Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek."— Utskrift av presentasjonen:

1 B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek

2 Status pr 13.10.11  3 av 4 arbeidsgrupper har hatt møte  Webgruppa har hatt to møter  Personalseminar er avholdt  Dokument om internettstrategi på høring  Dokument om merkevareplattform og merkevareløfter på høring  Høstkampanjen er under planlegging

3 Merkevareplattformen

4 Forslag til endringer i merkevareplattformen  Visjon: beholdes som den er  Samfunnsoppdrag: beholdes som det er  Ønsket omdømme: ”alltid” tas bort fra siste setning. Forslag til nytt ”ønsket omdømme: Bibliotekene er en utømmelig kilde til kunnskap og opplevelser, vekst og trivsel i lokalsamfunnet. Basistjenestene er gratis! De ansatte er engasjerte og har et godt svar på det jeg spør om.

5 Egenskaper Det lokale biblioteket skal være:  Inspirerende  Inkluderende  Stimulerende  Offentlig – bibliotekets basistjenester er gratis

6 Merkeløfter – vi skal love at:  Biblioteket gir deg kunnskap og opplevelser  Biblioteket gir deg inspirasjon og personlig utvikling  Bibliotekets basistjenester er gratis  Biblioteket er en uformell møteplass

7 Konkrete arbeidsoppgaver Inspirerende:  Hurtig skiftende ”småutstillinger” – tipshylle – med personlige anbefalinger  Markere at man er ansatt (skilt eller lignende)  Alle besøkende skal bli sett (øyekontakt, smil, hilse)

8 Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Inkluderende – møteplass  Lesegrupper for flerspråklige (avislesegrupper, lesesirkel)  Invitere ulike lag og foreninger til å bruke biblioteket til møtevirksomhet

9 Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Stimulerende  Rydde plass til større utstillinger  Gå på kurs for å lære å lage temautstillinger  Kunngjøre arrangementer ut over egen kommune

10 Konkrete arbeidsoppgaver (forts) Gratis  Markedsføre gratis i alle sammenhenger  Gebyrer for purring, skanning, kopiering, faksing, utskrifter etc samordnes

11 Internettstrategi for bibin.no Strategidokument på høring, frist for uttalelse i dag (13.10.) Strategidokumentet godkjennes av biblioteksjefene. Forpliktende avtale undertegnes av alle deltakende bibliotek før jul.

12 Strategidokument sammendrag Hovedmål:  Å få flere innbyggere til å benytte seg av bibliotekets tilbud både på nett og i det fysiske bibliotek Strategi:  bibin.no skal være et nettsted for publikum  bibin.no skal legge til rette for at publikum skal kunne søke, reservere og bestille på ett sted.

13 Behov for bibin.no Overordnede behov:  Informasjon/tjenester  Kontaktinformasjon  Litteraturtips  Sømløst søk  Selvbetjening (bestilling, fornying, reservering)  Integrerte sosiale kanaler

14 Behov (forts) Kritisk funksjonalitet:  Sømløs selvbetjening Ønsket funksjonalitet:  Alle bibliotekene må framstå som en enhet  Bibin.no skal være en sentral og oppdatert kanal  Være en felles tjeneste for bibliotekene med tanke på færre publiseringssteder/-verktøy

15 Innhold  Kampanjer  Nyheter  Aktiviteter  Lesetips  Presentasjon av bibliotekene  Skrytebrosjyrer (print on demand)  Lenkesamling, emner – for elever/studenter

16 Innhold (forts) Tredjepartsinnhold? App på Facebook som går til samsøk? App på mobil? Mobilsider?

17 Kompetanseheving  Tekstskriving  Publisering  Bildebehandling og copyright

18 Høstkampanjen  Tema: presentasjon av faglitteratur  Virkemidler: plakater og bannere, webbanner, bibin.no  Utstillinger og arrangementer i bibliotekene  Annonser?  Konkurranse: opplevelsesdag på Inspiria. Detaljinfo på bibin.no


Laste ned ppt "B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google