Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa = opplæringslova
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Fordeling av roller og ansvar
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Hva er Fronter.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Vurdering – hva og hvorfor?
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Klassikerne møter det moderne
”Morderne” Fra novelle til film.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
MONA1 MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 – TVERRFAGLIG PROSJEKTARBEID Jeg har valgt, sammen med 3 andre på studiet IKT i læring 1, og.
LYTT OG LÆR MONA.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Arkivskuff eller læringsarena?
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen

Nettsamtalen i og utenfor skolen Hvilke typer nettsamtaler kjenner elevene til og hvordan kan vi utnytte denne kunnskapen i undervisninga?

Ulike former for nettkommunikasjon Chat Læringsplattform E-post Digitale diskusjonsinnlegg Gjestebok

Nettkommunikasjon Synkron vs. asynkron Skriftlig kommunikasjon som inneholder muntlige sjangertrekk Rask, effektiv og billig kommunikasjonsform Anonymitet Grenseflytting

Chat Synkront Uformell Piktogram Offentlige og private rom Grensesprenging

E-post Asynkron Både formell og uformell Rask distribusjon til en eller flere mottakere Lett tilgjengelig Sikkerhet Seriøsitet

Læringsplattform Asynkron Hovedsakelig et faglig forum Distribusjon av informasjon Diskusjoner

Digitale diskusjonsinnlegg Tilgjengelighet Åpne og lukkede rom Mange-til-mange-kommunikasjon

Gjestebok Asynkron Uformell

Arbeid med nettsamtalen i skolen Nettsamtalen som sjanger Nettsamtalen og undervisning ”En slik tilnærming kan virke bevisstgjørende både med hensyn til grenselandet mellom skriftlig og muntlig samhandling og når det gjelder høflighetsregler og sosial samhandling. Nettsamtalene kan blant annet hjelpe til med å belyse betydningen av kroppsspråk og blikkontakt og med tilbakemelding og respons i ordinære samtaler.” (Schwebs og Otnes 2001;262)

Nettvett Informasjonsfilm

Oppsummering Elevenes felt Framtidsrettet

Litteratur Schwebs, Ture og Otnes, Hildegunn 2001; tekst.no Strukturer og sjangrer i digitale medier. Landslaget for norskundervisning og Cappelen, Oslo. Gjøssund, Peik og Huseby, Roar 2000; To eller flere. Det Kongelige Kirke og Utdanningsdepartement 1996; Læreplanverket for den tiårige grunnskolen. &scope=ScopeLaerAns&epslanguage=NO&filter=Scope 1-7ORScope http://skolenettet.ls.no/templates/Subject.aspx?id=11000 &scope=ScopeLaerAns&epslanguage=NO&filter=Scope 1-7ORScope http://