Gardermoen 3.6.10.  Stor interesse – større nå?  Startkonferanser – utvalgte deltakere  Høyskolene opptatt  Høyskolene manglet kompetanse  Deltakerne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Forventninger og videre arbeid…...
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
”Et felles løft for breddeidretten i Stavanger”
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Nettverk Fysisk aktivitet i skolen Konferanse Gardermoen 4. september 2006 Presentasjon av Nettverkets forslag Kompetansehevingspakker.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
"Skal vi få til noe sammen må vi være sammen"
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Strategier og prinsipper for implementering
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Didaktiske analysekategorier
Hvorfor en visjon ? Holder det ikke med arbeidsplanene til aktivitetsutvalgene? Unyttig arbeid Prioritere mer konkrete oppgaver.
Organisering og arbeidet i kommunene
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidstidsavtale SFS 2213
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
PRESENTASJON UT AV TÅKA 2015 NASJONALT CANNABISNETTVERK NORGE (NCNN)
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Skoleledelse og skoleutvikling
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kompetanse for mangfold
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Gardermoen

 Stor interesse – større nå?  Startkonferanser – utvalgte deltakere  Høyskolene opptatt  Høyskolene manglet kompetanse  Deltakerne seint ute med å avtale veiledning  Kvaliteten avhengig av både veiledning og lokalt engasjement på ledelsessida

 Enorm interesse landet rundt  NELVU har høy kompetanse på VfL  Mange personer i ulike miljøer landet rundt har skaffet seg kompetanse  Litteraturtilfanget har økt enormt (og øker fortsatt)  Noen hundre lærere har studiepoeng i elevvurdering  Ny forskrift  Fortsatt mange lærere som er uvitende og driver foreldet praksis

 Hvordan utnytte den kompetansen som finnes hos lærere som har vært med på kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning?  Hvordan hindre at vurderingssatsningen ikke kommer på ville veier? Jfr.: Stegark, jeg kan, moduler, konkrete læringsmål og negative deskriptorer

 Informasjon til deltakere om idegrunnlaget for satsningen  Design og organisering av kompetanseutvikling lokalt. Innebærer blant annet etablering av nettverk, mobilisering og ansvarliggjøring av deltakere med ulike oppgaver.  Prioritering. Intern erfaringsspredning  Felles ansvar. Kollegialt fellesskap. Skoleleders styringsansvar – tilretteleggingsansvar - på den enkelte skolen.

 Ressursbruk lokalt  Overordnet kommunalt ansvar  Etablering av veiledningsressurs  Vedlikehold/kompetanseutvikling av lokale veiledere

 Definere/klargjøre NELVUs rolle  Samarbeid. Koordinering av ressurser. Strategi for kompetansespredning i høyskolemiljøene (inkludert Nelvu).  Bygge opp et veilederkorps  Vedlikehold av veilederkorpset  Ressurser (frikjøp av tid)  Materiell??  Nettsted?? To nettsteder??  Videreutvikling av egen kompetanse