HMS-rapportering i Questback

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
ALKOHOL|IDRETT.
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Tradebroker Reiseseminar 2011
Alkohol | fotball.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
LO - NHO - staten «Gevinsten ligger i åpenheten» 1.
Levanger kommune A rbeidslivets K omité mot A lkoholisme og N arkomani Hvorfor AKAN?  hjelp og omsorg til ansatte med rusproblemer  bedre arbeidsmiljø.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Lørenskog Idrettsforening
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ORGANISERING AV AKAN: Nærmeste leder
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Arbeid med bistand Rapportering.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
God intern kommunikasjon vær trygg
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Universitetet i Tromsø
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Lederutvikling hos USIT
Modellkommunene Hva er unikt?
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjekt Trøndelagsarkivet
HMS-modul 2 Onsdag
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

HMS-rapportering i Questback Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Lederforum 16. Juni 2010 HMS-rapportering i Questback Vurdering av prosess Hovedresultater Veien videre

Vurdering, prosess 85% syntes det var lettere/mer effektivt å rapportere i Questback enn tidligere (i Word). Ønske om muligheter til å utdype/kommentere svarene (kommentarfelter) Ønske/krav om å kunne rapportere for flere tjenestesteder (eks enhetsledere i barnehagene) Hvordan vite hva jeg har svart?

Resultater, positivt

Resultater, utfordringer

Veien videre Alle ledere (som ønsker det) får rapport på det de har svart Ledere med flere rapporteringsområder får rapport samlet for sitt ansvarsområde og per rapporteringsområde Endelig vurdering om Questback skal benyttes i fremtiden

Rusmiddel-policy for Bydel St. Hanshaugen   Definisjon Med rusmiddel menes alle berusende eller bedøvende midler inkludert medikamenter

Rusmiddel-policy Rusmiddelpåvirkning i arbeidet godtas ikke. Som rusmiddelpåvirkning regnes også alkohol-lukt eller begrunnet mistanke om bakrus.

Rusmiddel-policy I forbindelse med kurs og konferanser der Bydel St. Hanshaugens ansatte deltar, forventes de samme holdninger som i arbeidet. Det betyr at man i kurstiden ikke nyter rusmiddel og ikke er tydelig nedsatt i arbeidsutførelsen p.g.a. rusmiddelbruk foregående dag(er).

Rusmiddel-policy Arrangører av arrangementer i Bydel St. Hanshaugens/tjenestestedenes regi skal ha et bevisst forhold til alkoholservering ved arrangementene, f.eks. mengde, behov for forhåndsinformasjon, hva som serveres og at det alltid skal være et tilbud om god alkoholfri drikke. Arrangør er forpliktet til å påse at det alltid er noen som har ansvar inntil arrangementet er avsluttet.

Rusmiddel-policy Enhver ansatt er selv ansvarlig for eget alkoholforbruk og oppførsel ved bedriftsinterne arrangementer (f.eks julebord, sosial del av kurs/seminar) og andre arrangementer tilknyttet arbeidsforholdet i Oslo kommune som arbeidsreiser, representasjon etc. Det forventes at man ikke opptrer til sjenanse for andre.

Rusmiddel-policy Ledere representerer bedriften på en spesiell måte, og skal vise særskilt aktsomhet. Ledere er også rollemodeller og har et særskilt ansvar overfor sine ansatte for å formidle holdninger i forhold til rusmidler.

Rusmiddel-policy Ved tegn på rusmiddelmisbruk hos nærmeste leder skal den ansatte uten unntak enten direkte eller gjennom verneombudet ta det opp med vedkommende leders overordnede. Hvis den ansatte selv ønsker det, kan denne i spesielle/passende tilfeller også ta det opp direkte med nærmeste leder. (Se også AKAN reglementet i Oslo kommune og Bydel St. Hanshaugens AKAN retningslinjer, se intranettet under Personal og lønn/AKAN). AKAN reglementet inneholder regler rundt ansvarsforhold/organisering og håndtering av AKAN saker i arbeidssituasjonen.

Lederforum 16. Juni 2010 Oppfølging av lederutviklingsprogrammet Oslo kommune Bydel St. Hanshaugen Lederforum 16. Juni 2010 Oppfølging av lederutviklingsprogrammet

Oppfølging av lederutviklingsprogrammet Trening med utgangspunkt i personlig utviklingsplan Hva: 3 konkrete områder Når: Lederteammøtene/fortløpende daglig Overfor hvem: lederteam og stab Hvordan: Fordeling av plass i diskusjonene Være direkte i oppfølgingssamtalene Ha teamprofilen synlig

Jobber med utfordringer dere ga meg tilbakemelding på fra Bristol Har kontakt med veileder og forsøker å legge om innholdet på lederteamsmøtene etter opplegget i boka ”Ledelse i hverdagen (2006)” – 50% strategiske problemstillinger, 30-40 adm.spm. 10-20 operative saker. Vi bruker normalt (som mange) 10%, 17% og 73%

Oppfølgingsmøter med den enkelte avd.sjef en gang pr. måned Planlegger min ledelse etter en spesiell modell som dere får presentert på lederforum 31.08.10

Seminar med staben og med lederteam Lederteam jobbe videre med å tydeliggjøre mål og resultater (tiltakene fra i fjor gitt lite resultat) Besøke tjenestesteder /personalmøtene Være mer aktive på intranettet Jeg fokusere på færre saker Intern kommunikasjon – tema i dag

Intern kommunikasjon - hvordan blir vi bedre? Samarbeid og den interne kommunikasjonen Gjennomgang og oppfriskning om intern kommunikasjon - gruppediskusjon om egne erfaringer og utfordringer

Hva er intern kommunikasjon ”Med intern kommunikasjon menes informasjonsflyten og utvekslingen av ideer og synspunkter mellom ledere og medarbeidere; og også kommunikasjonen mellom enkeltpersoner og grupper på forskjellige nivåer og i ulike enheter eller deler av organisasjonen”

Intern kommunika- sjon Sam- funns- kontakt Ytrings- frihet Lojalitet Åpenhet Lederstil Rutiner Informasjons- teknologi Opplæring Fag- foreninger Formelle kontakter Uformelle Likeverdig dialog Klima Service Motivasjon kampanje Ekstern informa- Presse- Ledelse Admini- strasjon Personal- politikk Bedrifts- kultur Profilering

Formell forankring Lederansvar Oslo kommunes informasjonspolitikk Forankret i avtaler og regelverk

Hvorfor ?? Intern kommunikasjon er et fagområde som berører svært mange funksjoner i en organisasjon Bedriftskultur Motivasjon og trivsel Produktivitet Omdømme

Hvordan ? ”Jeg har gitt masse informasjon – likevel klager de! ” ”Jeg har informert nok. De er tross alt voksne folk.” ”Fri oss fra informasjons- flommen”

Nøkkelen til god intern kommunikasjon Gode kanaler – tilpasset den enkelte arbeidsplassen og målgruppen.

Kommunikasjonskanaler Skriftlige / muntlige / elektroniske En-veis / to-veis Enkeltpersoner/smågrupper eller til hele organisasjonen/massedistribusjon Formelle kanaler / uformelle kanaler

Følelser – Roller – Relasjoner Bak ordene Under overflaten Utenfor de formelle strukturene intern kommunikasjon Her ligger nøkkelen til god Altså: Body and soul – både fakta og tid til dialog

Klimakonferanse - grupper Hva fungerer bra hos dere? Resirkulering Miljøvennlig energi Hvor er utfordringene? sur nedbør… ukontrollerte utslipp Hvem kjøper seg fri med klimakvoter – går det an…?