Om prosessen frem til i dag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Advertisements

STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Kretsledermøte 20. mai 2011 Program Kretsledermøtet 2011 Klokken 1600 – 1800: •Åpning og innledning •Regnskap 2010 – budsjett 2011 •Styrets arbeid siden.
Stein Erik Halck Veileder
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Økonomiplan Presentasjon av rådmannens forslag i bystyrekomiteen 9. november 2011.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
«Forbedringsprosess(en)»
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Outsource eller drifte selv ?
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Ingunn Lie Mosti Kommunaldirektør Helse- og omsorgsavdelingen
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Pensjonsforum 12.november 2007
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Rådmann i Modum kommune
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Strategikonferansen okt 2016
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
NAV mulighetenes marked
Seminar med partiene 14. november 2018
Utskrift av presentasjonen:

Om prosessen frem til i dag Det har vært en omfattende prosess med involvering av alle ledernivåer. Oppdraget var å lage en mulighetsskisse innenfor egen sektor: Hvis du skal redusere minimum 5% i aktivitetsnivået, hvilke tiltak velger du, og hva blir da konsekvensene? Forankret prosess - deltakelse i alle ledernivåer. 04.04.2017

Status I all hovedsak mottar innbyggerne i Ringerike kommune gode tjenester. Det viser KOSTRA-tall, få klager til fylkesmannen og tilbakemeldinger fra innbyggere. I 2008 hadde kommunen et merforbruk på 85,5 millioner. I 2009 var merforbruket 25 millioner og i 2010 var det et mindreforbruk på 10,8 millioner. Prognosene for årets budsjett tyder på at tiltak virker. 04.04.2017

Status Samarbeidet mellom kommunen og næringslivet har hatt stor oppmerksomhet. Dette har ført til optimisme i forhold til å få igangsatt nye prosjekter. Sykefraværet i Ringerike kommune har gått ned seks måneder på rad. Det har vært en dreining fra langtidsfravær til kortidsfravær. Dette tyder på at satsningen på langtidsfrisk og fokus på økt arbeidsglede har gitt resultater. 04.04.2017

Det unike oppdraget Kommunens unike oppdrag er å drive samfunnsutvikling og yte tjenester. Begge deler henger sammen. Forvalte felles godene på en etisk forsvarlig måte. Sikre likebehandling. Best mulig tjenester innenfor de ressursene som er til rådighet og som kommunestyret fastsetter. Forventningene vil alltid være større enn de ressurser som er til rådighet. 04.04.2017

Mål Kommunens særpreg og oppgaver: Omdømme Folkehelse Sammen for barn og unge Kommunen som tjenesteyter Kommunen som forvalter Kommunen som samfunnsutvikler Kommunen som arbeidsgiver 04.04.2017

Mål Langsiktige strategier: Ledelse og administrative støttefunksjoner Arealbruk ENØK Investeringer med tanke på fremtidig redusert ressursbruk Helhetlige tiltak for barn og unge Åpenhet og etikk 04.04.2017

Samfunnet Ringerike Ringerike kommune og Ringeriksregionen 2012 -2015: Kommunens samfunnsoppdrag Arealplanlegging og by/tettstedsutvikling Ringeriksregionen mot 2030 Rådmannen inviterer kommunestyret til å vedta et måltall for vekst 04.04.2017

Utfordringer Få driftsnivået i varig balanse. Nedbetale akkumulert underskudd. Håndtere etterslep på vedlikehold/et forsvarlig investeringsnivå. Håndtere nye behov/øke kvalitet på eksisterende tjenester. 04.04.2017

Profil på budsjettet 1 Dette budsjettet tar i hovedsak tak i utfordringen med å få driftsnivået i balanse. Når driftsnivået er i varig balanse er det mer håndterbart å gå løs på de neste utfordringene. Budsjettet inneholder ingen flate reduksjoner. Alle tiltak som er foreslått er identifisert og konkretisert. Helt bevisste valg. 04.04.2017

Profil på budsjett 2 De mest omfattende tiltakene tas innenfor helse- og omsorg. Økt bevilgning til frivillige lag og foreninger/kulturtiltak med 100.000, vekst til Ringerike frivilligsentral. Det foreslås ingen kostnadsreduserende tiltak innen barnehage og skole. For skole økes budsjettet til spesialundervisning med 5 millioner kroner årlig. Til sammen 20 millioner i planperioden. Marginale reduksjoner teknisk, noe inntektsbortfall. Reduksjon i administrasjon og fellestjenester. Økning av plankapasiteten . 04.04.2017

