HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Litt mer om PRIMTALL.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Barn og unges rett til deltakelse
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Kommunene som aktive eiere
Den ideelle kommunesammenslåing
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Formelt interkommunalt samarbeid
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Malverk intern produktopplæring
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Advokat Øyvind Renslo, KS
Signe Louise Berthelsen
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Departementets styring og styrenes rolle
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17 HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17. februar 2006 v/ daglig leder Jan Lunder og seniorrådgiver og adv. Vibeke Resch-Knudsen, KS-K as

Disposisjon - eierskap § 13. UTTREDEN OG OPPLØSNING De første 5 år etter videreføring av selskapet kan ingen av eierne tre ut av selskapet. Forslag om ut-treden av selskapet meddeles representantskapet skriftlig minst et år før planlagt uttredelsestidspunkt. Kommunenes eierskap til HMTS IKS generelt, HMTS spesielt HMTSs utfordring i forhold til eierne

Langsiktig verdiskapning LANGSIKTIG KORTSIKTIG Eierverdier Langsiktig verdiskapning LANGSIKTIG KORTSIKTIG Kommune og eier perspektiv -hva ønsker eierne å få ¨rapportert fra selskapet? Kunde perspektiv -hva er Kundene opptatt av? Styring av arbeidsprosesser Styring av kundeprosesser Inovasjonsprosesser Regulerende og sosiale prosesser Intern perspektiv Lærings- og vekst perspektiv Verdiene i selskapet som gir virksomheten mulighet til å mobilisere og ivareta prosessen av endringer som forutsettes for å iverksette virksomhetens strategi

Avklaringer før selskapsetablering Hvorfor organiseres tjenesten i selskaper? Finnes andre alternativer? Hvilken selskapsform passer best for denne tjenesten og for vår kommune? Hvordan ivaretas eierskapet i vår kommune? Husk politisk forankret beslutning!

Den bevisste eier (1) Bevisst sitt formål med å etablere eller investere i selskapet Hvorfor etablerte de 11 kommunene selskapet? Har eierne noen bevisst strategi med HMTS? Vurderer hva slags styre selskapet skal ha (kompetanse) og så opprettholder distanse og overblikk Velges styre strategisk?

HVORDAN IVARETAS EIERSKAPET I HMTS? Den bevisste eier (2) Opptatt av selskapets formål og forretningsidé, strategi, utvikling og fremtid Skapes det rom for langsiktig tenkning eller kun kortsiktig effektivitet og prisfokus? Definerer sine forventninger til styret gjennom informasjon, samspill og rådgivning Hva forventer eierne av styret i HMTS? HVORDAN IVARETAS EIERSKAPET I HMTS?

Interkommunale selskap

§ 9. REPRESENTANTSKAPET Representantskapet er øverste organ for selskapet og sammensettes slik: For kommunene Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Meløy, Saltdal, Steigen, Sørfold, og Hamarøy: Som representantskapet for Salten Forvaltning IKS. Værøy kommune: 1 representant Røst kommune: 1 representant Ved endring av eierforholdet, vurderes representantskapets sammensetning. Representantskapets medlemmer med personlige varamedlemmer for Røst og Værøy, velges av kommunestyrene i disse kommunene for en periode på 4 år, i samsvar med den kommunale valgperioden. Øvrige medlemmer og varamedlemmer velges tilsvarende som for Salten Forvaltning IKS. IKS § 10. STYRET Styret til selskapet skal ha 4 medlemmer med personlige varamedlemmer. Styremedlemmer og varamedlemmer blir valgt for 2 år av gangen, likevel slik at halvparten er på valg etter loddtrekning etter første året. Ett av styrets 4 medlemmer velges av og blant de ansatte. Kommunestyre 3 (1/3) Kommunestyre 1 (1/3) Kommunestyre 2 (1/3) Representantskapet Styret Daglig leder

Interkommunale selskaper Hjemmel: IKS-loven av 29. januar 1999 nr. 6 Kun fylkeskommuner, kommuner og IKS kan være deltakere, jf. § 1 Ubegrenset ansvar innenfor sin eierandel, jf. § 3 Kommunal instruksjonsrett kun gjennom sin representant i representantskapet, jf. § 7 første ledd Representantene har personlige varamedlemmer, jf. § 6 første ledd Styret samme myndighet og ansvar som styret i andre selskaper (AS), jf. §§ 13 og 38 Daglig leder forestår daglige ledelse av selskapet, som ikke omfatter saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller av stor betydning, jf. § 14

Innskuddsrett/-plikt § 5 første ledd: ”Den enkelte deltaker plikter ikke å gjøre innskudd i selskapet i større utstrekning enn det som følger av selskapsavtalen eller av loven her.” § 18 tredje ledd: ”Dersom selskapets budsjett forutsetter tilskudd fra deltakerne, er budsjettet ikke endelig før kommune- eller fylkeskommunedeltakernes budsjetter er behandlet etter kommuneloven § 45 nr. 4, for såvidt angår tilskuddet.” § 30 annet ledd (første setning): ”Utløsningssummen fastsettes til andelens nettoverdi ved oppsigelsesfristens utløp. Utløsningssummen kan likevel ikke overstige verdien av deltakerens innskudd.”

