1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering www.ealta.eu.org.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Kampen skole Vår visjon:
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Balance at Hand: Hygienelærebok
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Nasjonalt tolkeregister
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Miljø for Masteroppgaven?
Fremmedspråk og matematikk
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
V/ Leder av Fremmedspråksenteret Steinar Nybøle
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering

2 EALTAs overordnete formål EALTAs formål er å fremme forståelsen for teoretiske prinsipper for språktesting og - vurdering, og å arbeide for at test- og vurderingspraksis i Europa blir forbedret og utvekslet land imellom.

3 EALTAs Retningslinjer for God Praksis er først og fremst rettet mot tre ulike grupper: Personer som er involvert i opplæring av lærere i testing og vurdering testing og vurdering i klasserommet utvikling av tester ved nasjonale eller institusjonelle testenheter eller -sentre

4 Generelle prinsipper som gjelder for alle gruppene: Respekt for studentene/testkandidatene Ansvarlighet Rettferdighet Reliabilitet Validitet Samarbeid mellom de involverte partene

5 EALTAs Retningslinjer for God Praksis i Språktesting og - vurdering

6 Medlemmer i EALTA som er involvert i opplæring av lærere i testing og vurdering, må avklare overfor seg selv og relevante interessegrupper (lærerstudenter, praktiserende lærere, læreplanutviklere):

7 Eksempler Hvor relevant er opplæringen i forhold til studentenes framtidige vurderingsarbeid? Hvor tydelig er prinsippene for testing og vurdering (for eksempel validitet, reliabilitet, rettferdighet, washback) relatert til studentenes kontekst? Hvordan er balansen mellom teori og praksis i opplæringen? I hvor stor grad er studentene involvert i utvikling, utprøving og evaluering av vurderings- prosedyrer?

8 Medlemmer i EALTA som er involvert i testing og vurdering i klasserommet, må avklare overfor seg selv og relevante interessegrupper (spesielt elever/studenter, men også foreldre så langt det lar seg gjøre):

9 Eksempler Hva er formålet med vurderingen? Hvor relevante er vurderingsprosedyrene for elevene ? Hva blir gjort for å sikre at vurderingsresultatene er eksakte og rettferdige ? Hvilke hensyn blir tatt til elevenes synspunkter på vurderingsprosedyrene ? Hvilke tiltak vil bli igangsatt for å fremme elevenes læring ? Hvilke typer tilbakemelding får elevene ?

10 Medlemmer i EALTA som er involvert i testutvikling må avklare overfor seg selv og relevante interessegrupper (lærere, testkandidater, offentligheten) og frembringe svar på spørsmålene nedenfor

11 For å øke kvaliteten på vurderingssystemer og –rutiner, oppfordres testutviklere til å engasjere seg i dialog med beslutningstakere ved ulike institusjoner, direktorater og departementer for å sikre at de er innforstått med både god og dårlig praksis.

12 Eksempler Foreligger det testspesifikasjoner ? Har testutviklerne og oppgaveskriverne relevant erfaring fra undervisning på det nivået vurderingen retter seg mot? Hvilken opplæring har testutviklerne og oppgaveskriverne fått? Blir testene utprøvd? Får sensorene opplæring før hver testavvikling?

13 Eksempler Er det rutinemessig bruk av dobbelsensur på subjektivt vurderte tester? Hva er washback-effekten? Hvilke rutiner er på plass for å sikre at testene holder tritt med endringer i læreplanen? Blir testnivået spesifisert som CEFR-nivå? Hvilken dokumentasjon støtter CEFR- tilknytningen?

14 armensk bulgarsk dansk engelsk (britisk) estisk finsk fransk georgisk gresk italiensk katalansk latvisk litauisk luxemburgsk nederlandsk/flamsk norsk (bokmål +nynorsk) polsk rumensk russisk slovensk spansk svensk tsjekkisk tyrkisk tysk ungarsk Språkversjoner av Retningslinjene ferdigstilt i januar 2007

15 For den fullstendige versjonen av EALTAs Retningslinjer for God Praksis i Språktesting og -vurdering samt de ulike språkversjonene dokumentet finnes i, se