Befolkningsutvikling 2012 - 2015 Ringerike har en marginal befolkningsvekst, langt lavere enn landsgjennomsnittet. Ringerike har en høyere andel yngre sosialhjelpsmottakere og flere sosialhjelpsmottakere som får stønad over lang tid. Ringerike har en befolkning med større og mer sammensatte behov enn i kommuner det er naturlig å sammenligne seg med. Også i denne handlingsplanperioden vil Ringerike være en lavskattekommune. 04.04.2017

Befolkningsutvikling 2012 – 2015 04.04.2017

Befolkningsutvikling 2012 – 2015 04.04.2017

Statsbudsjettet – skattøret Kommunene økning med 0,3% til 11,6% Reduserte skatteinntekter motsvares av økt rammetilskudd 04.04.2017

Statsbudsjettet – deflator (sammenveid indeks for lønns- og prisutvikling) Lønnsvekst 4,0 %, kompensert i budsjettet Prisvekst 1,95 %, ikke kompensert i budsjettet 04.04.2017

Statsbudsjettet Samhandlingsreformen Overføring til kommunen 36,5 millioner kroner, beregnet kostnad 37,3 millioner kroner. 1,5 timer valgfag 8. trinn – beregnet kostnad 0,37 millioner kroner. Nominell videreføring maksimalpris barnehage. Opptrapping likebehandling privat/kommunale barnehager (91-92 %) – kostnad 0,855 millioner kroner (helårsvirkning). Omlegging kontantstøtte – kan bety sprangvise kostnadsøkninger. 04.04.2017

Statsbudsjettet – skjønnsmidler 04.04.2017

Budsjettramme på områder 04.04.2017

Folkevalgte styringsorganer Endringer i rammene 04.04.2017

Rådmannens ledergruppe og stab Endringer i rammene 04.04.2017

Støtteenheter 04.04.2017 04.04.2017 21

Ledelse og fellesutgifter 1 Følgende enheter: Rådmannens ledergruppe og stab, Økonomienheten, IKT-enheten, Forvaltnings- og driftsenheten, Organisasjons- og personalenheten, kommuneadvokatkontoret. Oppdrag/funksjon: Enhetene er både administrative støtteenheter som skal gjøre linjeorganisasjonen god, og forvaltningsenheter med egne saksbehandlingsoppgaver nødvendige for driften av kommunen, men som ikke er til direkte støtte for linjeorganisasjonen. 04.04.2017

Ledelse og fellesutgifter 2 Det er gjennomført betydelige endringer i enhetene i de siste årene. Dette for å skape robuste fagmiljøer, kraftsamle kompetanse rundt prioriterte områder, rendyrke funksjoner, og tydeliggjøre oppdrag og ansvarsområder. Om lag 40 % av budsjettene til støtteenhetene er låste midler i form av kontingenter, lisenser, forsikringspremier, lønnsmidler til frikjøpte tillitsvalgte, mm. 04.04.2017

Ledelse og fellesutgifter 3 Reduserte økonomiske rammer for ledelse og støtte-enheter fører til økt arbeidspress for linjeorganisasjonen siden lovpålagte og andre nødvendige oppgaver som tidligere ble utført av støtteenhetene må utføres av linjeorganisasjonen. Reduserte økonomiske rammer fører til at fokus dreies til gjennomføring av lovpålagte/nødvendige forvaltnings-oppgaver i forhold til nødvendig omstillings- og utviklingsarbeid. 04.04.2017

Mål Enhetene skal legge til rette for god ledelse, som sikrer god økonomistyring, innbyggervennlig tjenesteyting, og gode støtte- og driftssystemer til kommunens ansatte og innbyggere. Enhetene skal videreutvikle virksomhets- og styringssystemer. Enhetene skal sikre gode styringsdata som grunnlag for politisk styring og administrativ ledelse samt resultatmåling som kan bidra til læring og utvikling av tjenestene. Enhetene skal etablere gode rutiner for innkjøp og sikre at disse implementeres i hele organisasjonen. Legge til rette for at innkjøp gjøres ut fra etiske og miljømessige standarder. 04.04.2017

