Vurdering og Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Vurdering for læring.
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Vurdering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Individuell vurdering
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering og undervisning
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering og Kunnskapsløftet 1: Noen historier om vurdering 2: Vurderingsbegrepet 3: Ulike typer vurdering 4: Vurdering i Kunnskapsløftet

1:Noen eksempler: Esseyprodusenten ” I gymnaset skrev jeg av og til stiler for andre – en stil til T (en 4er i dag) kostet fem kroner. En stil til Mg (en 5er i dag) kostet ti. Kunsten var å skrive slik at norsklæreren ikke gjenkjente min form – altså få stilen til å ligne på det kameraten min selv kunne skrevet. Så jeg la inn noen typiske skrivefeil og uttrykk hentet fra stiler han selv hadde skrevet før.”

Stopp å gi ”oppmuntringskarakter” ”Elevene skal bedømmes likt uansett skole de går på” Statens skolinspeksjon skal rette prøver fra grunnskolen og gymnaset Alle skoler må sende inn et utvalg prøver i fag med nasjonale tester - til sentral omretting. Skoler som setter ”glädjebetyg” skal granskes og veiledes. Jan Bjørklund 19.8.09

En firer må være like mye verdt over alt ” I 30 år har han tatt imot elever fra ungdomsskolene i Bærum. Han kan raskt forutsi hvilke (elever) som vil falle en halv karakter , en hel karakter eller enda mer i løpet av Vg1. Det er naturlig at karakterene faller når elevene begynner på videregående. Men det er et mye større problem at karakterene ikke forteller det samme ved de forskjellige skolene. En 4er må være like mye verdt uansett – både på ungdomsskolene og på videregående skole. Leif Kristensen, studieinspektør Valler videregående skole

Klager på karakterer Tall fra ti fylkesmenn i 2009 viser at de fleste av elevene som klager, får medhold i sin klage på karakteren, nærmere bestemt 55 prosent. I Oslo og Akershus, som har de fleste elevklagene i landet, var det hele 73 prosent av elevene som fikk medhold etter klageprosessen, viser 2008-tallene fra Fylkesmannen. Det er en oppgang fra 2007, da 65 prosent fikk medhold. Elevorganisasjonen mener tallene viser hvor tilfeldig standpunktkarakterene blir satt.

2: Vurdering – begreper vi vil møte Hva skal vurderes? Individrelatert Grupperelatert Målrelatert Prosessrelatert Produktrelatert

Vurdering – begreper du vil møte Vurdering med og uten karakter Formativ vurdering (prosess) Vurdering for læring Underveisvurdering – halvårsvurdering Summativ vurdering (produkt) Vurdering av læring Sluttvurdering Standpunktkarakter Eksamenskarakter Hvordan vurdere?

Vurdering – til refleksjon Hvorfor vurdere? 1) Utvelging og seleksjon til videre utdanning og arbeid 2) Gi elevene informasjon om egen framgang og danne grunnlag for videre læring 3) Gi lærer og institusjonen informasjon om sterke og svake sider ved utdanningen 4) Signal om hva som er sentral og viktig kunnskap innenfor et område Fladmoe.H., Forelesning PPU 2010

Vurdering – til refleksjon Vi må vite hva vi skal se etter Balanse mellom kontroll og læring – mellom det summative og det formative Vurdering skal bidra til at du også vurderer deg selv Den forskende lærer – hjelpemidler som logg, egenskjemaer, samtaler, systematisk observasjon Vurdering skal være utgangspunkt for dialog Informasjon til elever og foreldre Vurdering skal fremme refleksjon Råd for videre arbeid, framtidsretting, analyse av alternativer, glir over i veiledning Fladmoe.H., Forelesning PPU 2010

3:Internasjonale tester på elev/skolenivå PISA (Program for International Student Assessment) - Hovedfokus: Lesing (2000); Matematikk (2003); Naturfag (2006). 15-åringer = 10. trinn. - PISA 2009 publiseres i desember 2010 –fokus lesing. - Internasjonal rangering (i og utenfor OECD) TIMSS (Trends in International Matematics and Science Study) IEA - 1995, 2003, 2007 –4. og 8. trinn - TIMSS advanced –fysikk og matematikkekspertene. VG2/3 ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) IEA. 8. og 9. trinn - Civic 1999. ICCS 2009. 14-åringer

Nasjonale prøver Elektroniske prøver 20.9 –1.10. Lesingpå 5., 8. og 9. trinn Papirprøver14.9. Like prøver for 8. og 9. Engelskpå 5., 8. trinn Elektroniske prøver 20.9 –1.10. Regning på 5., 8. og 9. trinn Elektroniske prøver 18.10 –5.11. Samme prøve i 8. og 9. Elever med fravær skal få muligheten til å ta prøvene seinere

Klimadiagrammer (med temperatur og nedbør og temperatur for hver måned) for Hongkong, Tripoli, Edinburgh og Tomsk. Hong- Tri- Edin- Tomsk kong poli burgh ________________________________________________________ 1: Gjennom året varierer gjennomsnittstemperaturen mellom 5 og 15 varmegrader____________________________________________ 2: Byen har minst nedbør om sommeren og 20 varmegrader eller mer fra mai og ut oktober________________________________________ 3: Nedbøren kan falle som snø fra oktober til april________________________________________________ 4: Byen har mest nedbør i løpet av et helt år_______________________________________________________

Oppgave til klimadiagrammet 1: Hvis du bare tar hensyn til klimaet, hvilken av de fire byene ville du helst vært i om sommeren? Begrunn svaret ditt ved å vise til nedbør og temperatur i juli. 2: Se på klimadiagrammet for Tomsk. Hva kan du forvente av nedbør og temperatur i den byen i november? A ca. -0°C og nesten 50 mm nedbør? B ca. 0 °C og ca. 20 mm nedbør? C litt under 0 °C og ca. 60 mm nedbør? D ca. -30°C og nesten 0 mm nedbør?

