B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Forbedringer og ny funksjonalitet
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Kompetansedeling i Fædrelandsvennen
DIS-Norge Møtestedet for slektsforskere Slektsforskerdagen 2004
Salgsteknikker & Sosial media
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
10. april 2014 Bibliotekledermøte :15:00 Velkommen (Karianne) 10:15-10:45 Prosjektarbeid i Akershus (Tordis Holm) 10:45-11:30 Prosjektarbeid i Hedmark.
Opplæring: Skrivere Sikker utskrift BF2 DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenOpprettet Runar WalderhaugTilpasset.
Media og informasjon.
TIDSLINJER 1.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Strategiplan
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
 Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® -  Kan kun benyttes av infoREGI kunder  Spørmål rettes til
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
REGIONSSEKRETÆR SØR-VEST PRESENTASJON BERGEN 30.OKTOBER 2014 RICHARD EKHAUGEN.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
1 Retningslinjer for Aktivt bruke egne websider som den viktigste informasjonskanal Nyheter og informasjon bør publiseres kun en gang.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
skriftlig eksamen i norsk
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN!VELKOMMEN!
DAGENS TIPS Superbrukerforum Dersom du opplever treghet når du jobber med pc kan følgende hjelpe: Hver dag før du går hjem: Gå på Start -
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Hvorfor iPad i grunnskoleopplæringen?
<arbeidsgruppenavn>
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mitt prosjekt Utvikling av nettstedet til
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Camilla Hall-Henriksen
Digihjelpen – Levanger kommune
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek

Status pr  3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte  Webgruppa har hatt to møter  Personalseminar er avholdt  Dokument om internettstrategi på høring  Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring  Høstkampanjen er under planlegging

Merkevareplattformen

Forslag til endringer i merkevareplattformen  Visjon: beholdes som den er  Samfunnsoppdrag: beholdes som det er  Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.

Egenskaper Det lokale biblioteket skal være:  Inspirerende  Inkluderende  Stimulerende  Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis

Merkeløfter – vi skal love at:  Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser  Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling  Bibliotekets basistjenester er gratis  Biblioteket er en uformell møteplass

Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende:  Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger  Markere at man er ansatt (skilt eller lignende)  Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass  Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel)  Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende  Rydde plass til større utstillinger  Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger  Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune

Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis  Markedsføre gratis i alle sammenhenger  Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes

Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.

Behov for bibin.no Overordnede behov:  Informasjon/tjenester  Kontaktinformasjon  Litteraturtips  Sømløst søk  Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering)  Integrerte sosiale kanaler

Behov (forts) Kritisk funksjonalitet:  Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet:  Alle bibliotekene må framstå som en enhet  Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal  Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy

Menyer Forslag til struktur Hovedmeny:  Hva skjer – må kunne avgrenses på region, kommune, tema, dato  Konkurranser (aktiveres når det er konkurranser)  Samsøk  Selvbetjening  Lesetips

Menyer (forts) Forslag til struktur Sekundærmeny  Lenker til alle bibliotekene  Finn biblioteket på kartet

Menyer (forts) Forslag til struktur ikonmeny  Facebook  Twitter  Flickr  Bibliotekene anbefaler  Samsøk  Selvbetjening

Menyer (forts) Forslag til struktur praktisk meny:  Om oss  Kontakt (går til fylkesbibliotekets e- postadresse)  Søk i dette nettstedet

Innhold  Kampanjer  Nyheter  Aktiviteter  Lesetips  Presentasjon av bibliotekene  Skrytebrosjyrer (print on demand)  Lenkesamling, emner – for elever/studenter

Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?

Brukerspesifikasjon Optimal skjermoppløsning: 1024 x 768 Nettlesere:  Internet Explorer 7 +  Firefox  Crome  Opera  Safari

CMS Hvilke problemstillinger er viktige for enkel produksjon/publisering/ administrasjon?

SEO  Validering  Ikke tekst som er bilder  Begrense flash

Kompetanseheving  Tekstskriving  Publisering  Bildebehandling og copyright

Høstkampanjen  Tema: presentasjon av faglitteratur  Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no  Utstillinger og arrangementer i bibliotekene  Annonser?  Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no