Global Dignity Day Klikk for film:.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Sør-Afrika KFUM Tensing
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Bokpresentasjon Bergen
Cafédialog – elevmedvirkning
God på miljø, dårlig på bærekraft Internasjonale indekser: Yale-universitetet: Norsk miljøvern nr 18 (av 132 land) WWF ”Living Planet Report”: Norsk bærekraft.
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
-ikke bare for zippylæreren…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Cafédialog – elevmedvirkning
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Lyshovden Oppveksttun!
Lek og Læring i barnehagen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Global Dignity Day Klikk for film:

Global Dignity Day En internasjonal dag for verdighet, med mål om å engasjerte ungdom i betydningen av verdighet Har et positivt fokus – verdighet, ikke uverdighet Frivilligheten spiller en nøkkelrolle Arrangeres for femte år på rad i 2014 Mål om 150 deltagende videregående skoler i Norge 33 000 elever 1 400 veiledere Markeres i over 50 land. Over 250 000 elever deltar.

FremantleMedia Finland Om Global Digntiy Et uavhengig, ideelt og politisk nøytralt initiativ Etablert i 2006 av Kronprins Haakon, Pekka Himanen og John Bryant. Alle medlemmer av nettverket Young Global Leaders Etablert som stiftelse i Norge høsten 2011 Foto: Liv Anette Luane. FremantleMedia Finland

Formål Global Diginty Day har tre formål: Fremme verdighetsbasert lederskap Stimulere til en global samtale om verdighet Engasjere ungdom i betydningen av verdighet Foto: Stein Dvergsnes

Mål Elevene skal Lære om betydningen av verdighet i eget og andres liv Lære å uttrykke hva verdighet betyr for dem Lære om hvordan egen verdighet er gjensidig avhengig av andres verdighet Definere noe de vil gjøre det neste året for å styrke egen og andres verdighet

Innhold: Global Dignity Day baserer seg på et enkelt pedagogisk opplegg som består av to plenumssamlinger og en klasseromsøkt. 20 minutter pleunmssamling i skolens aula/gymsal 60 minutter i klasserommet med ekstern veileder 40 minutter i plenum 2 med oppsummering av hovedveileder

Foto: Carine Skjørestad Plenum 1 Skoleopplegget starter med en plenumssamling der rektor og en ekstern veileder introduserer temaet verdighet og knytter arbeidet med Global Dignity Day til skolehverdagen. (20min) En elev forteller en verdighetshistorie. Foto: Carine Skjørestad

Foto: Global Dignity Norge Klasseromssesjonen Neste økt foregår klassevis og ledes av en ekstern veileder. (60 min) Elevene setter egne ord på verdighet Forteller hverandre om konkrete opplevelser de har hatt om verdighet. Skrive et brev med et løfte til seg selv, om hva de vil gjøre det kommende året for å øke sin egen og/eller noen andres verdighet Foto: Global Dignity Norge

Foto: Tone Beate Brattrud Plenum 2 Alle elevene er samlet, her vil 2-3 elever fra hver klasse dele sin verdighetshistorie med resten av trinnet. (60 min) Plenum 2 - en viktig forløsende effekt. Modige ungdommer deler viktige, morsomme og rørende historier. Det blir jubel, latter og tårer i øyekroken. Historiene blir stående igjen som inspirasjon for hvordan alle kan bidra til å skape et bedre samfunn. Foto: Tone Beate Brattrud

Foto: Global Dignity Norge Verdighetshistorier En personlig historie om verdighet som viser betydningen av små og store handlinger Fokus på verdighet, ikke uverdighet Gode eksempler til etterfølgelse og inspirasjon Gjør diskusjonen om verdighet mer håndgripelig og konkret enn en akademisk og abstrakt debatt. Les verdighetshistorier her. Foto: Global Dignity Norge

Hva gjør en veileder? Veilederens oppgave er å lede gruppearbeidet og diskusjonen i klasseromsøkten - ”Samtale i klasserommet”. Denne delen varer i 60 minutter og består av fire elementer: 1. Veileder introduserer seg selv og opplegget
2. Assosiasjonsoppgave om begrepet verdighet gruppevis
3. Deling av verdighetshistorier 
4. Elevene skriver et brev til seg selv

Tidsbruk for veiledere Som veileder, må du regne med å bruke ca seks timer på arbeidet: 2 timer til opplæringssamling (lokalt fylkesvis, holdes rundt to uker før GDD) 1 time egen forberedelse 3 timer til gjennomføring 15. oktober på skolen Ettersom målet med Global Dignity Day er å inspirere elevene til å dele egne tanker og opplevelser knyttet til verdighet, er det naturlig at du som veileder også byr på deg selv. Forbered en til to egne verdighetshistorier som du deler med elevene i klassen for å inspirere dem til å dele sine egne historier.

Hva er verdighet?

Hva kjennetegner en god veileder? Foto: Helge Potesta

Blir du med 15. oktober? Les mer på www.globaldignity.no Foto: Global Dignity Norge