Diagnostiske prøver (kartleggingsprøver) på videregående skole Prøvene er lagt til begynnelsen av skoleåret De skal avdekke svikt i elevens ferdigheter De skal legge grunnlag for tiltak/oppfølging Høsten 2010 er det holdt kartleggingsprøver Foreldre og elever skal holdes informert om dette

Situasjonsbeskrivelse og bakgrunn for stadige revisjoner Forskere har konstatert et misforhold mellom undervisning orientert mot faglige mål og karaktersetting –og tilpasset opplæring og uformell vurdering. Skolen har et system for elevvurdering der krav og forventninger til elevene blir diffuse og ubestemte –preget av urealistiske forventninger Stor bruk av allmenn ros og fravær av eksplisitte faglige standarder og krav til produkt.

Rettferdig standpunktvurdering? Læreres setting av standpunktkarakterer i fem fag i grunnopplæringen (Prøitz og Spord Borgen NIFU-STEP 2010) Intervjuer med 41 lærere fra 4 ungdomsskoler og 2 videregående skoler setting av standpunktkarakterer i norsk, matematikk, naturfag, kroppsøving, kunst og håndverk. Noen hovedfunn: Standpunktkarakterer settes generelt på et bredt og variert grunnlag –men forskjellig grunnlag og stor variasjon i begge skoleslag Prestasjoner og kunnskaper har størst betydning for standpunkt. Detakelse gis betydning –særlig for svake elever Forholdet mellom standpunkt som bredde i kompetansen og som sluttkompetanse bør avklares bedre

Fire hovedutfordringer knyttet til elevvurdering Praksisendring fra grupperelatert til målrelatert vurdering Praktisering av optimale objektiv og rettferdig karaktersetting Praktisere skillet mellom vurdering for læring og vurdering av læring Dekomponere læreplanen nakne kompetansemål. Gi kriterier/kjennetegn på vurdering.

4:Vurdering og kompetanse i Kunnskapsløftet Utvikle kriterier som beskriver kjennetegn på elevens kompetanse på ulike nivåer fra høy til lav En tredelt taksonomi: Kompetansenivå Kompetansekrav Lavt Reproduksjon, gjengivelse Middels Anvendelse, bruk Høyt Vurdering, analyse, drøfting

Sentrale momenter for vurdering i Kunnskapsløftet Ett felles kapittel for grunnskolen og videregående opplæring Tydelige krav til en underveisvurdering som ha læring som mål Halvårsvurdering i hele grunnopplæringen for å styrke det systematiske vuderingsarbeidet Planmessig samtale med eleven minst hvert halvår Tydelige krav til elevens medvirkning i vuderingsarbeidet i skolen

Rett til vurdering (§3-1) Eleven har rett til: Underveisvurdering, Sluttvurdering Dokumentasjon av opplæringen Eleven skal være kjent med: Mål for opplæringen Hva som blir vektlagt i vurderingen Hva som er grunnlaget for vurderingen

Formålet med vurderingen (§3.2+3.3) Formålet med vurdering i fag Fremme læring Uttrykke kompetansen til eleven Både underveis og ved avslutningen av faget (NB) Underveis og sluttvurdering skal ses i sammenheng for å bedre opplæringen. Gjennom underveisvurdering får læreren grunnlag for å fastsette standpunktkarakter Eleven skal møte og delta aktivt i undervisningen. Vurderingen skal ikke ta hensyn til elevforutsetninger

Karakterer i fag (§3-4) Karakterer skal gis fra og med 8.- 13. klassetrinn Skala skal være fra 1-6 Bare hele karakterer skal brukes I videregående skole er bestått opplæring karakterene fra 2-6

Karaktergradenes innhold 6 = fremragende kompetanse i faget 5= meget god kompetanse 4= god kompetanse 3= nokså lav kompetanse 2= lav kompetanse 2= svært lav kompetanse (ikke godkjent)

Melding og varsel (§3-7) Elev og foreldre skal varsles om at eleven står i fare for å miste halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter Melding sendes i god tid slik at eleven kan forbedre seg/skaffe seg grunnlag for vurdering

Sluttvurdering Del III §3-17 Sluttvurdering er standpunkt- og eksamenskarakter Sluttvurdering kan påklages Standpunktkarakter skal gis på bredt vurderingsgrunnlag Eleven skal ha kjennskap til karaktergrunnlag og rektor skal forsikre seg om at grunnlag og regler er fulgt Eksamen skal organiseres slik at eleven får vist sin kompetanse. Eksamenskarakteren uttrykker det som kommer fram til eksamen

Anvendelse Gjengivelse Forståelse Vurdering Analyse Syntese Blooms oppfatning av kunnskapsmestring – sett både som nivåer og som sideordnete områder Vurdering Syntese Analyse Anvendelse Forståelse Gjengivelse (”Reproduksjon”) Gjengivelse Anvendelse Forståelse Vurdering Analyse Syntese Nivåer Områder