NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
HVA ER ?.
telenor.com – forsideanalyse
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Foreløpige resultater
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Webkommunikasjon og evaluering
Hvordan bruke IKT som kulturbedrift
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
Kompetansekartlegging
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Finn Musikken Søk i databaser Frida Røsand
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Det flerspråklige bibliotek Bibliotekmøtet 2014 Clarion Hotell Ernst Kristiansand 11 mars 2014 Nisrin Maktabi Barkouki 1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Nye MSN Audun Giske Channel Manager November 07/08, 2007 msn.no.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
VIGILO BARNEHAGE Utviklet av Sysco i samarbeid med Tysvær kommune og Innovasjon Norge Utviklet som en standardløsning som skal kunne benyttes av hele barnehagesektoren.
Grunnkurs i webpublisering
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
Andreas Roos, Product Manager Nettby.no Nettby.no 1.Hva er nettby? 2.Hvordan bruke sosiale medier? 3.Case på Nettby.
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
Just do it! Om digital oppstart og satsing Tag IT, 19. mars 2015.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Komité for teknikk, kultur og fritid
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Mitt prosjekt Utvikling av nettstedet til
BROOM MARKED Broom er Nordens største nettsted om bil - med rundt unike brukere/1,3 mill. sidevisninger i uka Broommarked skal være unikt på enkelte.
Utskrift av presentasjonen:

NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013

Kjøreplan Prosessen Brukeroppgaver Kjernesider Innhold Design (Martin) Forutsetninger (Jonas)

Prosessen Webgruppa: Maria, Martin, Heidi og Anne-Lena + Nikolaj Oppstart høsten 2012 Ukentlige møter 2 workshops

Noen tall 10 millioner sider 3 millioner aldri brukt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene 3000 sider Slanket til under 100 kjernesider Salg av mobilt bredbånd økte med 80% etter at 4 av 5 sider ble fjernet

Gammelt paradigme Store nettsteder Seksjoner og nyheter Long tail Har est ut ukontrollert Alt er like (u-)viktig Dype hierarkier Søk og navigasjon kneler Vedlikeholdsmareritt Nytt paradigme Små nettsteder Kjernesider Long neck Full kontroll på innhold Løser prioriterte oppgaver Flate strukturer Lett å søke og navigere Lett å vedlikeholde

Hva vil brukerne våre gjøre på nettsiden vår? Brukerne kommer til oss fordi de trenger svar på et spørsmål eller skal løse en oppgave, IKKE for å lese nyheter. Nyhetsfokus Oppgavefokus

Slik fant vi de viktigste brukeroppgavene Webstatistikk – Topp 10 besøkte sider – Søkelogger – mest brukte søkeord/ fraser Topp 10 besøkte sider BesøkVisninger Søk i bibliotekbasen + MappaMi Hovedside/ forsiden -​ Deichmanske bibliotek Avdelinger og åpningstider Arrangementskalenderen - Origo Velkommen til Majorstuen filial Barne- og ungdom​ssidene Intern-Søk Om Deichmanske bibliotek Velkommen til Grünerløkka filial! Velkommen til Deichmanske bibliotek Oppsal

Loggførte og analyserte henvendelser til sentralbordet i 2 uker i september 2012: Hvorfor ringer de oss? 1.Forlenge lån115 2.Veiledning/ litteraturspørsmål Reservere bøker Sette over til konkrete personer Åpningstider 56

Forts. Netlife Resarch – Brukertest av oslo.kommune.no desember 2009 – Kjernesidemodellen – Bukeroppgaver Brukertestet en prototype av de nye nettsidene på 8 brukere

Kjernesider: Finn ditt bibliotek (åpningstider, filialer) Bli låner Arrangementskalender Inspirasjon Nytt hovedbibliotek i Bjørvika Om oss Kontakt oss Informasjon på engelsk I tillegg (Bibliofil): Mine sider Søk i bibliotekbasen

Innholdsstrategi Hvilke kanaler skal spille sammen og hvordan? Vi har ulike kommunikasjonskanaler: – kvartalsprogram, sosiale medier, nyhetsbrev, annonser, presse, infoskjermer – Vi må tilpasse oss budskap og kanaler for å være relevante for målgruppen vi vil nå Nettsiden: – oppgaveløsing – ikke nyheter – arrangementskalender

Sosiale medier som supplerende kanaler Facebook – Uformell, den nære dialogen med brukerne, Kuriosa – Alle filialer har sin egen profil og ansvar for å følge opp – dokumenterer og viser hva som skjer på filialene Twitter – Kun én overordnet profil + Nye Deichman – utvalgt og tilspisset budskap – Ansvar for oppfølging: Webredaktør

Blogger (Litteratur, Musikk og Film) – tema/sjanger basert – inspirasjon, anbefalinger, anmeldelser – Vi går i dybden og deler av vår fagkompetanse og det vi er best på, formidling og synliggjøring av samlingen vår

Effekter av de nye nettsidene Fornøyde brukere – får løst oppgavene sine Effektivisering - færre telefonhenvendelser Bedre utnyttelse av ressurser i webarbeidet Enkelt å vedlikeholde nettstedet Pionérarbeid innen bibliotekverdenen, som igjen kan styrke merkevaren Deichman

Nå: Design ved Martin