Tiltak Noen større kostnadsreduserende tiltak: Ikke avsette driftsmidler til dekning av egenandel i forbindelse med store forsikringssaker, 0,5 millioner kroner Utmelding av Kommunens opplæringskontor (KOB), ca 0,6 millioner kroner Opprettholde sentrale kompetanseaktiviteter på samme nivå som høsten 2011, som gir en innsparing på 0,5 millioner kroner i 2012 i forhold til budsjett 2011. Ikke erstatte medarbeidere som slutter, 2 stillinger med halvårsvirkning 2012, ca 0,5 millioner kroner. 04.04.2017

Tabell oppvekst og kultur 04.04.2017

Tabell oppvekst og kultur Endringer i rammene 04.04.2017

Oppvekst og kultur Skole øker med 5 millioner i hvert av årene, totalt 20 millioner til spesialundervisning. Fortsatt utvikling av ”Ringeriksskolen” og ”Ringeriksbarnehagen” med nye handlingsplaner. Kulturskolen går inn i 2012 med nye spesialtilpassede lokaler i sentrum og med nyansatt rektor. Konstruktive og aktive medarbeidere ved kulturskole og bibliotek har hatt utfordringer med å drive utviklingsarbeid samtidig med reduserte rammer. Fokus på å gi innbyggerne et best mulig tilbud innenfor de rammene som er gitt. Faglig stolthet blant medarbeiderne i alle enheter. 04.04.2017

Utfordringer Både skole-, barnehage- og kultursektoren i Ringerike ligger lavt i KOSTRA-statistikken sammenlignet med sammenlignbare kommuner. Det foreslås ingen endringer i tjenestetilbudet i kultursektoren. Offensive budsjettvedtak for bibliotek og kulturskole er fulgt opp. Fortsatt økning i spesialundervisning. 04.04.2017

Mål Skoler og barnehager skal reflektere aktivt over egen praksis og bruke erfaringer, forskning og brukermedvirkning i alt utviklingsarbeid. Skoler og barnehager skal gi et omsorgsfullt og utfordrende tilbud til hvert enkelt barn. Kulturtjenester skal sikre bredde, fordypning og synergieffekter mellom amatører og profesjonelle, både mellom utøverne og overfor publikum. 04.04.2017

Tiltak 1 Budsjettet for oppvekst og kultur vil være i balanse i forhold til handlingsprogrammet for 2012. Det foreslås ingen kostnadsreduserende tiltak innen barnehage og skole. Økt ramme til spesialundervisning med 5 millioner kroner. Økt ramme som følge av lovendring og nasjonale føringer. Virksomhetslederstillingen innen kultur foreslås stående ledig ett år til. 04.04.2017

Helse og omsorg 04.04.2017

Tabell helse og omsorg 04.04.2017

Helse og omsorg Ringerike kommune har i dag systemer som sikrer en rettferdig tildeling av helse- og omsorgstjenester. Det er i 2011 etablert et kvalitetsutvalg som følger kvaliteten på tjenestene og registrerer avvik og tilbakemeldinger. De fleste effektiviseringstiltakene foreslås tatt innenfor tjenester til funksjonshemmede, institusjoner og hjemmetjenester. Dette etter grundig kartlegging og sammenligning av KOSTRA-tall. En reduksjon i tjenestetilbud er søkt unngått i størst mulig grad. 04.04.2017

Utfordringer 1 Konsulentanalyser viser at kommunen har et betydelig potensiale i å redusere utgiftene uten at det går på bekostning av forsvarlige tjenester. Kommunen bruker mye ressurser på tjenester til yngre funksjonshemmede. Kommunen har utfordringer knyttet til tjenestevolum og sirkulasjon i institusjonsplasser. Dette styres gjennom kriterier for tildeling av tjenester og tildelingspraksis. 04.04.2017

DEMOGRAFISK UTVIKLING – ELDRE INNBYGGERE 04.04.2017

Utfordringer 2 Samhandlingsreformen kommer til å påvirke pleie- og omsorgstjenestene i mange år fremover. Det foreslås en litt forsiktig tilnærming. Medfinansiering vil også gi kommunen utfordringer. Tjenestetilbudet innen rusomsorg, psykisk helse og boligsosialt arbeid i Ringerike kommune er fragmentert. Tjenester til innbyggere med demensdiagnoser må ha et spesielt fokus. 04.04.2017

