Beredskapsprofil for kommunene på Helgeland Utarbeidet på oppdrag fra DSB og Fylkesmannen i Nordland Presentasjon for Helgeland Regionråd 15. Juni 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Advertisements

Kommunen og samhandling - utfordringer
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
Bergen kommune sitt beredskapsarbeid
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Inge Fornes DNFK - oppsummert Regionalt politisk nivå Arbeidsformen – partnerskapet Forholdet.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
STATUS PR Innherred samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune fase 2 - Innretning og prosess – Åre Geir Vinsand og Jørund K Nilsen, NIVI Analyse Innherred fase 2 - innretning.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Christian Grorud
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Rjukan – Notodden Industriarv Nominasjon til Unescos Verdensarvliste
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Framtidens brann- og redningsvesen
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Hensynssoner rundt Borregaard
utfordringer i en ny region
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
20. august 2003 var en historisk dag !
Utskrift av presentasjonen:

Beredskapsprofil for kommunene på Helgeland Utarbeidet på oppdrag fra DSB og Fylkesmannen i Nordland Presentasjon for Helgeland Regionråd 15. Juni 2006 Av Geir Vinsand

Problemstillinger Hva er status for beredskapsarbeidet i kommunene på Helgeland? Hva er utfordringene? Hvordan kan de løses? Ønsker dere å sette i gang utviklingstiltak? Hva må til for å lykkes?

Kort om DSBs kommuneundersøkelse Beskriver status, brukes i nasjonal rapportering og overfor fylkesmennene Gjennomført i 2002, 2003, 2004 og 2005 Fast svarpanel =beredskapsansvarlige Svarprosenter på 77, 75, 86 og 88 Svarprosenter i Nordland: 60, 47, 100 og 100! Rapportene er offentlige, men kommunene er anonyme

Oversikt over måletemaer ROS Plan for kriseledelse Informasjonsberedskap Planstatus på andre områder Øvelser Særtema –02: Opplæringsbehov og forslag til tiltak –03: Interk.samarbeid, beredskapskultur, mestring, stillingsressurser –04: Organisering, kompetanse, samordning –05: Storulykkevirksomheter, organisering

Status for ROS-arbeidet(05)

Status for forebyggende tiltak (05)

Status for beredskapsplaner (05)

Status for øvelser (05)

Noen viktige forskjeller mellom Nordland og andre fylker (05) Lav ROS-aktivitet Svak kopling mellom ROS og kommuneplanleggingen Faste rutiner for oppdatering og gjennomføring mangler Gjennomsnittlig øvingsaktivitet, bra! En fjerdedel har tatt initiativ til øvelser selv! (landsgjennomsnittet er 15%) Men svak oppfølging med tiltak i etterkant (40% gjør ingenting) Skaff informasjon om storulykkevirksomheter, 20% av kommunene i Nordland er usikre på om de har slik virksomhet i kommunen (likt over hele landet) Kompetanse og kapasitet vurderes på linje med landsgjennomsnittet Det interkommunale samarbeidet virker spredt og svakt organisert, mange pragmatiske og lite forpliktende ordninger? Mange ser behov for integrering av brann- og redningsetaten i det øvrige kommunale beredskapsarbeidet

Bra på Helgeland Alle har plan for kriseledelse Alle har smittevernplan De fleste typer beredskapsplaner finnes i regionen 7 av 8 har en informasjonsplan som kan benyttes ved krisesituasjoner 7 av 8 har øvd siste 4 år 2 kommuner har gjennomført ROS flere ganger

Utfordringer på Helgeland Komme i gang med ROS, helse/sosial, skoler, IKT, areal, transport, vann og avløp osv. Jobbe med forebyggende tiltak, i planprosesser Bli enda bedre på sektorvise beredskapsplaner, skille lovpålagte og ikke lovpålagte Kontinuitet i øvelser, gjerne initiere selv Samordning av beredskapsressurser/ kompetanse

Kjennetegn ved helhetlig innsats i samfunns- sikkerhet og beredskap Faste ROS-rutiner –kommuneovergripende tilnærming –sektortilnæring Følger opp ROS i det forebyggende arbeidet –I kommuneplanleggingen –På sektorene Jevnlig øvingsaktivitet og oppfølging av øvelser –Ikke for å tilfredsstille fylkesmannen, men utvikle lokal trygghet og kompetanse, minne om ledernes ansvar Sikre kvalitet og kontinuitet i arbeidet –Nødvendig kompetanse og kapasitet må sikres –Løsninger kan utvikles sammen med andre kommuner –Vertikal dialog er viktig

Tanker om minimumsberedskap Alle bør ha ROS, KLP, infoplan og jevnlige øvelser Alle må oppfylle lovregulert sektorberedskap Kommunestyret må vedta at dette er målene Den administrative toppledelsen må ta ansvar for oppfølgingen Nødvendig kompetanse og ressurser må sikres

To tilnærminger til løsninger Hva bør/kan kommunen få til på egenhånd? –Satse enhetskommunalt Hva kan oppnås gjennom samarbeid med andre? –Satse interkommunalt –Samarbeide med andre beredskapsinstanser: fylkesmannen, nødetater, sivilforsvar, heimevern, IKUA etc.

