NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013
Kjøreplan Prosessen Brukeroppgaver Kjernesider Innhold Design (Martin) Forutsetninger (Jonas)
Prosessen Webgruppa: Maria, Martin, Heidi og Anne-Lena + Nikolaj Oppstart høsten 2012 Ukentlige møter 2 workshops
Noen tall 10 millioner sider 3 millioner aldri brukt 1% av innholdet står for 99% av sidevisningene 3000 sider Slanket til under 100 kjernesider Salg av mobilt bredbånd økte med 80% etter at 4 av 5 sider ble fjernet
Gammelt paradigme Store nettsteder Seksjoner og nyheter Long tail Har est ut ukontrollert Alt er like (u-)viktig Dype hierarkier Søk og navigasjon kneler Vedlikeholdsmareritt Nytt paradigme Små nettsteder Kjernesider Long neck Full kontroll på innhold Løser prioriterte oppgaver Flate strukturer Lett å søke og navigere Lett å vedlikeholde
Hva vil brukerne våre gjøre på nettsiden vår? Brukerne kommer til oss fordi de trenger svar på et spørsmål eller skal løse en oppgave, IKKE for å lese nyheter. Nyhetsfokus Oppgavefokus
Slik fant vi de viktigste brukeroppgavene Webstatistikk – Topp 10 besøkte sider – Søkelogger – mest brukte søkeord/ fraser Topp 10 besøkte sider BesøkVisninger Søk i bibliotekbasen + MappaMi Hovedside/ forsiden - Deichmanske bibliotek Avdelinger og åpningstider Arrangementskalenderen - Origo Velkommen til Majorstuen filial Barne- og ungdomssidene Intern-Søk Om Deichmanske bibliotek Velkommen til Grünerløkka filial! Velkommen til Deichmanske bibliotek Oppsal
Loggførte og analyserte henvendelser til sentralbordet i 2 uker i september 2012: Hvorfor ringer de oss? 1.Forlenge lån115 2.Veiledning/ litteraturspørsmål Reservere bøker Sette over til konkrete personer Åpningstider 56
Forts. Netlife Resarch – Brukertest av oslo.kommune.no desember 2009 – Kjernesidemodellen – Bukeroppgaver Brukertestet en prototype av de nye nettsidene på 8 brukere
Kjernesider: Finn ditt bibliotek (åpningstider, filialer) Bli låner Arrangementskalender Inspirasjon Nytt hovedbibliotek i Bjørvika Om oss Kontakt oss Informasjon på engelsk I tillegg (Bibliofil): Mine sider Søk i bibliotekbasen
Innholdsstrategi Hvilke kanaler skal spille sammen og hvordan? Vi har ulike kommunikasjonskanaler: – kvartalsprogram, sosiale medier, nyhetsbrev, annonser, presse, infoskjermer – Vi må tilpasse oss budskap og kanaler for å være relevante for målgruppen vi vil nå Nettsiden: – oppgaveløsing – ikke nyheter – arrangementskalender
Sosiale medier som supplerende kanaler Facebook – Uformell, den nære dialogen med brukerne, Kuriosa – Alle filialer har sin egen profil og ansvar for å følge opp – dokumenterer og viser hva som skjer på filialene Twitter – Kun én overordnet profil + Nye Deichman – utvalgt og tilspisset budskap – Ansvar for oppfølging: Webredaktør
Blogger (Litteratur, Musikk og Film) – tema/sjanger basert – inspirasjon, anbefalinger, anmeldelser – Vi går i dybden og deler av vår fagkompetanse og det vi er best på, formidling og synliggjøring av samlingen vår
Effekter av de nye nettsidene Fornøyde brukere – får løst oppgavene sine Effektivisering - færre telefonhenvendelser Bedre utnyttelse av ressurser i webarbeidet Enkelt å vedlikeholde nettstedet Pionérarbeid innen bibliotekverdenen, som igjen kan styrke merkevaren Deichman
Nå: Design ved Martin