Utfordringer 3 I forhold til sammenlignbare kommuner bruker barneverntjenesten i Ringerike kommune mer penger på tiltak utenfor hjemmet enn tiltak i hjemmet. Det jobbes videre med gjennomføring av en kursendring. Et økende antall innbyggere har behov for økonomisk sosialhjelp fra NAV og behovet for hjelp går over lengre tid enn tidligere. 04.04.2017

Mål Helse og omsorg utarbeider en strategisk plan for samhandlingsreformen. Tjenestene skal bidra til å bedre levekårene for de vanskeligstilte gjennom å fremme overgang til arbeid. Tjenesten skal ha fokus på familien, barnehagen og skolen som samhandlingsarena når det gjelder tjenester til barn og unge. Tiltak skal forbygge sykdom og utjevne helseforskjeller. 04.04.2017

Tiltak 1 Tildelingspraksis er fortsatt fokus. Tjenester tildeles på laveste effektive omsorgsnivå.   Ledertetthet og nedbemanninger får også i 2012 et stort fokus. Det iverksettes arbeidstiltak for sosialhjelpsmottakere. Arbeidet med gjeldsrådgivning styrkes i planperioden. Tverrfaglig arbeid rettet mot barn og unge intensiveres. 04.04.2017

Tiltak 2 Tjenestene til brukergruppen psykisk helse/rus samordnes for å sikre kvalitet og helhet i tjenesten. Gradvis nedtrapping av avlastningstilbudet for å balansere kapasiteten til yngre brukere og sikre en bedre beboersammensetning i alle anlegg. Helsetjenestene til barn og unge i Hønefoss samlokaliseres. 04.04.2017

Tiltak 3 Vurdere om boliger/institusjoner som har heldøgns bemanning kan øke antall plasser. Vurdere om omsorgsboliger som i dag ikke har slik bemanning bør ha stasjonær bemanning. Øke inntekter ved å øke brukerbetalingen på enkelte tjenester. 04.04.2017

Oversikt over tiltak TTF = tiltak til funksjonshemmede 04.04.2017

Tabell teknisk sektor 04.04.2017

Tabell teknisk sektor Endringer i rammene 04.04.2017

Teknisk sektor Videreføring av tjenestenivået. Veg og bygningsmasse viser fortsatt tegn på dårlig vedlikehold. Bedret kapasitet innen arealplan. 04.04.2017

Utfordringer Betydelig etterslep på vedlikehold på veger og bygninger. Tilrettelegge for utvikling av Ringerikssamfunnet: kommuneplaner reguleringsplaner samferdselsprosjekter 04.04.2017

Mål Ha gjennomgått og tilpasset aktivitetsnivået til politisk vedtatte økonomiske rammebetingelser. Ha videreutviklet servicenivået overfor kommunens innbyggere og brukere slik at vi oppleves som en profesjonell, positiv og forutsigbar samarbeidspartner. Ha fylt rollen som aktiv eiendomseier, -forvalter og -utvikler for Ringerike kommune. 04.04.2017

Tiltak Oppstart hovedplan veg: tilstand og prioriteringer. Revidere, oppgraderings-/vedlikeholdsplan for kommunale bygg. Utbedrings- og utskiftingsplan for kommunens 22 heiser (skoler og institusjoner). Styrke plansiden med 1 stilling i 2012. Nye selvkostområder: private reguleringsplaner, byggesak, kart og oppmåling. Forbedre eiendomsforvaltersiden. 04.04.2017

Avsetninger og overføringer 04.04.2017

Finans og utvikling i lånegjeld 04.04.2017

Ubundet investeringsfond 04.04.2017

Investeringer 1 04.04.2017

Investeringer 2

Rentable investeringer 04.04.2017

Finansiering 04.04.2017

04.04.2017

Gjennomføring av budsjettet Budsjett 2012 og handlingsprogram 2012-2015 fordrer stram styring. Det er krevende, men forsvarlig. Alle tjenestene i Ringerike kommune vil også etter de foreslåtte reduksjoner være innenfor de rammer lover og forskrifter fastsetter. Det vil fremdeles være forutsigbarhet i tjenestetilbudet til innbyggerne i Ringerike. 04.04.2017