Status for samarbeidet

Beredskap må tilpasses kommunale løsningsstrategier Pragmatisk interkommunalt samarbeid (uformelt, fra sak til sak, variabel deltakelse) Strategisk interkommunalt samarbeid (helhetlig formalisert samarbeid, fast deltakelse, ikke myndighetsoverføring) Særkommune (myndighetsoverføring til vertskommune eller interkommunalt styre) –Vertskommune uten politisk nemd –Vertskommune med politisk nemd Kommunesammenslutning Funksjonsfordelingsreform: Overføring av ansvaret til staten eller fylkeskommunen Offentlig samforvaltning (NAV-prinsipper)

Vertskommune uten nemd

Vertskommune med nemd

Utfordringer ved interkommunalt samarbeid Beslutningseffektivitet Politisk styring Demokratisk kontroll Oversiktighet Sektorisering Kontinuitet over tid Vervbelastning

Sektorer med ulik beredskapsrelevans Direkte beredskapsrelevante –Brann og redning, medisinsk beredskap, kriseteam, akutt forurensning etc. Samfunnsviktige funksjoner –VAR, strøm, tele, data, infrastruktur, tjenester etc. Tjenester som trer i kraft ved kriser –Skadehåndtering, evakuering, innkvartering, forsyning, informasjon, gjenoppbygging etc.

Oppgaver knyttet til faser

Motiver for samarbeid Pålegg og krav fra storsamfunnet Kriseerfaringer Beholde oppgavene Trygghetsprofil ifht. innbyggerne Bygge identitet til nye strukturer Ekstern image Gøy å være best!

Modell 1: Interkommunalt beredskapsteam Kjernegruppe Ordførere Rådmenn Tekn.sjef/brannsjef Evt. andre Kommunale og lokale bidragsytere Kommunelege Helse- og sosialsjef Oppvekstsjef/skolesjef Virksomhetsledere Private bedrifter Etc. Regionale samarbeidspartnere Fylkesmannen Lensmann/politi E-verk Veietaten Sivilforvaret Forsvaret Etc. Kom 1Kom 2Kom 3Kom 4Kom 5 StøtteBehov

Modell 2: Interkommunal administrativ ressurs Interkommunale arbeidsgrupper ved behov -Tekniske sjefer -Brannsjefer -Kommuneleger - Helse/sosialsjefer -Oppvekst/skolesjefer -Virksomhetsledere -Etc. Regionale samarbeidspartnere Fylkesmannen Lensmann/politi E-verk Veietaten Sivilforvaret Forsvaret Etc. Kom 1Kom 2Kom 3Kom 4Kom 5 StøtteBehov Regional beredskaps- koordinator + evt. fast nettverk mellom beredskapsansvarlige i kommunene

Modell 3: Helhetlig beredskapssamarbeid Regionale samarbeids- partnere Kom 1Kom 2Kom 3Kom 4Kom 5 StøtteBehov Regional beredskaps- koordinator Beredskapsteamet Arb.grupper Lokale aktører

Modell 4: Samkommunalt beredskapsansvar Kom1 Samkommunestyret -Samkommuneordfører - Indirekte valgte politikere Samkommunerådmann - Ledergruppe - Felles støttefunksjoner Sektoradministrasjon og tjenesteyting -Brann, redning og øvrig sivilt beredskap - Regional planlegging - Tekniske tjenester -Helsetjenester - Miljøvern og landbruk -Næring - Kultur og idrett -Rus - Barnevern - PPT

Modell 5: Særkommune for beredskap Kom1 Regionalt beredskapsstyre -Politikere -Rådmenn - Fagpersonell Beredskapssjef Avd. for informasjon og samfunnskontakt Redningsavdelingen Avd. for forebyggende brannvern Kommunalavdelingen Avd. for internkontroll og rapportering

Aktuelle oppgaver ROS Øvelser Kriseplaner Informasjonsberedskap Utstyrs- og innkjøpssamarbeid Innspill til planprosesser Fagberedskaper Opplæring Eval./rapp. Etc