Gardermoen
Stor interesse – større nå? Startkonferanser – utvalgte deltakere Høyskolene opptatt Høyskolene manglet kompetanse Deltakerne seint ute med å avtale veiledning Kvaliteten avhengig av både veiledning og lokalt engasjement på ledelsessida
Enorm interesse landet rundt NELVU har høy kompetanse på VfL Mange personer i ulike miljøer landet rundt har skaffet seg kompetanse Litteraturtilfanget har økt enormt (og øker fortsatt) Noen hundre lærere har studiepoeng i elevvurdering Ny forskrift Fortsatt mange lærere som er uvitende og driver foreldet praksis
Hvordan utnytte den kompetansen som finnes hos lærere som har vært med på kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning? Hvordan hindre at vurderingssatsningen ikke kommer på ville veier? Jfr.: Stegark, jeg kan, moduler, konkrete læringsmål og negative deskriptorer
Informasjon til deltakere om idegrunnlaget for satsningen Design og organisering av kompetanseutvikling lokalt. Innebærer blant annet etablering av nettverk, mobilisering og ansvarliggjøring av deltakere med ulike oppgaver. Prioritering. Intern erfaringsspredning Felles ansvar. Kollegialt fellesskap. Skoleleders styringsansvar – tilretteleggingsansvar - på den enkelte skolen.
Ressursbruk lokalt Overordnet kommunalt ansvar Etablering av veiledningsressurs Vedlikehold/kompetanseutvikling av lokale veiledere
Definere/klargjøre NELVUs rolle Samarbeid. Koordinering av ressurser. Strategi for kompetansespredning i høyskolemiljøene (inkludert Nelvu). Bygge opp et veilederkorps Vedlikehold av veilederkorpset Ressurser (frikjøp av tid) Materiell?? Nettsted?? To nettsteder?? Videreutvikling av egen kompetanse