NM3 rågass Vår 2013 Tomb - eget bruk Biotrinn ved kommunale avløpsanlegg – eget bruk
Biogasspotensialet - Case Rakkestad Vi har gjennomført analyser knyttet til råvarepotensial – brukt GIS for å samle data
Biogasspotensialet - Case Rakkestad 1. Juli kommer 97 busser gradvis i drift – to nye fyllestasjoner Hva har skjedd i Østfold Bussanbud Nedre Glomma, Råde, Hvaler Eidsberg og Rakkestad Tilbud både på biogass og diesel (miljøkriterier 20%) Landet på biogass, 97 biogassbusser
Biogassbusser i Nedre Glomma 97 busser + reserve 4,64 mill km – 1,62 mill liter diesel – ca 4 400 tonn CO2 Ca 2,92 t Nox 7,2% høyere kostnad totalt – fra 125 mill til 134 mill per år Anlegg, busser, drift
Hvordan kom vi dit? Økonomiplan 2012-2016 Tidligere erfaring med og vilje til å satse på biogass Prosjekt Biogass Østfold – regional utvikling Budsjett 2012: Konkrete satsninger 2012: I kommende anbud på buss legges det til grunn at flest mulig av bussene skal gå biogass Økonomiplan 2012-2016 Trafikkproblemene og utslippene fra biltrafikken er Østfolds største miljøproblem. Dette vil vi redusere ved å dempe biltrafikken ved hjelp av bedre kollektivtilbud og mer gods over fra vei til bane, ved å gå over til biogassdrift på bussene og ved å legge til rette for ladestasjoner for el-biler Anbud med to priser – biogass og diesel Under Samferdsel: Bussene i Østfold skal gradvis gå over til gassdrift, etter hvert som det blir mulig å skaffe miljøvennlig biogass. Konkrete satsninger 2012: I kommende anbud på buss legges det til grunn at flest mulig av bussene skal gå biogass Trafikkproblemene og utslippene fra biltrafikken er Østfolds største miljøproblem. Dette vil vi redusere ved å dempe biltrafikken ved hjelp av bedre kollektivtilbud og mer gods over fra vei til bane, ved å gå over til biogassdrift på bussene og ved å legge til rette for ladestasjoner for el-biler
Biogass i Østfold – status infrastruktur Øra industriområde, Fredrikstad Østsiden, Fredrikstad Sarpsborg Moss/Askim/Råde Infragreen Trekk frem Askim Vi har kr 500 000, støtte fra Transnova på
20% antall kjøretøy på fornybar drivstoff i Østfold innen 2020