Begrunnelsen for at kommunen eier HMTS og motivasjonene for å eie selskapet § 2. FORMÅL I samsvar med rammebetingelser gitt av selskapets eiere samt gjeldende regelverk og delegering av myndighet, er formålet med selskapet å: Utføre saksbehandling, tilsyn og veiledning vedrørende biologiske, kjemiske, fysikalske og tekniske forhold innenfor folkehelse, miljørettet helsevern og forurensning. Tilføre samfunnsmedisinsk kompetanse. Gjennomføre utredninger, tilrådinger og prosjekter overfor kommune eller andre. Samarbeide med og videreutvikle de tjenestene som er lokalisert ute i de ulike kommunene. Oppgave tillagt kommunene i følge særlov, vil betinge hjemmel i særlov eller unntak fra særlov som vilkår for at oppgaven kan overføres til interkommunalt selskap. Styret kan bestemme at selskapet også kan påta seg andre oppgaver enn det som ovenfor er nevnt. Selskapet kan ut fra krav om habilitet, uavhengighet og integritet om nødvendig være oppdelt i tilstrekkelig antall underenheter ut fra virksomhetsfelt med atskilte budsjett og regnskap. Selskapet kan delta i andre selskap.

Spørsmål: Hvordan oppfatter dere som eierkommuner HMTS som selskap? Tjener selskapet sin hensikt? Er styringsdialogen formålstjenelig og hensiktsmessig? Hvilke krav stiller dere som eiere til HMTS?

Kommunene som kunder av HMTS

Disposisjon Kommunene som kunder av HMTS Hvilke oppgaver ivaretar HMTS for eierne? Hvordan oppfatter kommunen selskapet som kunder av HMTS? Forholdet kommunen som eier og kunde av selskapet

Eier strategi Hvorfor skal kommunen eie selskapet? Hva må være forutsetningene for å eie?

Virksomhetens strategi Hvorfor skal kommunen/kundene kjøpe tjenester av selskapet? Hvordan og med hvem kommuniserer selskapet med i forhold til eier og kunde?

Virksomhetens strategi Hvorfor skal kommunen(e) fortsatt ønske å eie selskapet også i fremtiden? Økonomi Tjenester Kompetanse i organisasjonen Kommunikasjon

”Hvordan oppfatter kommunene som kunder HMTS som selskap?” Gruppeoppgaver: ”Hvordan oppfatter kommunene som kunder HMTS som selskap?”

Eiers forhold til selskapet Representantskap/ generalforsamling Politisk nivå Eierforhold (vedtekter og selskapsavt.) selskap kommunen Driftsforhold (driftsavtaler) Administrativt nivå Daglig leder

Samfunnsansvarlig forretningsdrift

Noen tolkninger: Brundtland definisjon: En utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter for å tilfredsstille sine behov KS Bedrift: Produserer tjenester som som dekker innbyggernes grunnleggende behov og har derfor fokus på selve tjenesten som drivkraft. Er opptatt av kvalitet, effektivitet og langsiktighet. Har eiere som pløyer det meste av avkastningen tilbake til samfunnet. Skal sikre eierne rimelig avkastning på investeringene. Har ledere som bruker samfunnsansvaret strategisk.

Forholdet til markedet og innbyggerne Forstå kundenes ønsker og levere varer og tjenester med høy kvalitet bedre enn konkurrentene til en rimelig pris. Kunnskap faglig på høyden og gi kundene gode råd. Serviceinnstilt og imøtekommende ”kunden har alltid rett!”

Forholdet til offentligheten og samfunnet Etterlever samfunnets rammebetingelser, opptatt av å gi mest mulig forutsigbare og like konkurransevilkår for alle aktører. Opptatt av langsiktige virkninger av produkter og tjenester som leveres.

Forholdet til eierne Sikrer eierne rimelig avkastning på investerte midler. Forvente at eierne investerer langsiktig og derfor lar bedriften selv disponere sine ressurser utover et rimelig utbytte.

