Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAstrid Guttormsen Endret for 9 år siden
1
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek
2
Status pr 13.10.11 3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte Webgruppa har hatt to møter Personalseminar er avholdt Dokument om internettstrategi på høring Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring Høstkampanjen er under planlegging
3
Merkevareplattformen
4
Forslag til endringer i merkevareplattformen Visjon: beholdes som den er Samfunnsoppdrag: beholdes som det er Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.
5
Egenskaper Det lokale biblioteket skal være: Inspirerende Inkluderende Stimulerende Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis
6
Merkeløfter – vi skal love at: Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling Bibliotekets basistjenester er gratis Biblioteket er en uformell møteplass
7
Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende: Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger Markere at man er ansatt (skilt eller lignende) Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)
8
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel) Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet
9
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende Rydde plass til større utstillinger Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune
10
Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis Markedsføre gratis i alle sammenhenger Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes
11
Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.
12
Strategidokument sammendrag Hovedmål: Å få flere innbyggere til å benytte seg av bibliotekets tilbud både på nett og i det fysiske bibliotek Strategi: bibin.no skal være et nettsted for publikum bibin.no skal legge til rette for at publikum skal kunne søke, reservere og bestille på ett sted.
13
Behov for bibin.no Overordnede behov: Informasjon/tjenester Kontaktinformasjon Litteraturtips Sømløst søk Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering) Integrerte sosiale kanaler
14
Behov (forts) Kritisk funksjonalitet: Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet: Alle bibliotekene må framstå som en enhet Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy
15
Innhold Kampanjer Nyheter Aktiviteter Lesetips Presentasjon av bibliotekene Skrytebrosjyrer (print on demand) Lenkesamling, emner – for elever/studenter
16
Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?
17
Kompetanseheving Tekstskriving Publisering Bildebehandling og copyright
18
Høstkampanjen Tema: presentasjon av faglitteratur Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no Utstillinger og arrangementer i bibliotekene Annonser? Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.