Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen
Nettsamtalen i og utenfor skolen Hvilke typer nettsamtaler kjenner elevene til og hvordan kan vi utnytte denne kunnskapen i undervisninga?
Ulike former for nettkommunikasjon Chat Læringsplattform E-post Digitale diskusjonsinnlegg Gjestebok
Nettkommunikasjon Synkron vs. asynkron Skriftlig kommunikasjon som inneholder muntlige sjangertrekk Rask, effektiv og billig kommunikasjonsform Anonymitet Grenseflytting
Chat Synkront Uformell Piktogram Offentlige og private rom Grensesprenging
E-post Asynkron Både formell og uformell Rask distribusjon til en eller flere mottakere Lett tilgjengelig Sikkerhet Seriøsitet
Læringsplattform Asynkron Hovedsakelig et faglig forum Distribusjon av informasjon Diskusjoner
Digitale diskusjonsinnlegg Tilgjengelighet Åpne og lukkede rom Mange-til-mange-kommunikasjon
Gjestebok Asynkron Uformell
Arbeid med nettsamtalen i skolen Nettsamtalen som sjanger Nettsamtalen og undervisning ”En slik tilnærming kan virke bevisstgjørende både med hensyn til grenselandet mellom skriftlig og muntlig samhandling og når det gjelder høflighetsregler og sosial samhandling. Nettsamtalene kan blant annet hjelpe til med å belyse betydningen av kroppsspråk og blikkontakt og med tilbakemelding og respons i ordinære samtaler.” (Schwebs og Otnes 2001;262)
Nettvett Informasjonsfilm
Oppsummering Elevenes felt Framtidsrettet
Litteratur Schwebs, Ture og Otnes, Hildegunn 2001; tekst.no Strukturer og sjangrer i digitale medier. Landslaget for norskundervisning og Cappelen, Oslo. Gjøssund, Peik og Huseby, Roar 2000; To eller flere. Det Kongelige Kirke og Utdanningsdepartement 1996; Læreplanverket for den tiårige grunnskolen. &scope=ScopeLaerAns&epslanguage=NO&filter=Scope 1-7ORScope http://skolenettet.ls.no/templates/Subject.aspx?id=11000 &scope=ScopeLaerAns&epslanguage=NO&filter=Scope 1-7ORScope http://