Forholdet til de ansatte Respektere og etterleve arbeidslivets skrevne og uskrevne regler. Tilrettelegge for at de ansatte kan arbeider effektivt, øker sin kompetanse, og at denne kommer til nytte i bedriftens virksomhet.

Oppsummert handler det om… Hva bedriften kan gjøre, og ikke hva den må gjøre. Det handler om muligheter, og ikke krav. Samfunnsansvar er å ta hensyn til de økonomiske, miljømessige og sosiale konsekvenser av virksomheten i forhold til eiere, kunder, ansatte og andre interessenter Det krever en forståelse for hvordan virksomheten påvirker det samfunnet de opererer i, og hvem de påvirker OMDØMME KONKURRANSEEVNE

Eierrollen – en ny utfordring Selskapene forventer utøvelse av eierskap Få kommuner har utviklet eierstrategier Få eiere uttrykker langsiktige forventninger til selskapene Kortsiktig gevinst prioriteres foran langsiktige hensyn Investeringsbehov og langsiktig forsyning vektlegges i mindre grad Behov for mer strategisk tenkning i oppnevnelsen av styremedlemmer Eierskapsutøvelse er en generell utfordring - ikke bare i forhold til samfunnsansvar

Eierne kan påvirke til samfunnsansvar Uttrykke konkrete forventninger og stille krav til ledelsen: Identifisere risiko og muligheter knyttet til samfunnsansvar Følge opp mål, strategier og handlingsplaner Hvilke verdier selskapet skal bygge på Relasjoner til interessenter Kartlegge kostnader og gevinster ved ulike valgalternativer Rapportere åpent og gjennomsiktig Sammensetning av styret

Etiske retningslinjer De beste etiske retningslinjer kan ikke beskytte mot dårlig oppførsel av enkeltindivider Etiske retningslinjer kan aldri være selskapets eneste instrument i kampen mot korrupsjon og/eller uetisk oppførsel

Du er på riktig vei hvis: Ledelsen (og styret) har akseptert og forstått etiske retningslinjer. Ledelsen har sikret at etiske retningslinjer er akseptert og forstått av alle ansatte. At noen i organisasjonen er ansvarliggjort for å sikre relevans og kontinuitet for alle berørte.

Kortene på bordet.. Vet selskapet hva slags type uakseptabel oppførsel som kan forekomme blant de ansatte? Hva er risiki i selskapet? Hvilken skade kan oppstå? Hva bør prioriteres? Vår integritet? Evaluering

De ansatte i HMTS – hva har de forpliktet seg på? Etiske retningslinjer vedtatt og gjort gjeldende fra 06.06.05 Gjelder for alle ansatte og alle tillitsvalgte For de ansatte en del av arbeidsavtalen Forpliktelse på holdninger og atferd Forpliktelse på integritet og habilitetsvurderinger

De ansatte.. Miljøforsvarlige og miljøetiske Prosedyrer ved tvil For omfattende? For vankelig å etterleve? Styrets rolle? Daglig leders fullmakter og handlingsrom?

Selskapets image – ønsket omdømme Ethvert selskap er preget av sitt omdømme Hva er ønsket omdømme for selskapene? Ta tak i de positive elementene – det er de som bygger (SWOT) Hvilken atferd er det som underbygger det omdømmet? Handler om å ta et bevisst grep!

Definisjon på omdømme Alle de assosiasjoner som interessentene får om en virksomhet. Det er for eksempel kombinasjonen av alt de har av kjennskap til virksomheten. Denne er med andre ord en vurdering basert på forståelse og fortolkning.

Den STORE utfordringen: Verdier +Atferd + Kultur = OMDØMME!

Tjenester Hvorfor skal innbyggerne kjøpe tjenester fra oss og ikke fra andre aktører i markedet (kan også være andre kommuner)?

Strategisk prosess Samfunnsansvarlig forretningsdrift Avkastning, lønnsomhet, etikk, forhold til styre og ledelse Pris, kvalitet, kundebehandling og service Etikk, miljø, likebehandling, gjennomsiktlig, lover og regler mm Kommunestyret EIER KUNDE OMGIVELSER = Rådmann Kommunestyret Rådmann STYRET LEDELSE Eksternt: Omdømme og resultat ANSATTE Internt: Organisasjon og ledelse HMS, personalpolitikk, arbeidsforhold mm

Hva er forventet av HMTS?

Disposisjon Rammer for HMTS`s drift Muligheter og juridiske begrensinger for selskapet Samfunnsutviklerrollen