Tilpasset opplæring i en inkluderende skole
Tilpasset opplæring God og variert opplæring som flest mulig elever får utbytte av Ikke kun individuell tilrettelegging av opplæring Hensynet til fellesskapet skal gå foran hensynet til individet Tilpasset opplæring er likeverdig opplæring dersom den enkelte lærer innenfor klassens rammer og så langt det er mulig og forsvarlig, tar hensyn til den enkelte elevs evner, sosiale bakgrunn og kulturelle forutsetninger.
Kari, Silje, Ingrid, Maren, Elisabeth Skolen - en lærende organisasjon? Kari, Silje, Ingrid, Maren, Elisabeth
En lærende organisasjon Tre beskrivende faktorer: Fremadrettet med fokus på muligheter Jobbe i fellesskap på en systematisk måte Skaper kunnskap på en utadrettet måte
Skolen som lærende organisasjon En lærende skole innbærer ikke bare elevenes læring, men også lærernes og administrasjonens læring. En skole må lære gjennom læring. For at skolen skal være en lærende organisasjon som er preget av læring på alle plan, bør organiseringen av skolen ta hensyn til dette ved å inkludere alle i prosessen og arbeidet med målene.
Skolen som lærende organisasjon Selvfornyende praksis Samarbeidsorientert kultur Kontinuerlig kompetanseutvikling Læring skal prege alle relasjoner Problemorientert utviklingstenkning Godt utviklet pedagogisk og faglig kommunikasjon
Utfordringer i skolen Organiseringsformen Legge til rette for at lærerne skal få hverdagslæring Lavest utnytting av forskningsbasert kunnskap Tradisjonene står sterkest Undersøkelser viser at lærerne lærer hele tiden
Tilpasning og inkludering - i en lærende skole En inkluderende skole; en inkluderende praksis Samarbeid henger sterkt sammen med inkludering Dialog, samarbeid og samhandling Skolen må vektlegge nøye planlegging, dialog og bedre koordinering Tilpasset opplæring; en stor utfordring Et større fokus på en skole som en lærende organisasjon kan gi lærerne større handlingsrom Læring foregår på mange måter; gjennom prøving og feiling, ved å imitere og kopiere, bevisst eller ubevisst, formelt eller uformelt. Læring er noe som skjer enten vi vil eller ikke. Det ligger mye i organiseringen av skolen som lærende organisasjon i forhold til om man kan basere læringen på en ønsket og planlagt pedagogikk.
Drøftingsspørsmål Legger norske skoler til rette for at det skal være mulig å gjennomføre tilpasset opplæring i praksis? Hva kan man gjøre på skolenivå for å bidra til at elevene får tilpasset opplæring?