Global Dignity Day Klikk for film:
Global Dignity Day En internasjonal dag for verdighet, med mål om å engasjerte ungdom i betydningen av verdighet Har et positivt fokus – verdighet, ikke uverdighet Frivilligheten spiller en nøkkelrolle Arrangeres for femte år på rad i 2014 Mål om 150 deltagende videregående skoler i Norge 33 000 elever 1 400 veiledere Markeres i over 50 land. Over 250 000 elever deltar.
FremantleMedia Finland Om Global Digntiy Et uavhengig, ideelt og politisk nøytralt initiativ Etablert i 2006 av Kronprins Haakon, Pekka Himanen og John Bryant. Alle medlemmer av nettverket Young Global Leaders Etablert som stiftelse i Norge høsten 2011 Foto: Liv Anette Luane. FremantleMedia Finland
Formål Global Diginty Day har tre formål: Fremme verdighetsbasert lederskap Stimulere til en global samtale om verdighet Engasjere ungdom i betydningen av verdighet Foto: Stein Dvergsnes
Mål Elevene skal Lære om betydningen av verdighet i eget og andres liv Lære å uttrykke hva verdighet betyr for dem Lære om hvordan egen verdighet er gjensidig avhengig av andres verdighet Definere noe de vil gjøre det neste året for å styrke egen og andres verdighet
Innhold: Global Dignity Day baserer seg på et enkelt pedagogisk opplegg som består av to plenumssamlinger og en klasseromsøkt. 20 minutter pleunmssamling i skolens aula/gymsal 60 minutter i klasserommet med ekstern veileder 40 minutter i plenum 2 med oppsummering av hovedveileder
Foto: Carine Skjørestad Plenum 1 Skoleopplegget starter med en plenumssamling der rektor og en ekstern veileder introduserer temaet verdighet og knytter arbeidet med Global Dignity Day til skolehverdagen. (20min) En elev forteller en verdighetshistorie. Foto: Carine Skjørestad
Foto: Global Dignity Norge Klasseromssesjonen Neste økt foregår klassevis og ledes av en ekstern veileder. (60 min) Elevene setter egne ord på verdighet Forteller hverandre om konkrete opplevelser de har hatt om verdighet. Skrive et brev med et løfte til seg selv, om hva de vil gjøre det kommende året for å øke sin egen og/eller noen andres verdighet Foto: Global Dignity Norge
Foto: Tone Beate Brattrud Plenum 2 Alle elevene er samlet, her vil 2-3 elever fra hver klasse dele sin verdighetshistorie med resten av trinnet. (60 min) Plenum 2 - en viktig forløsende effekt. Modige ungdommer deler viktige, morsomme og rørende historier. Det blir jubel, latter og tårer i øyekroken. Historiene blir stående igjen som inspirasjon for hvordan alle kan bidra til å skape et bedre samfunn. Foto: Tone Beate Brattrud
Foto: Global Dignity Norge Verdighetshistorier En personlig historie om verdighet som viser betydningen av små og store handlinger Fokus på verdighet, ikke uverdighet Gode eksempler til etterfølgelse og inspirasjon Gjør diskusjonen om verdighet mer håndgripelig og konkret enn en akademisk og abstrakt debatt. Les verdighetshistorier her. Foto: Global Dignity Norge
Hva gjør en veileder? Veilederens oppgave er å lede gruppearbeidet og diskusjonen i klasseromsøkten - ”Samtale i klasserommet”. Denne delen varer i 60 minutter og består av fire elementer: 1. Veileder introduserer seg selv og opplegget 2. Assosiasjonsoppgave om begrepet verdighet gruppevis 3. Deling av verdighetshistorier 4. Elevene skriver et brev til seg selv
Tidsbruk for veiledere Som veileder, må du regne med å bruke ca seks timer på arbeidet: 2 timer til opplæringssamling (lokalt fylkesvis, holdes rundt to uker før GDD) 1 time egen forberedelse 3 timer til gjennomføring 15. oktober på skolen Ettersom målet med Global Dignity Day er å inspirere elevene til å dele egne tanker og opplevelser knyttet til verdighet, er det naturlig at du som veileder også byr på deg selv. Forbered en til to egne verdighetshistorier som du deler med elevene i klassen for å inspirere dem til å dele sine egne historier.
Hva er verdighet?
Hva kjennetegner en god veileder? Foto: Helge Potesta
Blir du med 15. oktober? Les mer på www.globaldignity.no Foto: Global Dignity Norge