Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
Advertisements

Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Faginformasjon om programfagene for
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Språk og sosialisering
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge
Rolighetsmoen barnehage
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Nyresyk og fremmedkulturell
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Litteraturhuset Innvandring og funksjonshemming - minoritetsfamilier i møte med tjenesteapparatet Kommentarer til forskningen ved Kjersti Eknes,
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
"God bagasje på livets reise."
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Det flerkulturelle samfunnet
Den flerkulturelle barnehagen og skolen Fokus på hverdagen
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Matematikk i samisk kultur
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Barnets femte leveår Trinn 7. Tema for trinnet Tospråklig og tokulturell oppvekst Kartlegging av språkkompetanse – begge språk Overgang fra barnehage.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kompetanse for mangfold
Selvbilde og identitet
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
| Kulturmøte og kulturkonfliktar
Alta.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
De samiske suksesshistoriene vi kan lære av, hva virker i samepolitikken Statssekretær Anne Karin Olli.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke forskjeller ser dere på norske barn og barn med minoritetsbakgrunn? 4. ”Barnehagen skal være et miljø hvor ulike individer og ulike kulturelle ytringer møtes i respekt for det som er forskjellig. Å belyse ulikhetene og det som er felles kan gi grunnlag for forståelse og innsikt” (R06:18) Hvordan løfter dere fram minoritetsbarna for å inkludere deres identitet?